Författare Ämne: Sudetenland 1938  (läst 4368 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Sudetenland 1938
« skrivet: maj 13, 2014, 14:03 »
Vissa händelser i Ukraina har aktualiserat debatten om Sudetenland 1938
Fakta: 81 % av området var tysktalande, hade tillhört Böhmen och Österrike. Kritiserad folkomröstning 1938.
Men, jag känner inte till några väpnade sammanstötningar eller illegala ockupationer av offentliga byggnader av protyska frikårar före den tyska inmarschen. Är detta rätt?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Sudetenland 1938
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2014, 22:40 »
Eftersom min sambo är tjeckiska, från ett område,  Hultsciner länder, som precis som Sudetenland annekterades 1938, så har jag försöt förstå vad som hände där.


För det första vill jag ifrågasätta hela uttrycket etnisk tysk. Under flera hundra år var  större delen av det som blev Tjeckoslovakien under "tyskt" styre i form av Tyskland, Österrike och Preussen. Dessförinnan har tyskan varit framträdande inom städernas handel och hantverk.  Detta var inget större problem innan nationalismen fick tag i folk. Människor som sökt utbildning och verkat inom statsapparat handel och högre hantverk har använt tyskan som gängse språk, och det har givetvis inneburit att en stor mängd människor ändrat sitt förstaspråk från tjeckiska, slesiska mm till tyska.  Dessutom har det varit en framgångsfaktor att kunna påtala att man talar tyska.  Det är alltså mycket tveksamt om man med detta språkskifte också byter etnicitet. Så ser iallafall inte många av de 80+ are jag pratat med på det hela. Glada för att få damma av sin gamla tyska är många av dom oväntat pratsamma. Deras mening verkar snarast vara att de var tjecker trots att de talade tyska. Dom pratade ju tjeckiska också, men det var inget man framhävde.


Så att 81% i vissa områden registrerats so tysktalande betyder inte att de skulle låta registrera sig som etniska tyskar i samma utsträckning.


Vad gäller förspelet till annekteringen så förekom mycket oroligheter, och ett ganska stort antal tyskar fängslades för omstörtande verksamhet, stöd till främmande makt och motsvarande. Huruvida man sen ockuperade byggnader vet jag inte, men på något sätt måste man ju skaffat sig kontroll över vallokaler med mera för att kunna hålla de beryktade valen.  Enligt min sambos farmor kunde hon som barn förstå att något var lurt, och från sina föräldrar har hom fått förklarat att många försökte hålla sig undan valet, men att många skrämdes ditt av riktiga tyskar i "uniform". Trots det tolkades svalresultatet som löjeväckande.  Likheterna med dagens Ukraina är så slående att man får anta att Herr P fick godkännt i Historia i skolan!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Sudetenland 1938
« Svar #2 skrivet: maj 14, 2014, 16:31 »
Fram till 1800-talet fanns knappast några rent "etniska" stater i Europa, Det heliga tysk-romerska riket innehöll även tjeckisktalande, holländare, italienare, danskar med flera. Andra länder som Polen, Ungern, Frankrike, Spanien, Turkiet med flera var heller inte rent  "etniska" utan det fanns olika etniska minioritet och språk.
Det är tveksamt om det finns något sådant som "etniska tyskar", "judar" eller "tjecker" - ofta var det en blandning, som jämförelse var tredje balttysk var exempelvis av estnisk- eller  baltisk ursprung som bytt modersmål.
Ledaren för det sudettyska nazipartiet 1938, Konrad Henlein, hade tjeckisk mor