Författare Ämne: Vikingatiden utan Mälardals fokus  (läst 6538 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Vikingatiden utan Mälardals fokus
« skrivet: maj 17, 2014, 22:02 »
Time Team har gjort en specialare om vikingatiden och vikingar där man kan ta del av denna tidsperiod utan traditionella Mälardalsperspektiv.

Det fanns danska och norska  vikingar/befolkningar med stora geografiska ambitioner.

http://www.youtube.com/watch?v=89FuQofJmhw

Jag har inte läst i någon skolbok om Danelagen!

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vikingatiden utan Mälardals fokus
« Svar #1 skrivet: maj 18, 2014, 01:03 »
Vänta, du har aldrig läst om Danelagen i någon skolbok? Vad för skola gick du i?

Det enda "traditionella Mälardalsperspektivet" jag känner till är väl att man i Sverige brukar nämna Birka när man pratar om vikingatiden, och möjligtvis att det finns mycket runstenar i Uppland. Annars kan inte jag komma ihåg något speciellt Mälardalsperspektiv - och då växte jag ändå upp i Mälardalen. I min skola bestod lektionerna om vikingatiden (mellanstadiet någon gång skulle jag tro) om plundring (Lindisfarne 793!), bönder och handelsmän (Birka och Hedeby), resor i Västerled (Danelagen) och Österled (Gårdarike) samt slaget vid Hastings 1066. Vi hade definitivt ingen speciell geografisk fokus.

Generellt att så tror jag faktiskt att till och med många svenskar snarare associerar vikingar med Norge och Island än Sverige över huvud taget.

Utloggad vemvet

• Stammis
  • Antal inlägg: 472
« Svar #2 skrivet: maj 18, 2014, 11:44 »
:)

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #3 skrivet: maj 18, 2014, 11:59 »
Andreas. Jag gick i grundskolan och gymnasiet under 70- och 80-talet och det är möjligt att läroböckerna blivit mer nyanserade efter min skoltid. Läroböcker i historia tenderar till att släpa efter aktuell forskning med 10-20 år så det är möjligt att jag fick lära mig en 50-60 tals bild.

Svensk forntid, enligt vad jag läste, var enbart Birka och Uppsala och där bodde alla vikingar som gjorde ärofulla plundringsresor i Österled. Forntiden i de gamla danska landskapen som Halland, Skåne och Blekinge fanns det inget om i böckerna på den tiden, men jag kan ha ett selektivt minne.

Vad tyckte du om Time Team-specialen?

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #4 skrivet: maj 18, 2014, 15:03 »
Jag är på landet så har inte haft möjlighet att titta på programmet.

Jag gick i mellanstadiet i mitten av 90-talet. Kan inte komma ihåg att Uppsala ens nämndes. Över huvud taget var fokus inte på platser utan kultur - vad var en "viking"? Hur levde man? Vad berättar tex Snorre Sturlason? Och så förstås några viktiga händelser - Lindisfarne, koloniseringen av Island och Grönland, Hastings. Man pratade i generella termer - "danska och norska vikingar plundrade/koloniserade i Västerled" och "svenska vikingar handlade i österled". Generellt sett framställdes de danska och norska vikingarna som mer "krigiska" och de svenska mer som handelsmän.

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #5 skrivet: maj 19, 2014, 08:19 »
Är det inte så Amatör att du som historie intresserad läste det du kom över utanför skolplan. Själv gick jag i grundskolan under 70-talet och kan bara påminna mig om en väldigt politiskt korrekt historiebeskrivning som dessutom var väldigt knapp. Forntiden och järnåldern var det glest av, Uppsala högar möjligtvis. Det var inte politiskt korrekt att gotta sig i svensk historia per se utan vinklingen var mot ekonomiska förtecken.

Så för mig varken mälardalsperspektiv eller annat, snarast avsaknad.
Erik

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #6 skrivet: maj 19, 2014, 20:21 »
Till de mer intressanta frågorna som Time Team programmet väcker.

Finns det någon bra forskning eller bok om de som flyttade från Skandinavien till nuvarande östra England och Danelagen på 800-900 talet e.KR?

Sedan verkar det  komma det en flyttvåg tillbaka till Skandinavien vid slutet av 900-talet både i form av kristendomens spridning och myntningsmästare. Detta finns det mer kunskap om.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #7 skrivet: maj 19, 2014, 21:40 »
Det finns förstås massor av forskning om Danelagen och skandinaver i England, både skandinavisk och brittisk forskning. Kolla på något universitetsbibliotek så borde du hitta ett flertal titlar.

