Författare Ämne: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem  (läst 8685 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« skrivet: juli 07, 2014, 22:23 »
Tittar på ett Time Team avsnitt om Staffordshire Hoo som har liknande datering som Sutton Hoo, kring 600 e. Kr.

https://www.youtube.com/watch?v=V42-NjhWpZI

Ett problem med en koppling till Mälardalen är att man hittat fynd med kristna referenser på båda platserna i nuvarande England.

Det sägs runt 26 minuter i avsnittet.

Thomas I

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #1 skrivet: juli 08, 2014, 09:58 »
Vad är problemet? Att inkomlingar bekom kristna? Att vi sannolikt kan ha kristna i Sverige under denna tid? Det var inte de hedniska som hade problem med kristendomen utan tvärtom och dessutom (gällande Svealand) långt senare, under 1000-1100 ungefär.
Erik

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #2 skrivet: juli 08, 2014, 10:25 »
Ja, jag förstår inte riktigt problemet. Tiden efter 600 e.Kr. anses i England vara tiden för en ganska aktiv kristnandeprocess, ungefär likvärdig med 900- och 1000-tal i Skandinavien. De kungar man har diskuterat i samband med Sutton Hoo är kungar som levde precis i brytningen. Raedwald ska tex ha varit den förste kristna kungen av East Anglia, och ska ha konverterat precis efter år 600.

Sen är ju graven i Sutton Hoo i sig ett ganska bra tecken på att om dess ockupant var kristen, så måste de hedniska influenserna fortfarande varit mycket starka. En båtgrav full med gravgåvor är per definition ganska okristen.

Så jag ser inga problem med att det skulle ha funnits kontakter mellan tex östra Sverige och sydöstra England på 500-talet och 600-talet.

Sen kan det nämnas att Staffordshire-horden dateras lite senare än Sutton Hoo (600-700-tal) och består av föremål som har samlats ihop under en lång tid innan de hamnat i marken. De mer uppenbart kristna föremålen (egentligen bara 3-4 föremål av 3 500) har troligtvis haft en liturgisk funktion och kommer sannolikt från klostermiljöer. Resten är nästan enbart vapendetaljer.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #3 skrivet: juli 08, 2014, 12:21 »
Det är en tankelapsus i föregående inlägg.

Det är INTE en kristnandeprocess som föreligger ca 600. Det fanns en hög grad av kristna (många var icke kristna, med olika religioner, som fanns även inom romerska riket) ända sedan romersk tid inom de Engelska smårikena. denna kristendom är däremot INTE knuten till blivande Romersk Katolicismen. Under 5-600-talen är Västeuropa i princip avskuret från europas kulturella och ekonomiska kärnområde vid tiden, d v s Östrom (inkl Ö Medelhavsregionen). Med ett (möjligen två) undantag. Dokumenterat i öst (men även i SV England) samt genom arkeologi, så pågår livliga kontakter inom ekonomi, politik, kultur, vetenskap etc mellan SV England och nämnda region. Kontakterna för SV England speglar även över till Irland. dessutom så finns liknande kontakter för Galizien. Allt detta har f ö pågått kontinuerligt sedan 8000 f kr.

Det som händer från slutet av 500-talet är en aggressiv (blivande) Romersk Katolsk religiös offensiv i syfte att inlemma de ursprungskristna i England under påvens kontroll. När alltså engelska högättade konverterar under ett politiskt/socialt tryck från Romersk Katolska härskare (oftast frankiska, eller med dem allierade) på fastlandet, så framställer kyrkans propagandamaskineri det för samtiden som om icke kristna blir kristna (segrar). Icke kristna är emellertid ofarliga för Romersk Katolicismen. När någon "konverterar" eller "antar" kristendomen, så menar Romersk Katolicismen enbart att redan kristna övergår till Romersk Katolicismen. Faktum är att den engelska och iriska ursprungskristendomen inte var krossad förrän efter inbördeskriget som följde efter den normandiska invassionen, som avslutades med ett anfall mot Irland.

