Författare Ämne: Anno- en medeltida mötesplats på Bohus fästning 12-14 september  (läst 4300 gånger)

Utloggad Frida

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Hej!
Den 12-14 arrangerar vi  för tredje året i rad Anno- en medeltida mötesplats på Bohus fästning i Kungälv.
Jag är projektledare för arrangemanget och tänkte att  här inne kan det säkert finnas några som skulle vara intresserade. Arrangemanget fokuserar främst på nordisk medeltidshistoria ca 1300-1450 men andra närliggande ämnen är välkomna. Under den 14e kommer fokus ligga på Kulturarvsdagenstema "I krigets spår".

Anno är ett arrangemang för och av reenactare och historieintresserade i första hand. Fästningen kommer vara öppen under dagtid för vanliga besökare medan anmälda deltagare får sova över i tält på fästningen. Anmäler man sig innan arrangemanget är det kostnadsfritt men kommer man som vanlig besökare kostar det 100kr för vuxen. 

Aktiviteterna under arrangemanget arrangeras av deltagarna själva så det handlar om att dela med sig av sina kunskaper.

Om ni har frågor eller är intresserade av att hålla i en workshop eller föreläsning är ni varmt välkomna att maila mig på frida.selven@kungalv.se

Vänligen,
Frida Selvén

Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Har aldrig sett ordet "reenactare". En som "reenactar" är alltså en "reenactare", fast då ska det förstås stavas med k. Men vad gör en "reenactare"? Torde det inte vara en typ av rollspelare?
Eftersom re- betyder åter, kanske man kan kalla personen för återspelare?
Eller kanske dådespelare för att leka med ordet skådespelare men få det att utspela sig i dåtiden - och gärna då med olika dåd och händelser.
Det är ju bara att klura ut ett bra svenskt ord och använda det så finns det.
Lycka till!
/Jan


Utloggad Jan Owe

  • Stammis
  • Antal inlägg: 351
Aha, återskapare är ett begrepp som används på Wikipedia. För att andra, än så länge fåkunniga, ska förstå vad det handlar om är svenska ord mycket mer begripliga.

Utloggad Frida

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Tack för hjälpen med förklarandet av ordet Heinrich H, återskapare är såklart också ett ord som man skulle kunna använda för att förklara det.

Det finns så otroligt många olika definitioner av vad en reenactare gör så exakt vad det betyder eller innebär vågar jag inte yttra mig om men jag kan dela med mig av min egen enkla förklaring på det.
Det som vi menar att en reenactare är på Bohus fästning är någon som har ett stort intresse av historia och i vårt fall främst medeltid, personen har på sig tidstypiska kläder som är sydda efter fynd eller inspirerade av dessa. Som reenactare behöver man inte spela en roll utan man är sig själv och i vissa fall utför man tidstypiska sysslor så som växtfärgning, matlagning eller krig eller så träffas man bara och umgås i sina fina kläder samtidigt som man lär sig nya saker om vår historia... :)