Författare Ämne: Bruk och missbruk av historien  (läst 46149 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #20 skrivet: maj 30, 2014, 16:34 »
Givetvis kan och ska vi det. Varken jag eller artikelförfattaren säger något annat.  Det både han skriver och som jag då instämmer i, är att kulturarvet är så mångformigt att det egentligen är svårt att beskriva som ett kulturarv, utan snarast borde beskrivas som våra gemensamma kulturarv, där olika delar i olika grad berör oss alla.


Detta har då en direkt koppling till dagens debatt om det mångkulturella samhället i och med att det tydliggör att vi redan har så många kulturyttringar att vi inte kan beskrivas som annat än mångkulturella! Raggarkulturen är lika typiskt svensk som kyrkbåtsroddarna i Siljan och som studenterna nationer i Uppsala, trots att de är så radikalt olika.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #21 skrivet: maj 30, 2014, 18:06 »
Givetvis kan och ska vi det. Varken jag eller artikelförfattaren säger något annat. 

Ge mig då förslag på kultur(er) som kan benämnas utifrån ett nationellt eller etniskt epitet.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #22 skrivet: maj 30, 2014, 22:57 »
Ge mig då förslag på kultur(er) som kan benämnas utifrån ett nationellt eller etniskt epitet.


Va?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #23 skrivet: maj 31, 2014, 11:33 »
Raggarkulturen är lika typiskt svensk som kyrkbåtsroddarna i Siljan och som studenterna nationer i Uppsala, trots att de är så radikalt olika.

De här är väl alla en del av det svenska kulturarvet. Det måste handla om något annat när man vill byta ut ett så pass etablerat begrepp.


Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #24 skrivet: maj 31, 2014, 12:15 »
Kanske det är så att man inte vet att ett arv inte bara består av finporslinet, utan även trasmattorna och den lilla lådan med hushållsverktygen?
Helt enkelt förstår man inte innebörden av vad arv betyder.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #25 skrivet: maj 31, 2014, 13:11 »

Va?

Jag menar att med denna problematisering av kulturarv så kan man inte längre prata om specifika kulturarv överhuvudtaget då alla uppkommit/uppkommer på ungefär samma sätt som det svenska.

Kort sagt: finns det inte något specifikt svensk(t) så kan ju inget annat specifikt heller finnas?





Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #26 skrivet: maj 31, 2014, 21:04 »
Nu är ni flera som får läsa på er grammatik och satslära!  ;D




Ifrågasättandet gäller inte om det finns ett svenskt kulturarv utan ifrågasättandet handlar om det finns ett svenskt kulturarv!   Han ifrågasätter inte alls något svenskt utan han tycker att begreppet i sin singularisform är sämre än i sin pluralisform, de svenska kulturarven alltså, eftersom den senare i sig själv förklarar att det rör sig om många olika kulturella arv, vilket givetvis är en medveten koppling till termen mångkulturell.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #27 skrivet: juni 01, 2014, 00:28 »

Ifrågasättandet gäller inte om det finns ett svenskt kulturarv utan ifrågasättandet handlar om det finns ett svenskt kulturarv!   

...nåväl, vad han (och en stor del av kulturlivet i Sverige) gör är för mig lika korkat som att inte ha skolavslutningar i kyrkan. Det gynnar bara det man vill motverka, även om avsikten är god.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #28 skrivet: juni 01, 2014, 01:46 »
Att ha skolavslutningar i kyrkan är väl knappast en del av det svenska kulturarvet? Val av skolavslutningslokal har nog ofta snarare handlat om var både elever och föräldrar får plats samtidigt. Mindre skolor på landsbygden har då ofta haft avslutningen i kyrkan, medan stora skolor i städerna ofta har tillgång till något sorts auditorium där man kan hålla avslutningen. Eftersom att den svenska landsbygden fram tills relativt nyligen varit ganska "etniskt" och kulturellt homogen har detta inte varit ett problem - varken föräldrar eller lärare har antagligen ens reflekterat över om en religiöst obunden och offentligt finansierad skola verkligen borde hålla sådana samlingar i en religiös lokal. Det är dock inte alls konstigt att den frågan kommer upp oftare nu när en inte obetydlig del av skolans elever faktiskt kommer från helt andra religiösa bakgrunder.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #29 skrivet: juni 01, 2014, 08:38 »
1. Att ha skolavslutningar i kyrkan är väl knappast en del av det svenska kulturarvet?

2.varken föräldrar eller lärare har antagligen ens reflekterat över om en religiöst obunden och offentligt finansierad skola verkligen borde hålla sådana samlingar i en religiös lokal. Det är dock inte alls konstigt att den frågan kommer upp oftare nu när en inte obetydlig del av skolans elever faktiskt kommer från helt andra religiösa bakgrunder.