Det intressanta är att de ursprungskristna i England/Irland var mycket aktiva missionärer, vilka riktade sig till fotfolken i mottagarländerna. Detta gav kristna av övertygelse i resultat. Utrsprungskristendom stå i många stycken Ö Medelhavsregionen olika ortodoxa kristna rörelser nära. Så Norden penetreras av kristen mission från sydost, liksom från söder resp från väster Alla dessa aktivitéter möts i Norden från mitten av 800-talet, vilket historikerna sällan nämner, främst eftersom inga tydliga skriftliga källor "överlevt" till våra dagar.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #4 skrivet: juli 08, 2014, 17:53 »
Andreas: Finns det några kristna fynd i gravarna i Vendel eller Valsgärde från samma tidsperiod 600-700 e. Kr? Hör man kulturellt ihop bör det väl finnas liknande fynd på båda platserna?

Den mest kända hjälmen i Sutton Hoo är en rekonstruktion, om jag inte har läst fel. Vad man hittade var inte en intakt hjälm utan fragment som blev underlag till en rekonstruktion och då var hjälmarna i Vendel och Valsgärde redan kända.

Dessutom har man hittat fragment av en prakthjälm i Uppåkra, liknande de i Vendel och Valsgärde. Modet verkar vara mer spritt än i enbart Uppsala och Sutton Hoo.

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #5 skrivet: juli 08, 2014, 18:48 »
 
Citera
liksom från söder
För tydlighetens skull, så avser jag den kristendom, som nämns av Adsam angående Jumne och omgivande stamfolk runt Oders mynning. Tiden bör vara 1050-1070. Jag bortser från den aggressiva tyska kristningen riktad enbart till de högättade.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #6 skrivet: juli 08, 2014, 23:46 »
Andreas: Finns det några kristna fynd i gravarna i Vendel eller Valsgärde från samma tidsperiod 600-700 e. Kr? Hör man kulturellt ihop bör det väl finnas liknande fynd på båda platserna?

Den mest kända hjälmen i Sutton Hoo är en rekonstruktion, om jag inte har läst fel. Vad man hittade var inte en intakt hjälm utan fragment som blev underlag till en rekonstruktion och då var hjälmarna i Vendel och Valsgärde redan kända.

Dessutom har man hittat fragment av en prakthjälm i Uppåkra, liknande de i Vendel och Valsgärde. Modet verkar vara mer spritt än i enbart Uppsala och Sutton Hoo.

Thomas I

Vendel och Valsgärde är ett stort material som jag inte påstår att jag kan i dess helhet (allt är dessutom inte publicerat). Men ingen har väl påstått att kulturerna skulle "höra ihop"? Snarare handlar det om att man ingick i en större gemensam nordeuropeisk elitkultur med liknande materiella uttryck, och att vissa föremål tyder på direkt kontakt med utbyte av gåvor eller hantverkare. Inom denna nordeuropeiska elit fanns det säkert religiösa variationer. De frankiska cloissone-arbetena som bars av bland annat den mellansvenska eliten tillverkades tex i en kristen kontext men hade ändå en ideologisk betydelse för den hedniska eliten i Mellansverige. På samma sätt hittar man brakteater med ett hedniskt symbolspråk i frankiska prinsessgravar. 

Om Sutton Hoo var en "kristen" grav har diskuterats fram och tillbaka. Gravformen är hednisk, liksom det faktum att den innehåller massor av gravgåvor. Det finns både hednisk och kristen symbolik på föremålen i graven. I Sverige skulle vi nog bedöma den som hednisk med vissa inslag av synkretism, tex som vissa kammargravar från Birka. Det är framför allt de skriftliga källorna som komplicerar saken, då den bästa kandidaten till dess ockupant ska ha låtit kristna sig.

Alla hjälmar är rekonstruktioner. De hittas alltid krossade. Dock är rekonstruktionerna pålitliga.