Jag vet inte om en eller ett fåtal myntmästare kan kallas för en "flyttvåg". Myntmästare var hantverksmän med hög status som flyttade runt på inbjudan av olika stormän/kungar.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #8 skrivet: maj 19, 2014, 22:09 »
Andreas.

Citera
Jag vet inte om en eller ett fåtal myntmästare kan kallas för en "flyttvåg". Myntmästare var hantverksmän med hög status som flyttade runt på inbjudan av olika stormän/kungar

Du har säkert bra kunskaper om detta och vet att det handlar om mer än så. Låt oss diskutera detta istället?

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #9 skrivet: maj 19, 2014, 22:43 »
Vad är det du vill diskutera? Det kom ju knappast en flyttvåg av myntmästare från England till Skandinavien. Antalet individer lär ha varit begränsat.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #10 skrivet: maj 20, 2014, 22:35 »
Andreas. Om du är påläst om Danelagen och eventuella hemvändare kring 1000-talet e.Kr. så tolkar jag ditt  svar som att det inte har förekommit någon större invandring? Du vet detta säkert?

Ethelred II beordrade massaker på danskar 1002 e.Kr. I Skandinavien fanns det en kristen mission från  de Brittiska öarna, vilket Adam av Breen ignorerar att beskriva, men i Lund fanns det gravar med influenser från samma område och en första biskop också från samma område.

Thomas I

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #11 skrivet: maj 20, 2014, 23:17 »
Du skrev att det kom en "flyttvåg i form av kristendomens spridning och myntmästare". Vad jag menar är att antalet myntmästare var alldeles för få för att utgöra en "flyttvåg", ett ord som antyder ett större antal människor. Du nämnde ingenting om hemvändande skandinaver efter tex Ethelreds massaker. Självklart så kan ett betydande antal människor flyttat tillbaka till Skandinavien i början av 1000-talet. Frågan är dock hur många av dessa som snarare var "hemvändande" än helt nyinflyttade människor. Självklart måste avvecklandet av Danelagen i mitten av 1000-talet inneburit en viss folkström tillbaka till Skandinavien (framför allt till Danmark och Norge), men en majoritet av de med skandinaviskt påbrå stannade nog kvar på de brittiska öarna där de hade gårdar och vid det laget släktband.

När det gäller kristendomens spridning så hade mission från England utan tvekan en del i det hela, men det är svårt att beräkna hur många engelska präster och biskopar det handlar om. Troligtvis var de rent numerärt ganska få, och många återvände troligtvis till England efter några år i Skandinavien.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #12 skrivet: maj 21, 2014, 22:54 »
Andreas. Jag har ingen fokusering på engelska myntmästare. Det är väl inte så märkligt om Sven Tveskägg och Knut den Store tagit hit folk från England som vet hur man slår mynt och bygger kyrkor och städer i sten och trä, vilket dessa kungar gjort i England tidigare.

Citera
När det gäller kristendomens spridning så hade mission från England utan tvekan en del i det hela, men det är svårt att beräkna hur många engelska präster och biskopar det handlar om. Troligtvis var de rent numerärt ganska få, och många återvände troligtvis till England efter några år i Skandinavien.

I Lund fanns det en maktkamp mellan engelsk och tysk mission som visade sig att det fanns en tysk biskop i Dalby och en engelsk i Lund samtidigt runt 1060 e.Kr.

Thomas I

Utloggad vemvet

• Stammis
  • Antal inlägg: 472
« Svar #13 skrivet: maj 22, 2014, 08:14 »
Kampen mellan de Sverkerska och Erikska ätterna kan nog till viss del ha varit en kamp mellan tyskt och engelskt inflytande.
I just Östergötland är och var ju Ansgarsmyten stark.

Utloggad Frågvis Amatör

• Avslutat konto
  • Gode
« Svar #14 skrivet: maj 23, 2014, 21:43 »
Time Team programmet pekar på en betydande invandring från Skandinavien under 800-900 talet e.Kr. De flesta invandrarna från Skandinavien slog sig ner som en icke-våldsam och anpassningsbar befolkning under denna tid i nuvarande östra England.

Thomas I