Författare Ämne: Gamla statyer - skräp eller kulturminne?  (läst 24040 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Gamla statyer - skräp eller kulturminne?
« Svar #40 skrivet: maj 25, 2014, 01:27 »
Det verkar som ditt resonemang utgår från att GIIA's framfart var fullkomligt normal för sin tid medans Lenins framfart är ett fullständigt nytt beteende som inte går att förklara utifrån rådande situation.  Båda antagandena anser jag ytterst tveksamma, eller rättare sagt helt felaktiga.

Ok, så som vanligt så har du alltså inte läst vad jag faktiskt skrivit.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Gamla statyer - skräp eller kulturminne?
« Svar #41 skrivet: maj 25, 2014, 11:59 »



AndreaE, du skriver


Citera
Både Lenin och Hitler växte upp i välbärgade och välutbildade borgerliga hem. Ingen av dem föddes in i, som du säger, en institution där militärt ledarskap var en förutbestämd del. De utvecklade både själva förkastliga ideologier som de sedan aktivt förde in i politiken. Ja, jag tycker nog allt att Lenin och Hitler har större personligt ansvar för sina brott mot mänskligheten än diverse 1600-talskungar som föddes till makten i ett instabilt och ständigt krigsförande Europa.


Det tolkar jag som att du anser att t.ex. Lenin inte kan sägas vara präglad av sin tids anda och metoder. Den tolkningen ifrågasätter jag starkt.


Sen säger du


Citera
Gustav II Adolf verkade inom en realpolitisk verklighet som gjorde krigsföring svårundvikligt. Att sedan krig går hemskt hårt åt både soldater och lokalbefolkning är förstås vedervärdigt, men vad jag vet så fanns det ingen aktiv ideologi som dödade folk under Gustav II Adolf.


Det antyder att du menar att G II A's krigförande långt från hemlandet kan ses som en realpolitisk nödvädighet , något som han anser oundvikligt för att säkra sitt land och sin makt, medans Lenins metoder inte kan ses som en realpolitisk nödvändighet för att säkra sin makt och sitt land.


Vi vet ju båda mycket väl att dom båda faktiskt hade alternativ som nog varit betydligt mindre förödande för miljoner människor,  men uppenbarligen tyckte båda att ändamålen helgade medlen.


Jag frågar mig då, varför ska dessa båda inte bedömmas efter samma måttstock?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Gamla statyer - skräp eller kulturminne?
« Svar #42 skrivet: maj 25, 2014, 20:23 »
Yngwe: Givetvis har Lenin fortfarande en hel del stöd i Ryssland, men det är inte hans statyer som främst debatteras av de  rysk-nationella, utan det är nya statyer av äldre figurer ur den ryska historien. Vad jag menar med "Lenin är passé" är att nya Leninstatyer inte är så vanliga, radikala nationalister har andra hjältar.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Gamla statyer - skräp eller kulturminne?
« Svar #43 skrivet: maj 25, 2014, 20:56 »
Yngwe: Givetvis har Lenin fortfarande en hel del stöd i Ryssland, men det är inte hans statyer som främst debatteras av de  rysk-nationella, utan det är nya statyer av äldre figurer ur den ryska historien. Vad jag menar med "Lenin är passé" är att nya Leninstatyer inte är så vanliga, radikala nationalister har andra hjältar.


I det har du helt rätt.  Det märkliga är att vi ibland påtalar att det är rätt märkligt att de återupplivar gamla storheter. Det borde inte vara mer märkligt än att ha dom kvar...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Gamla statyer - skräp eller kulturminne?
« Svar #44 skrivet: maj 26, 2014, 11:32 »
Jag tror att vi överlag behöver mer av monument och monumental arkitektur, som inger vördnad och respekt; vem skulle t.ex. komma på tanken att klottra på Riddarholmskyrkan? ;)
Hell thir regin donaraz!


Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gamla statyer - skräp eller kulturminne?
« Svar #46 skrivet: september 01, 2014, 12:00 »
Gamla statyer speglar sin tids historiesyn och är ju omistliga på det sättet. Visst tar väl de allra flesta idag avstånd från krigiska kungar, men skulle vi  smälta ned deras statyer finge vi väl i konsekvensens namn också krossa en stor del av våra runstenar för de är resta över folk som på samma sätt härjat i andra länder av lika dåliga skäl.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Gamla statyer - skräp eller kulturminne?
« Svar #47 skrivet: september 01, 2014, 12:03 »
Själv tar jag avstånd från allt yngre än hundra år.......
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Gamla statyer - skräp eller kulturminne?
« Svar #48 skrivet: september 01, 2014, 16:25 »
För mina barnbarn är hundraåriga föremål gamla. Vi får ju tänka på kommande generationer också.