Hjälmarna var definitivt mer spridda än Uppsalaslätten och Sutton Hoo. Det finns en till ganska komplett från England, samt fragment av ett par i Staffordshire-skatten. I Sverige finns de förutom i Vendel, Valsgärde, Ultuna och Uppåkra även som fragment i ett antal brandgravar, framför allt i Uppland men även i Östergötland och på Öland eller Gotland, om jag inte missminner mig. De bygger i grunden på romerska prakthjälmar.

Vetgirig, vad snackar du om? Visst fanns kristendomen alltid närvarande på de brittiska öarna efter romarrikets fall, framför allt på Irland där klosterväsendet överlevde. Däremot så var anglo-saxarna generellt sett inte kristna, utan de förde med sig en kontinental version av asatro till England under 400-och 500-talet. Anglo-saxiska gravfält fram till ca 600- talet är tydligt hedniska, liksom det anglo-saxiska hantverket under samma period. Snarare så måste man vara försiktig med att tolka källornas beskrivning av att enskilda kungar låter döpa sig som tecken på att de verkligen var personligen kristna, då det snarast var ett politiskt beslut att låta sig döpas. Raedwald som möjligtvis är begravd i Sutton Hoo, ska tex ha haft ett hedniskt tempel även efter att han lät sig döpas. Dessutom ska hans hustru ha varit hednisk, vilket skulle kunna vara en förklaring till att han fick en så hednisk begravning.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2014, 10:20 »
Citera
Vetgirig, vad snackar du om? Visst fanns kristendomen alltid närvarande på de brittiska öarna efter romarrikets fall, framför allt på Irland där klosterväsendet överlevde. Däremot så var anglo-saxarna generellt sett inte kristna, utan de förde med sig en kontinental version av asatro till England under 400-och 500-talet. Anglo-saxiska gravfält fram till ca 600- talet är tydligt hedniska, liksom det anglo-saxiska hantverket under samma period. Snarare så måste man vara försiktig med att tolka källornas beskrivning av att enskilda kungar låter döpa sig som tecken på att de verkligen var personligen kristna, då det snarast var ett politiskt beslut att låta sig döpas. Raedwald som möjligtvis är begravd i Sutton Hoo, ska tex ha haft ett hedniskt tempel även efter att han lät sig döpas. Dessutom ska hans hustru ha varit hednisk, vilket skulle kunna vara en förklaring till att han fick en så hednisk begravning.
Francis Pryor: Britain BC och Britain AD. I sista myntas devisen "Dark Ages not so Dark after all". Bl a avslöjas Beda som en stor lögnare i vissa avseenden. Man måste alltså skilja på den Romersk Katolska kyrkans propaganda och den verkliga historian. Hednisk betyder alltså kristen bekännare av annan liturgi än Romersk katolicism. Hustrun ifråga kanske enligt Romersk Katolska kyrkans definitioner helt enkelt var en kristen bekännare inom den Britonska Kristendomen (ursprungskristen). Notera att "icke kristna" sällan nämns, eftersom de ju inte utgör någon fara för Romersk Katolicismen

Vi har ju samma problem inom källorna för svensk historia, t ex Adam, även om denne hela tiden i små bisatser avslöjar sin propagandistiska hållning.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2014, 10:48 »
Du kan inte på allvar mena att "hednisk" alltid skulle betyda "kristen av annan sort än romersk katolsk"? Att anglosaxerna inte var kristna när de kom till England är väl belagt, både arkeologiska och i en relativt stor mängd källor. Inte heller "britterna", urinvånarna som var kvar efter att romarna dragit sig tillbaka från de brittiska öarna, var till majoriteten kristna när anglosaxerna dök upp. Kristendomen (i dess olika former) var närvarande, men knappast dominerande förens 600-talet.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #9 skrivet: juli 09, 2014, 11:13 »
Har det undgått dig att alla de senaste DNA-undersökningarna inte kunnat påvisa några spår efter några anglo-saxare. Det finns även några (nåja, 2 st) stora totalundersökningar av bygder, där man trots "anglo-saxiska" ortnamn inte kunnat påvisa angelska eller saxiska DNA. Det fanns däremot några individer, som troligen var norska slavinnor. Det som händer är att den efter-romerska eliten främst antar nya kulturyttringar, ev i allians med eliter med ett ursprung från andra sidan Nordsjön. Möjligen ankommer eliter från andra sidan Nordjön med en skara krigare, men de flesta av eliterna och krigarna återvänder efter sina värv. Eliterna på bägge sidor Nordsjön har f ö ALLTID haft giftermålsutbyten. Så snart man kommer in i inlanden på ömse sidor blir DNA ännu mer särskiljande än vid själva kustbanden.