1. kyrkan är en mycket stor del av vårat kulturarv, sålunda är det naturligtvis fantastiskt bra att våra barn har sina avslutningar där och får en koppling till sin historia under denna högtid.

2. Här är ju själva poängen. Ingen har alltså egentligen reflekterat över detta. Tills "de goda" insåg att de måste uppfostra landets befolkning. Björklund var ju till slut tvungen att utreda detta och landade i att man fick vara i kyrkan, bara man inte var kyrklig...
På min grannort var förra årets avslutning i kyrkan bestående av två varianter, de svenska barnen sjöng först sina sånger varpå barn från somalia sjöng några somaliska sånger, varpå ca 30 st somaliska föräldrar ställde sig upp och jublade, applåderade efteråt. Mycket högljutt och glatt. Detta ledde till stor glädje hos alla i hela kyrkan, vilket ledde till ett mycket bra möte mellan två kulturer. Särskilt efteråt, utanför kyrkan.
Tänk att de inte förstod att vi, på ett smått rasistiskt sätt, påtvingade dem våran otrevliga kultur i denna otrevliga lokal...  :lol:


Det jag diskuterar är alltså inte sakerna, naturligtvis är vårat kulturarv komplext, naturligtvis borde skolan vara fri från religion - det jag diskuterar är "de supergoda" och vad deras trams leder till. Jag anser att de spelar rätt i händerna på högerkrafter med sitt konstanta och ivriga petande i saker som inte behöver petas i.

Vad jag tror är grundproblemet i denna fråga är hastigheten, jag tror inte att något samhälle, någonstans, någonsin har förändrats så radikalt och så snabbt som det svenska idag gör. Det i sig skapar oerhört stora problem att hantera. Skola, arbete, integration osv, osv. Om man inte då, som ledare inom såväl politik som kultur, inser detta och agerar ansvarsfullt och förstående så kan det gå mycket illa. Jag är pessimist och ser mest rabiata politiker, på alla håll, som beter sig väldigt långt ifrån den pragmatism som en gång präglade svensk politik.

Det kan aldrig sluta väl. Men, det är ju naturligtvis bara min åsikt, och den kan ju vara fel.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #30 skrivet: juni 01, 2014, 12:25 »
...nåväl, vad han (och en stor del av kulturlivet i Sverige) gör är för mig lika korkat som att inte ha skolavslutningar i kyrkan. Det gynnar bara det man vill motverka, även om avsikten är god.


Du tycker alltså att det är korkat att poängtera att den svenska historien är mångformig?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #31 skrivet: juni 01, 2014, 12:44 »

Du tycker alltså att det är korkat att poängtera att den svenska historien är mångformig?

Ja. När det görs av en politisk anledning. Att "de goda" ska uppfostra folk eftersom vi lever "i vår tid" är mycket oroväckande. Alla som använder historia för att skapa ett specifikt samhälle är mycket, mycket fel ute.

...anser jag. Läser förresten just nu lite i "Proxima Thule" från 62, en bok som enbart handlar om tidiga svenska kulturella utbyten med världen och Europa. Tänka sig.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #32 skrivet: juni 01, 2014, 13:23 »
Ja. När det görs av en politisk anledning. Att "de goda" ska uppfostra folk eftersom vi lever "i vår tid" är mycket oroväckande. Alla som använder historia för att skapa ett specifikt samhälle är mycket, mycket fel ute.

...anser jag. Läser förresten just nu lite i "Proxima Thule" från 62, en bok som enbart handlar om tidiga svenska kulturella utbyten med världen och Europa. Tänka sig.


Så nä folk uppenbarligen har så svårt att tillgodogöra sig skriven text att deras uppfattning om samhället riskerar att bygga på felaktiga slutsatser så ska demokratins institutioner tiga för att inte verka uppfostrande.  Demokratin ska alltså inte bara respektera, utan också hörsamma den enskilde individens vilja att förbli inte bara okunnig utan också respektlös för faktiska omständigheter.


Och i slutänden så ska alltså vissa gruppers felaktigt underbyggda politiska åsikter inte få bemötas med fakta.
När rasistiska grupper talar om svenskarna som en historiskt homogen grupp som inte får störas, så får alltså inte demokratins institutioner påtala att svenskheten inte alls är så särdeles homogen eftersom man då gör en politisk utsaga?


Huvaligen!!!


Jag vill istället fullt instämma i Karlfredriks inledande uttalande, att tydlighet och korrekthet är av yttersta vikt. Våra institutioner skall efter bästa förmåga förmedla för samhället relevant fakta. Vad som är relevant påverkas givetvis av vår tid. I tider av kulturell intolerans är givetvis information och diskussion om kulturell mångfald i vår historia ytterst relevant.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #33 skrivet: juni 01, 2014, 14:51 »

 Vad som är relevant påverkas givetvis av vår tid. I tider av kulturell intolerans är givetvis information och diskussion om kulturell mångfald i vår historia ytterst relevant.


