Författare Ämne: Djur och natur  (läst 10193 gånger)

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
Djur och natur
« skrivet: juni 21, 2014, 21:40 »
Jag behöver bakgrundslandskap till en historia som utspelar sig på vikingatiden. Hur såg Skåne ut då? Granskog, lekatter och vargar? Träsk, sjöar eller sankmarker? Någon som har en idé?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Djur och natur
« Svar #1 skrivet: juni 22, 2014, 00:53 »
Landskapet var till stor del uppodlat, men fälten var mindre till storleken. Blötare än idag (innan utdikning av våtmarker och sänkning av många sjöar). Lövskog dominerade mer än idag. Kolla tex i boken Det svenska jordbrukets historia: del I. Jordbrukets första femtusen år, 4000 f Kr - 1000 e. Kr. av Stig Welinder, Ellen Pedersen och Mats Widgren, tillgänglig som pdf här.

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
SV: Djur och natur
« Svar #2 skrivet: juni 22, 2014, 20:34 »
Tack! Till jättemycket hjälp, verkligen!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Djur och natur
« Svar #3 skrivet: juni 22, 2014, 21:01 »
Du har bra koll på Skåne Andreas. Jag har inget att anmärka på din beskrivning.

Kan lägga till följande. Skåne består av slättområdena, som Andreas beskriver men även höjdområden vid åsarna. Slättområdena är de som är tidigast befolkade, sedan Stenåldern,  medan höjdområdena har varit glest befolkat.

De flesta tecknen på makt och inflytande har, så här långt, hittats i slättbygderna men det finns undantag.

Granskog är modernt. Uppe i Nordvästra Skåne vid Örkelljunga fanns det ett hedlandskap under järnåldern fram tills för 100 år sedan när det planterades gran.

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Djur och natur
« Svar #4 skrivet: juni 23, 2014, 12:19 »
Citera
Granskog är modernt. Uppe i Nordvästra Skåne vid Örkelljunga fanns det ett hedlandskap under järnåldern fram tills för 100 år sedan när det planterades gran.
Nja! Hedlandskap? Kanske det var så UTANFÖR de områden som var ingärdade med stengärdsgårdar? Men jag har sett flera gamla foton tagna 1850-1900 över Stidsvigs och Örkeljungatrakten. Där syns ingen hedmark. Bara gärdsgårdomgivna områden. I något hörn står en ensam ek/bok. Det syns inte ens någon buskmark.

Anledningen är att allt detta som numera är bokskog eller granskog, i äldre tider var BETESMARK. Fälader. Oftast olika typer av allmänningar. När fäladerna överges växer bokskogen in och när man missköter bokskogen kommer istället granen. En fälad brändes regelbundet vilket höll tukt på granskog. Sedan betade djuren på allt grönt och höll all typ av lövskog/buskar i tukt. Den Skånska adelns rikedom kom framförallt från kötthandel, d v s köttdjur föddes upp och drevs söderut till Mellaneuropa för slakt. Det gick t ex alldeles utmärkt att även klövja järn på denna slaktboskap, för att skaffa en extrainkomst. De äldsta skogarna, som ändå fanns lite här och där, var avsedda för jaktbruk, vilken rätt sedan adeln lade beslag på. De "urgamla" bokskogarna längre åt söder inom Skåne är alltså antingen jaktskog eller har växt upp från ca 1850. Söderåsen var t ex i det närmaste KAL, bortsett från jaktskogen.

Att tiohäradsbygderna så länge höll sig undan dansk/svensk överhöghet berodde på att de deltog i denna kötthandel och var ekonomiskt sjäjvständiga. De kunde spela ut danskt resp svenskt inflytande mot varandra.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Djur och natur
« Svar #5 skrivet: juni 23, 2014, 13:02 »
AndreasE och jag har diskuterat i någon annan tråd om hur "slättlandskapet" såg ut.