Nu har i o f s inte heller vikingatidens Nordbor eller romarna lämnat allt för stora spår efter sig i DNA.

Du vet mycket väl att en majoritét knappast kan ha varit kristna. Vid tiden för romarna lämnar ön, så gäller att religionen, där kristendomen är en, består av ALLA de romerska religioner det romerska samhället tillhandahöll, samt några rester av den religion, som gällde före den romerska erövringen. Mithra var troligen den religion, som hade flest utövare av dem alla.
Men som sagt, så var ur Romersk Katolsk synvinkel dessa religioner ofarliga. Däremot var dess kyrkliga makt hotad av andra kristna, som alltså bekämpas med alla medel, bl a propaganda, socialt tryck och rent våld. Religiös övertygelse är också något oväsentligt för Romersk Katolicismen, då sådant "kommer med tiden" bara de får den religiösa makten över den kristna delen av befolkningen.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #10 skrivet: juli 09, 2014, 20:25 »
Tack Andreas. Håller med om beskrivningen av en större kulturell gemenskap.

I ett Time Team avsnitt ägnar man sig åt "The Royal Saxon tomb in Prittlewell" och den är påfallande lik gravkammaren i Högom.

http://en.wikipedia.org/wiki/Royal_Saxon_tomb_in_Prittlewell

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #11 skrivet: juli 10, 2014, 00:03 »
Har det undgått dig att alla de senaste DNA-undersökningarna inte kunnat påvisa några spår efter några anglo-saxare. Det finns även några (nåja, 2 st) stora totalundersökningar av bygder, där man trots "anglo-saxiska" ortnamn inte kunnat påvisa angelska eller saxiska DNA. Det fanns däremot några individer, som troligen var norska slavinnor. Det som händer är att den efter-romerska eliten främst antar nya kulturyttringar, ev i allians med eliter med ett ursprung från andra sidan Nordsjön. Möjligen ankommer eliter från andra sidan Nordjön med en skara krigare, men de flesta av eliterna och krigarna återvänder efter sina värv. Eliterna på bägge sidor Nordsjön har f ö ALLTID haft giftermålsutbyten. Så snart man kommer in i inlanden på ömse sidor blir DNA ännu mer särskiljande än vid själva kustbanden.

För det första så är tolkningsförmågan när det gäller DNA minst sagt bristfällig här på forumet. Jag själv, med två år högskoleutbildning inom biomedicin samt 6 år av arkeologistudier bakom mig, är fullt medveten om att min tolkningsförmåga när det gäller DNA-analyser är mycket begränsad. Tyvärr gäller det ofta även de forskare som utför analyserna. Gammalt DNA är ett svårt forskningsämne.

Sedan så är förstås frågan vad det är man analyserat (mtDNA, Y-kromosomt DNA, nukleärt DNA), urvalet (antal individer, geografisk spridning osv). Och vad skulle man förvänta sig? Hur skulle ett bidrag på 10% av befolkningen se ut? 20%? 5%? Hur har denna genetiska struktur påverkats av senare invandringsvågor (skandinaver under Dannelagen, Normander på 1000-talet och 1100-talet osv)?

