Författare Ämne: Myter, vandringshistorier eller fakta?  (läst 4457 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Myter, vandringshistorier eller fakta?
« skrivet: juni 17, 2014, 14:09 »
När det gäller äldre historia, hur skiljer man på myter, vandringshistorier och tänkbara fakta? Självklart, drakar, troll, sjöjungfrur och enhörningar tillhör den första kategorin. Men ibland kan en myt innehålla ett korn av sanning om än i förvanskad form. Jag som arbetat många år med forskning om myter testar en hypotes om detta skulle kunna vara möjligt (utan att acceptera myterna som absolut sanning)
Detta med vandringshistorier är svårare. Vi känner väl alla till råttbenet i pizzan och många forntida exempel på vandringshistorier.
Lustigt nog har jag själv upplevt en vandringshistoria jag hört sen barnsben- kyparen som lägger till år och datum på notan.
En gång i Athen för många år sedan, vi, en grupp från universitetet hade ätit en bättre middag, men vi såg ingen kypare så vi lade summan längs ner på notan plus dricks på bordet. Kyparen kom springande efter oss och sade att vi hade betalat datumet, notan var betydligt billigare.
Detta måste vara extrema undantag, men hur skiljer man en vandringshistoria från fakta, om det nu rör sig om äldre tid?
Ungefär samma myter om översvämningar, sjukdomar som botas vid handpåläggning," gå på vattnet", magi , det utvalde profeten eller schamanen med mera tycks finnas snarlikt över hela klotet. Många myter handlar om människor och gudar som rest bort på skepp och aldrig återvänt men lovat att komma tillbaka.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Myter, vandringshistorier eller fakta?
« Svar #1 skrivet: juni 17, 2014, 18:44 »
Det är inte så konstigt att man inte ser några troll nuförtiden, eftersom ingen längre tror på dem....
Verkligheten är betydligt mer mångfacetterad än det "rationella" 2000-talet och om du frågar någon som sett ett spöke om han tror på spöken får du bara en fnysning till svar; han VET att de finns.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Myter, vandringshistorier eller fakta?
« Svar #2 skrivet: juni 18, 2014, 10:23 »
Under millioner år människan försökte tyda signaler i Naturen, som kunde leda den till framgång och överlevnad.
Varje ung människa blev tränad i såna konster och ritualer. Första etappen var att lyssna till olika fabler eller mytiska historier gällande kännemärken av folkets land. Det var inte viktig om de var "sanna". De var bara verktyg för att urskillja och verbalisera sinnesintryck kommande från "gränslandet" mellan det grova fysiska världen och "världen av ideerna". - Från detta följer att sägner, vilka varit registrerade utan att notera topografiska koordinater eller utan att nämna konkreta kända objekt är värdelösa. eller hur? Mytiska topografins system är något som fått ringa förståelse i moderna tider. Rotlösa människor av globaliserade världen vill inte minnas att var och en av oss växelverkar fortfarande med myter av ett land. (C.f. Goethes och Carl Jungs ideer) Vad vet jag!?.. kanske att träna landskapsfotografering och måleri kunde vara första steg i en "reconquista" av förståelse för hieroglifer av Naturen?

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Myter, vandringshistorier eller fakta?
« Svar #3 skrivet: juni 18, 2014, 11:31 »
BTW Det var Vladimir Propp ("Historical Roots of the Magic Tales") som hävdade att myter är yngre än folksägner, eftersom de första är produkter av sägners generalisation. De lärda av Alexandrinska Biblioteket var kanske de första som visade hur ska man "generalisera" de sägnerna. Ta till exempel myten av Perseus. Hans schamanistiska äventyr guidade kanske ursprungligen bara lokala människor inom den mytiska topografin av ön Serifos. (Kolla
platsnamn på ön)

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Myter, vandringshistorier eller fakta?
« Svar #4 skrivet: juni 20, 2014, 10:13 »
IMHO Bästa exemplen av ursprungliga "matrix" typ mytiska topografin finns i Dreamtime-traditioner av australiska aboriginer. Konflikter mellan stammar gällande rätt till exploateringen av olika territorier avgjordes ibland genom att en jury jämförde kännedom av lokala Dreamtime-myter hos motståndarna. När jag studerade vid Universität i Göttingen, hittade jag rester av såna system av mytiska topografin i rapporter samlade från folkmun genom tyska by-lärare, under nittonhundratalet. Efter ett tåg, kom jag på att först skulle man fastställa gränser av separata "oikumener". Annars, då konfronterade man en kaos av abertusenden av snarlika sägner gällande objekt såna som sjöar, brunnar, kyrkor, heliga skogsområden, heliga fjäll, etc. Vanligen publicerade man bara mest måleriska sägner från hela landet och lämnade multum av mytisk-topografiska taggar därhän. Formation av myter och vandringsagor, som förlorade koppling till landet, - följde samma regler. Så var det, KarlFredrik, tycker jag. 

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Myter, vandringshistorier eller fakta?
« Svar #5 skrivet: augusti 05, 2014, 22:16 »
Något av de sista åren konstnären Harald Wiberg intervjuade jag honom och frågade förstås varför han målade tomten som han gjorde. Den annars så glade Harald blev nästan arg och påpekade att det var så tomten såg ut. Han hade sett honom på gårdstunet i sin ungdom.
Ännu tidigare minns jag en äldre man i en stuga i skogen som försäkrade att han sett skogsråa. En annan ansåg sig ha skymtat näcken.
Det handlar förstås om tro, ungefär som när den heliga Birgitta berättade om långa samtal med Gud. Lustigast var hennes upprördhet över att biskop Brynolf hade fått en så dålig begravningsplats i Skara domkyrka. Graven hade nämligen nyligen flyttats till koret. Att Birgitta inte visste det är begripligt, men en allsmäktig gud borde vetat om det.
Myter handlar väl mest om tro, vandringssägner däremot handlar ju ofta om saker som skulle ha kunnat inträffat. Och som förmodligen inträffat någonstans.

Utloggad 123hopp

  • Stammis
  • Antal inlägg: 377
SV: Myter, vandringshistorier eller fakta?
« Svar #6 skrivet: augusti 06, 2014, 18:53 »
På en gärd utanför Stallarholmen (Södermanland), vid ingången till gäststugan, har jag sett platta stenen med spåren av torkade mjölk på och små stenar omkring. "Vad är det för nåt?" - frågade jag en gammal kvinna på gården. - "Jo; du vet, det är den "döda kvinnan" och hennes dottrar. Men på våren hon uppstår igen och dottrarna går till deras ställen omkring."

Jag kunde inte gissa vilka relikter (survivals?) var det. I såna situationer hjälper kanske bara kinesisk- geomantiska klassifikation. - De ideerna kändes som hörande till lägsta skikten av "sakrala Naturen" i"yin" (kvinnlig) kvalitet. (?)