Gå själv in i Google Earth och bilda en uppfattning. Till ledning kan jag säga att där marken är SVART har det en gång funnits en kallkällsjö eller ett träsk. Fundera över i hur stor grad markerna är utdikade, vilket kan bedömas på mängden med RAKA diken. Många av dagens bäckar är i stora delar grävda diken för att ta bort s k "surdrag". Vill du bedömma hur ett träsk kunde se ut, så finns en relikt av ett sådant kvar strax söder om Hjorthög öster om Helsingborg längs motorvägen, men då ser jag att det sista träsket tycks ha blivit en golfbana numera, så då har jag inga tips längre. Men ett träsk är ogenomträngligt för annat än bete under torrtider. Tänk också vilken myggplåga som måste råda.

Inne bland kallkällsjöar, träsk och andra våtmarker har det sedan funnits mindre områden med torrare marker, som brukats. Likaså längs höjdkanter etc, som ju avvattnas bättre. Med tiden har varje generation dikat lite, så att mer och mer marker blivit brukbara för odling. Notera hur mycket viktigare boskap och bete var jämfört med odling i ett tidigt skede.

I SV Skåne kan man räkna med att det fanns kyrkbyar med indelning enligt tredjedelsprincipen, där 12 bönder hade tomtningar på var sin sida om en byväg fram till kyrkporten. Äldst låg på platsen för kyrkan en kunglig gård ("förlänad" till en storman). Denna gård delades sedan upp mellan kyrkan och kungen, och stormannen flyttade någon gång före 1300 till allmänningarnas utkanter. I princip ligger alla sätesgårdar och slott/borgar i sådana "utkantslägen".
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Djur och natur
« Svar #6 skrivet: juni 23, 2014, 13:27 »
Vetgirig har du några tips på litteratur om det skånska/halländska historiska landskapen.
Jag hade en uppsättning kompendium om skogens landskap men verkar förlorat dem in en flytt.


Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Djur och natur
« Svar #7 skrivet: juni 23, 2014, 16:54 »
HH: Jag har boken "Landskap Bortom Traditionen, (2008)" som handlar om landskapsarkeologi i Örkelljunga- och Skånes Fagerhults socknar. Den är skriven efter vägbygget där för drygt tio år sedan.

Jag har bara ögnat igenom den för att kolla Vetgirigs påståenden och den verkar bekräfta det jag har sagt mot slutet av 1800-talet. Däremot har nog detta område varit skogbevuxet under Vikingatid.

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Djur och natur
« Svar #8 skrivet: juni 23, 2014, 19:02 »
Stengärdsgårdar tillkom eftersom man hade tillgång till så lite med rätt typ av virke trägärdsgårdar avseende Danmark (Skåne). Däremot fanns det gott om sten. För Svenskt område gäller att där förbjöds gärdsgårdar i trä från ca 1750, då detta ansågs inkräktas på kolningen. Träkol krävdes för smide och järnframställning.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
SV: Djur och natur
« Svar #9 skrivet: juni 25, 2014, 08:04 »
Tack hörni! Ännu mer godis till min fatabur. Men djur då? Hur såg den zoologiska faunan ut? Har det skett förändringar där, och var viltjakt en stor/viktig aktivitet under vikingatiden?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Djur och natur
« Svar #10 skrivet: juni 25, 2014, 15:15 »
De stora rovdjuren ingick säkert i faunan. Man hittar ju överallt längs systemen av stengärdsgårdar resterna (stenar) efter de små kojor vall-jonen var hänvisade till. Boskapen kunde inte lämnas utan tillsyn. Vall-jonen var 1-2 pojkar/flickor som levde med boskapen. Det svåraste hotet mot deras hjord kom antaglingen då, som nu, från det mest oberäknieliga och farligaste rovdjuret, d v s människan. En varg, Björn, lo etc ger sig iväg om man tjoar och pekar mot dem med vallstaven, men det gör inte alltid boskapstjuvar.