Jag skulle säga att det är mycket problematiskt att tolka den totala kulturella förändring som sker efter romarrikets fall som enbart beroende på man importerar en främmande kultur. Språket förändras totalt förutom i ett par perifera områden, man börjar bygga rektangulära långhus efter tusentals år av rundhus, man anammar ett kontinentalt bildspråk (djurornamentik) och klädedräkt osv. Majoriteten av befolkningen byttes nog inte ut (vilket inte heller är vad källorna pekar mot), men en mycket inflytelserik germansk elit har nog etablerat sig i det vakuum som romarna lämnade efter sig.

Du vet mycket väl att en majoritét knappast kan ha varit kristna. Vid tiden för romarna lämnar ön, så gäller att religionen, där kristendomen är en, består av ALLA de romerska religioner det romerska samhället tillhandahöll, samt några rester av den religion, som gällde före den romerska erövringen. Mithra var troligen den religion, som hade flest utövare av dem alla.
Men som sagt, så var ur Romersk Katolsk synvinkel dessa religioner ofarliga. Däremot var dess kyrkliga makt hotad av andra kristna, som alltså bekämpas med alla medel, bl a propaganda, socialt tryck och rent våld. Religiös övertygelse är också något oväsentligt för Romersk Katolicismen, då sådant "kommer med tiden" bara de får den religiösa makten över den kristna delen av befolkningen.


Jag förstår inte riktigt vad du försöker säga? Jag har ju från början sagt att en majoritet av befolkningen i England inte var kristen innan 600-talet.

Vad menar du med att de "romerska" religionerna ansågs ofarliga av den katolska kyrkan? Under andra halvan av 300-talet blev kristendomen allt mer dominant i Romarriket, och de äldre religionerna motarbetades aktivt. Tempel stängdes och prästerskap upplöstes. 380 e.Kr. blev kristendomen statsreligion i det romerska riket.

Efter att romarna drog sig tillbaka från de brittiska öarna hade den katolska kyrkan inget inflytande där längre. Snarare påbörjades med tiden en kampanj för att försöka sprida kristendomen i England. Det är denna kampanj som bar frukt på 600-talet då eliten började låta döpa sig och man började bygga kyrkor.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #12 skrivet: juli 15, 2014, 17:56 »
I Neil Olivers serie om Vikingarna, del tre, gräver man ut båtgravar med kristna inslag, från tidig Vikingatid, i Ribe. Jag har inte hört talas om något liknande i Mälardalen eller övriga Sverige.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #13 skrivet: juli 15, 2014, 18:09 »
Precisera "kristna inslag"? Importerade föremål med kristen symbolik? Öst-västlig riktning på gravarna?

Jag är ingen expert på Ribe. Men jämför med kammargravar på Björkö med kristna symboler i form av importerade föremål. De behöver inte betyda att de begravda själva var kristna, på samma sätt som en i formen "hednisk" grav inte nödvändigtvis betyder att den begravda inte var kristen.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #14 skrivet: juli 15, 2014, 18:24 »
Andreas:

Citera
Precisera "kristna inslag"? Importerade föremål med kristen symbolik? Öst-västlig riktning på gravarna?

Det sista. Gravarna är, enligt programmet, från 850 e. Kr.  Det är från samma tid som Danmarks näst äldsta kyrka(wiki) uppförs i Ribe.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #15 skrivet: juli 15, 2014, 18:35 »
Som sagt ingen expert på Ribe eller de båtgravar som finns där, men svårt att dra några slutsatser enbart från en båtgravs orientering. Båten i sig är ju inte någon kristen symbol, utan en uppenbart hednisk sådan i gravsammanhang. Kan ju vara slumpen som gjort att gravarna råkar ha den orienteringen, eller att man helt enkelt hade påverkats lite av kristna traditioner. Ett starkare case hade varit om det handlade om enkla kistbegravningar i öst-västlig riktning, med huvudet i rätt ände av graven och utan gravgåvor förutom möjligtvis dräktdetaljer.