(För tydlighetens skull: vi pratar nu inte bara om denna text, utan om kulturarvet i Sverige i stort och hur det under senare år politiserats.)

För att du/ni skall förstå hur farligt ni tänker så låt oss nu sia om framtiden:

 Om två val, efter detta, så leker vi med det egentligen ganska tänkbara scenariot att SD, liksom likartade partier i hela EU, får stor makt. Stor. Inte bara nationellt utan även inom hela EU. Det kanske inte ens dröjer två val till för den delen.
Hur kommer du/ni att ställa er till faktumet att de då kommer att driva igenom en mer "försvenskad" (och liknande i sina respektive länder) kulturrevision, en som de mer eller mindre dammar av från tidigare epoker. De kommer inte att ljuga, de kommer bara att välja att fokusera på allt som pekar på en homogen bakgrund, de gör alltså då inte mer fel än de som idag väljer att fokusera på skillnader.


Vad skall alla gummiryggar inom kulturvärlden göra då? Hävda att politik inte har med ämnet historia att göra..?


Ett smakprov på vad som komma skall:

  https://www.youtube.com/watch?v=VR-lAGj_dlQ&list=UUfTHHY3ZLzFhXPjKjiGVpNg 

Denna framtid stoppas nog näppeligen av "Vik-Inga". Tvärtom.


...tror jag.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #34 skrivet: juni 01, 2014, 16:58 »
Jag menar fortfarande att kunskap och förståelse är den enda väg att vandra, och för det behöver vi givetvis inte bara bättre resultat i våra skolor, utan en bred och förnuftig debatt i samhället.  Nu är det som konstaterat svårt att föra debatt med folk som varken vill eller kan ta åt sig vad som framförs. Detta är givetvis ett verkligt dilemma. Men botemedlet är knappast att reducera debatten till deras nivå utan borde snarare vara att försöka få så många som möjligt att nå den nivå där debatt är meningsfull.


För detta behövs alltså att vårt samhälle försöker förmedla den kunskap vi har till så många som möjligt.  Så om någon, politiker eller andra grupper i samhället, framhäver att Sveriges historia är homogen, så måste de institutioner som är satta att förmedla vår historia, alltså myndigheter, skolor, museer och andra, redogöra för hur faktaläget i detta faktiskt ser ut.


Sen instämmer jag i att alla försök inte är så lyckade, och inte så vetenskapligt självständiga för politikers påtryckningar heller. Om detta måste det också föras en debatt, men då bygd på hållbara argument!




PS.  Jag bor i Jönköpings kommun, extra stolt över det nu, och inte så orolig att de som säger sig kunna diktera villkoren för vad som är svenskt ska ta makten!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #35 skrivet: juni 01, 2014, 17:02 »


PS.  Jag bor i Jönköpings kommun, extra stolt över det nu, och inte så orolig att de som säger sig kunna diktera villkoren för vad som är svenskt ska ta makten!

:) Bra. Däremot tror jag nog det finns fog för den oro jag känner. Hoppas jag har fel.

Ett litet experiment, ser du/någon något eventuellt problem med denna, intressanta, artikel?

  http://www.unt.se/uppland/uppsala/genanalys-besvarar-historisk-tvist-3111938.aspx 


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #36 skrivet: juni 01, 2014, 19:50 »
:) Bra. Däremot tror jag nog det finns fog för den oro jag känner. Hoppas jag har fel.

Ett litet experiment, ser du/någon något eventuellt problem med denna, intressanta, artikel?

  http://www.unt.se/uppland/uppsala/genanalys-besvarar-historisk-tvist-3111938.aspx 


Jag ser nästan alltid ett problem med dessa genanalyser eftersom underlaget för undersökningar och slutsatser allt som oftast är ytterst bristfälligt. I denna undersökning handlar det om tio individer.... jag har ju inte tagit del av allt underlag, men tillåter mig att vara skeptisk så länge....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #37 skrivet: juni 01, 2014, 20:05 »
Ursäkta en korkad kommentar men kulturarv sitter väl inte i generna? Vem påstår detta 2014?

Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #38 skrivet: juni 01, 2014, 23:05 »
Ursäkta en korkad kommentar men kulturarv sitter väl inte i generna? Vem påstår detta 2014?

Thomas I

Ingen, hoppas jag.



Annars kan vi kanske säga att artikeln inte är särskilt anmärkningsvärd, antar jag?

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Bruk och missbruk av historien
« Svar #39 skrivet: juni 02, 2014, 12:22 »
Enligt senare forskning kan förvärvade färdigheter gå i arv och då är det väl inte speciellt långsökt att tänka sig att kulturen till stor del formas av den miljö man befinner sig i och att den efter ett antal generationer sätter sig i kroppen på dem som bor där?
Hell thir regin donaraz!