Författare Ämne: Destruktiv experimentell arkeologi  (läst 7330 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Destruktiv experimentell arkeologi
« skrivet: juli 28, 2005, 20:46 »
När ett långhus på Vallby Friluftsmuseum blev angripet av hussvamp beslutade man att bränna ner huset för att undvika att svampen spred sig till andra hus. I samarbete med Vallby Friluftsmuseum och Västmanlands länsmuseum driver SAU (Societas Archaeologica Upsaliensis) ett forskningsprojekt vars övergripande syfte är att dokumentera långhuset före och efter branden.


Foto: Markus Andersson från www.sau.se

Läs mer här.
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad gramarye

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #1 skrivet: juli 29, 2005, 00:56 »
men det är ju faktiskt ett intressant sätt att forska lite i hur man kan tolka brandrester. =)
det är väl inte särskilt ofta man bygger ett redigt långhus, för att sedan bränna ner det ;)

det ska bli spännande att se vad de kommer fram till =)
You should be glad I'm not a Viking. You would have been ravaged and plundered by now.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #2 skrivet: juli 29, 2005, 14:28 »
Visst, jag kan bara hålla med men det blir inte mindre destruktivt för det. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad gramarye

  • Medlem
  • Antal inlägg: 23
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #3 skrivet: juli 29, 2005, 14:55 »
hehe, nä det förstås ;)
You should be glad I'm not a Viking. You would have been ravaged and plundered by now.

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #4 skrivet: juli 29, 2005, 19:25 »
Det hade väl varit destruktivt att låta det stå kvar också eftersom man då hade nödgats bränna ner alla hus förr eller senare om de inte hade fått förfalla av sig själva pga svampen... Nu tjänade det ju ändå ett syfte att bränna det.. vilket är mest destruktivt?
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #5 skrivet: juli 29, 2005, 19:37 »
Ni missförstår, vad jag menade med titeln är att det inte är så vanligt att man stöter på experimentell arkeologi som inte går ut på att bygga eller tillverka något, inget annat. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #6 skrivet: augusti 01, 2005, 08:49 »
Samma sak har väl gjorts i Lejre för sisådär 20 år sedan om jag inte missminner mig. Har för mig att de då lade in et par griskadaver, samt placerade temperaturmätare runt om i huset.
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gandalf

  • Stammis
  • Antal inlägg: 145
    • Forum för asatro och forn sed.
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #7 skrivet: augusti 05, 2005, 14:42 »
Gorm> Men så säg det då...  :lol:
”In the beginning there was nothing.. which exploded."
-Terry Pratchett

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #8 skrivet: augusti 05, 2005, 21:43 »
Trodde det var uppenbart med tanke på att jag inte nämnde något om det i den följande texten. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #9 skrivet: december 26, 2005, 11:33 »
en smedja med vasstak brändes vid lommaren i norrtälje
ett rekonstruerat vikingatida hus i uppsala brändes för att se resterna

Utloggad stigman

  • Stammis
  • Antal inlägg: 123
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #10 skrivet: december 26, 2005, 11:35 »
även pehrs båthustak i norrköping brädes ner, oförsäkrat...

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #11 skrivet: januari 02, 2006, 21:06 »
Första inlägget här :)
Bara att hoppas jag inte gör bort mig...
Har för mig att man på 1970-talet i danmark hade en diskussion om hur ett hus var uppbyggt (minns inte riktigt tidsålder, men troligen ospecificerad järnålder). Man hade tre troliga teorier, vilket resulterade i att man gjorde helt enkelt byggde upp tre hus, byggda på vardera ett sätt, brände ner dem, täckte över dem och c:a tio år senare grävde upp dem med sedvanlig forskningsgrävningsnoggrannhet.
Tyvärr kan jag inte säga vad resultatet blev, men är det någon som känner till mer om detta tar jag gärna emot en länk eller hänvisning till litteratur.

/Daniel
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Destruktiv experimentell arkeologi
« Svar #12 skrivet: januari 02, 2006, 23:02 »
Hans-Ole Hansen byggde i slutet av 1950-talet upp några stenåldershus i Lejre invid Roskilde, basen till den senare så berömda historiska verkstaden. Genom vådeld råkade långhuset brinna ner och Hans-Ole kom då på idén att gräva ut huset och jämföra med arkeologiska fynd. År 1962 byggde han ett stort järnåldershus vid Roskildefjorden och tände denna gång medvetet på för att dels få bra filmbilder, dels kunna göra vetenskaplig utvärdering. Han har skrivet ett antal böcker. Hans-Ole är en fantastisk inspirerande människa som jag första gången träffade när vi år 1980 startade "Forntid i Nutid" i Skånes djurpark, en av Sveriges troligtvis första rekonstruerade forntidsanläggningar. Här uppförde Lars Larsson en sommarhydda och vinterhydda från jägarstenåldern, Göran Burenhult en långdös och jag själv med gänget från Malmö museum ett senneolitiskt långhus. Sommarhyddan brändes sedan ner och marken fick ligga orörd för kommande utgrävningar.

Du hittar mycket matnyttigt och mängder med litteraturhänvisningar i Bodil Peterssons doktoravhandling "Föreställningar om det förflutna" 2002.