Jättesvårt att bedöma utan mer information.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #16 skrivet: juli 15, 2014, 18:49 »
Andreas. Avsnitt tre finns på SVT-play ett tag till och säkert på Youtube för evigt.

Jag tycker inte att det är så märkligt. När kristendomen fick fäste i delar av Jylland tog man kanske åt sig nya traditioner men slängde inte ut sina gamla omedelbart. Det är inte förrän på 1200-talet e. Kr när det finns en kyrklig och statlig organisation i de Skandinaviska länderna som reglerna för kristen tro stramas upp.

Om jag har uppfattat programmet rätt är det en kistbegravning i en båtgrav i Ribe ca 22 minuter in i programmet.

Det tar 120 år till innan hela Jylland är "kristnat".

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #17 skrivet: juli 15, 2014, 19:03 »
Jag menade inte att det var märkligt, endast att det är svårt att kommentera utan mer detaljer, och att det generellt kan vara svårt att bedöma religiös tillhörighet hos gravar som uppvisar element från olika traditioner. Som du själv säger så har kristna och hedningar påverkat varandra under den period då kristnandet pågick.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #18 skrivet: juli 15, 2014, 20:01 »
Citera
Vad menar du med att de "romerska" religionerna ansågs ofarliga av den katolska kyrkan? Under andra halvan av 300-talet blev kristendomen allt mer dominant i Romarriket, och de äldre religionerna motarbetades aktivt. Tempel stängdes och prästerskap upplöstes. 380 e.Kr. blev kristendomen statsreligion i det romerska riket.
Påvens ledda kyrka krävde och fick samarbete uppifrån bland befolkningen. I utbyte erbjöds, förutom frälsning av själen, tillgången till ett exklusivt politiskt, socialt och ekonomiskt nätverk. De icke kristna religionerna kunde alltså inte rubba den religiösa bas, som kristendomen skapat sig. Det kunde däremot en konkurrerande kristendom.
Citera
Det sista. Gravarna är, enligt programmet, från 850 e. Kr.  Det är från samma tid som Danmarks näst äldsta kyrka(wiki) uppförs i Ribe.
[size=-1]795, 801 och 806[/size] anföll vikingaflottor Iona, vilket gav om möjligt ännu större förskräckelse för Romersk Katolska kristendomen. Detta "helgerån", särskilt 795, var mycket värre än plundringen av Lindisfarne, eftersom man här tog med sig relikerna efter s:t Columba, stenmonumentet denne var begravd under samt alla skrivna texter, särskilt biblar, som munkarna inte hann gömma undan. I övrigt dödades ingen och föremål av dyrbara metaller lämnades. Vilka ger sig på att plundra 1,5 ton sten, en låda med benbitar och biblar (som i o f s hade ett stort värde om de löstes in av kyrkan), om inte vikingarna var kristna? Klostret hade kort innan plundringen tvingats anta en abott, som tillhörde Romersk Katolska kyrkan, medan omgivande kristna var britonsk (keltiskt) kristna. I wiki nämns att många munkar fick sätta livet till, men det gällde inte den gången stenen togs. Stenen ifråga har hittats inmurad i en liten stenkyrka i Himmerland, vilket av traditionen är ansett som Danmarks äldst kristna region.

I de klassiska tyska källorna (flera stycken) nämns i var och en att före Poppo fanns det många kyrkor i Danmark, men att de kristna hade avfallit. Alltså Romersk katolska kyrkan hade upptäckt att de kristna som använde kyrkorna INTE var Romersk Katoliker.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Sutton Hoo och Uppland, ett litet problem
« Svar #19 skrivet: juli 15, 2014, 20:17 »
Vetgirig. Har du några källor för dina påståenden?

Dessutom missuppfattar du diskussionen. Tråden handlar om Sutton Hoo och motsvarande gravar i Skandinavien utifrån om det funnits tidiga kristna inslag eller inte(mellan 600 e. Kr till 850 e. Kr. Jag fattar inte vad dina inlägg har med detta att göra?

Thomas I