Inget av de stora rovdjuren har några problem med att röra sig inom öppnare landskap, om än med kullar/berg, jmf Spanien, Italien, Balkan. Landskapets lågläntare delar och surdragen mellan kullar etc var träskartade med lövskog, så det fanns gott om skylande terräng också.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Djur och natur
« Svar #11 skrivet: juni 25, 2014, 22:32 »
eostnas: Är du intresserad av en vetenskaplig syn på Vikingatiden kan jag också rekommendera "Järnålder vid Öresund del I & II" men det är mer fyrkantig forskning och omfattande publikationer. Det positiva är att du kan köpa dessa böcker för 50 kr /st just nu:

http://www.arkeologiböcker.se/

Bra berättelser kräver bra förundersökningar.

Om man jagade mycket under Vikingatiden i Skåne? Svår fråga. På aristokratiska platser som Uppåkra åt man mest nötkött och gris. Fårkött och getkött förekom också. Hästkött och vilt var mer marginellt. Grundkosten var nog gröt i olika varianter.

När det gäller vilka djur som finns idag, i Skåne, jämfört med Vikingatiden är det ganska stora förändringar. Då menar jag inte bara däggdjur.

Thomas I

Utloggad SvenÅke2

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Djur och natur
« Svar #12 skrivet: juni 25, 2014, 23:02 »
Min farmor född 1904, född i Våxtorp, bodde i Örkeljunga som ung, berättade att det var ljunghedar, bara ljung när hon gick till skolan, ingen skog.
Och hon pekade på stora granskogar.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Djur och natur
« Svar #13 skrivet: juni 26, 2014, 07:39 »
Tack SvenÅke2:

Det stämmer bra med en tråd vi har haft här tidigare: http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,5813.msg56146.html#msg56146

Thomas I

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
SV: Djur och natur
« Svar #14 skrivet: juni 26, 2014, 11:09 »
Toppentips med boklänken! Trist att sidan går i graven ...

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Djur och natur
« Svar #15 skrivet: juni 26, 2014, 13:14 »
Ljunghedar är i o f s också betesmarker. De brändes f ö regelbundet, för att hållas öppna, vilket samtidigt bidrog till att hålla granskog i schack. Alla andra trädslag och buskar klarar bränning relativt bra, till skillnad mot granen.

Fotografierna jag har sett med utgångspunkt från Östra Ljungby och Stidsvig (1850-1900) visar inte på någon ljung, vilken brukar ge gråtonsskiftningar. Ca en mil norrut finns Örkelljunga och Rya kyrkby ligger mellan också. Rör man sig i dagens skogar i denna trakt, så är det fortfaramde inom milen väldigt tätt med stengärdsgårdar. Det innebär att även här bör dagens "skog" varit öppen och betad. Jag är orienterar och har sprungit åtskilliga 10-tal tävlingar (och även träningar) i dessa nämnda terrängavsnitt och känner den väl.

Men inget hindrar att utanför dessa "horisonter" har terrängen sett ut annorlunda, främst före ca 1850, då "nyodlingen" tog riktig fart i Skåne.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad eostnas

  • Medlem
  • Antal inlägg: 36
SV: Djur och natur
« Svar #16 skrivet: juni 26, 2014, 13:32 »
Nu har jag köpt Jrnålde i Öresund i 2 band. Vilka priser! Och lite snabbt: inte fanns det björn i Skåne va? Fanns en intressant dokumentär om Björnen i samisk kultur på teve: tänker att det påminner om den gamla tron.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Djur och natur
« Svar #17 skrivet: juni 26, 2014, 13:43 »
Våxtorp ligger ju vid Hallandsåsens NV delar. Det är sant att där fanns stora hedområden i vad som idag är fullåkerbyggd. I gamla tider användes "hedområdena" som fårbeten, vilket var viktigt för att skaffa textilier, t ex segelduk. Man brukar f ö numera ta pollenprover i olika trakter för att avläsa när markerna började övergå till hed, för att sluta sig till när segeltillverkning (sjöfart) blev vanlig.
Koldammet i proverna visar att bruket att bränna heder är gammalt.

I varje fall V halvan av Hallansåsen har ett tätt system av stengärdsgårdar, vilket antyder att denna del av åsen var till stora, kanske största, delen obeskogad.

