Författare Ämne: Sitoner, gränsland?  (läst 3536 gånger)

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
Sitoner, gränsland?
« skrivet: juni 12, 2014, 08:11 »
Ju mer jag funderar kring sitonerna och den knappa information vi har återkommer jag till den geografiska belägenheten, mellan svear och fenner. Stammen benämns som germansk och återfinns i änden av Tacitus beskrivning. Det finns många tolkningar om geografin men samlar vi ihop det lilla vi har, Germansk, granne till finnar och inte Svear. Utgår vi vidare från att Svearna har den traditionella placeringen i Uppland-mälardalen återfinns området någonstans mellan Uppland och finnland. Åland ligger mitt i och dessutom skärgården. Finsk arkeologi ser starka inslag och import från mälardalen/sverige framför allt i kusttrakterna av eg finland från stenålder och framåt. Import möjligen men vi har tolkningar om blandkultur, som dock varit glest befolkat och flukturerat genom århundranden. Åland verkar ha varit rent germansk. Är möjligen Eg. Finlands kust/skärgård Sitornernas hemvist?

Tittar vi sedan på namnet Sitoner är en tolkning att det har med Sigtuna att göra. Två andra jag lägger fram här som det vore trevligt att kunnigare prövar då jag blott är en glad historie/arkeologi nörd och därmed ej speciellt kunnig och dessutom inte i språk och språkhistoria. Sitoner, Sjö-tunens folk? Siton, finska för bindning, finns i olika konstruktioner som slipps och juridiska termer, ett eget namn på finska, de förbundna?
Erik

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sitoner, gränsland?
« Svar #1 skrivet: juni 12, 2014, 17:13 »
Jag är själv inne på att vi inte ser skogen på grund av alla träd...




Tacitus' Sitones = Jordanes Suetidi -> Svit-tjod


Det hela förklaras med att  Svea ≠ Svit.

Sitonerrna återfanns alltså i det ursprungliga Svitjod,


Möjligen känner Snorre till det och kallar därför ett område för det verkliga Svitjod, vilket bör vara Mälardalen. Dessutom har vi Stora Svitjod vilket antyder att Svitjod kanske har en östlig stäckning från Mälardalen och representeras då kanske av de germanska inslagen runt finska viken.


" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Sitoner, gränsland?
« Svar #2 skrivet: juni 13, 2014, 10:00 »
En fundering är ändelsen -ones som tycks förekomma i många latiniserade folknamn, seuones, sitones, levones etc. Det verkar översättas till direkt till svenska genom att byta ut -s mot -r. Känns inte helt uppenbart att det borde vara så.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Sitoner, gränsland?
« Svar #3 skrivet: juni 13, 2014, 23:07 »
angående språk är jag som sagt en looser  :P vad -ones betyder i förhållande till -oner vet jag icke. Dock tror jag nog att Tacitus försökte vara noggrann och viss ser jag svitjod hin mikla, men innan dess. Stenålder, bronsålder, järnålder så är finska kusten tämligen apart. Sannolikt torde dessa trakter ha varit självstyrande och vad arkeologin berättar en blandform av germanskt-finskt. Varför inte ett eget namn på finska? Glöm inte att sannolikt har birkarlarna sitt ursprung från området, det som senare vart kvener-land. Kulturellt har vi en vikinga järnålders elit grav uppe trakterna av Happaranda.

Expansionen under 700-talet torde ha dragit områdena närmare Mälardalen i termer av överkonung vilket speglar Snorres utsagor kring Anund och Svitjod hin mikla. Intresse områden sas.
Erik