Det slår mig att terrängen O/SO om Örkelljunga är ganska annorlunda än övrig terräng. Småbruten med mängder med våtmarker. Mycket fler och våtare dåtiden än idag. Där kan jag tänka mig ett större inslag av gran, bl a eftersom sådan terräng var svårare att hålla öppen, bl a att bränna sammanhängande. Kanske mormoderns familj bröt ett torp i denna terräng och hade en bit åt väster till skola.

Min mormors mor och morfars far hade föräldrar som bröt torp/småhemman i trakterna av Hunseröd/Aggarp NO om Munka Ljungby. Även där var det gott om hedmark (har det sagts mig) och orsaken till uppodlingen var att markerna övergått till att vara obrukad allmänning, vilka såldes ut runt 1850 till hågade. Man höll inte längre samma mängder med boskap i allmänningarna, d v s man höll boskap med nya metoder och vallodling närmare gårdarna. Och suget efter försörjning var enormt just då.

Samtidigt fanns en dåtida flyktingproblematik. Svenskar från Pommern, Wismar, Bremen flydde i början av 1800-talet till Sverige och en stor del av dem som hade några tillgångar berreddes möjlighet att köpa marker för torp/småhemman i trakterna S resp SO om Hallandsåsen. Min mormors mors föräldrar tillhörde sådana.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Djur och natur
« Svar #18 skrivet: juli 01, 2014, 11:59 »
En korrigering av mig själv:

Citera
Granskog är modernt. Uppe i Nordvästra Skåne vid Örkelljunga fanns det ett hedlandskap under järnåldern fram tills för 100 år sedan när det planterades gran.

Under järnåldern fanns det lövskogar uppe på höjderna i Nordvästra Skåne. Området var också glest befolkat fram tills början av medeltiden. Däremot stämmer det att granen planterades in för 100 år sedan och att landskapet var hedliknande med mossar vid denna tidpunkt.

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Djur och natur
« Svar #19 skrivet: juli 01, 2014, 17:55 »
Citera
Under järnåldern fanns det lövskogar uppe på höjderna i Nordvästra Skåne. Området var också glest befolkat fram tills början av medeltiden. Däremot stämmer det att granen planterades in för 100 år sedan och att landskapet var hedliknande med mossar vid denna tidpunkt.
Befolkningen fanns ju dels runt kyrkorna, där de gamla gårdarna med anor från Gorms/Haralds ledungsindelning angav var befolkningen fanns. De 24 gårdarna och storgårdens (senare uppdelat på stormann/hövitsman (blivande adelsman) resp kyrka) utvecklades med tiden till 24 byar istället. De olika gårdarna/byarna nyttjade all mark de var tilldelade även om byamännen inte bodde i periferierna. Varje gård/by hade sin allmänning, vanligen använd för bete, i periferierna av byamarkerna. Men det fanns även en sockenallmänning (ca 1/3) av socknen. Prästboställe och hövitsmannen (sedemera adelsmannen) delade på kungens 1/3, men så småningom flyttade adelsmannen ut ur kyrkbyn för att bygga en befäst gård, ibland utvecklat till ett stenslott, varvid denne fick köpa/överta 1/3 av sockenallmänningen.

Men i socknarna fanns också en mängd jordlösa, d v s mjölnare, smed, tunnmakare, timmerman, s k arbetsjon m fl. Dessa hänvisades i princip att bo på sockenallmänningen i ett utvalt område, gärna i anslutning till en genomgående väg. Här placerades även så småningom fattighuset. En äldste son, som väntar på sitt arv kunde få bosätta sig inom gårds/byallmänningen. Bosättningarna inom allmänningar innebar förståss att runt husen anlades små åkrar och framförallt köksträdgårdar. Likaså planterades frukt- resp bärträd. Ett exempel är Rösa by mellan Gråmanstorp och Östra Ljungby.

När man däremot talar om glesbefolkade delar av socknarna, så befolkades de vanligen inte före de olika skiftesprocesserna, d v s 1750 och framåt. Samtidigt upplöstes de gamla bybildningarna med drag från Gorms/Haralds tid i stora drag.
Amatör! Skåning i Norrland!