Författare Ämne: Läsa historisk arkeologi i Sverige?  (läst 5396 gånger)

Utloggad krillenec

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
Läsa historisk arkeologi i Sverige?
« skrivet: maj 12, 2014, 23:36 »
Hej jag är ganska ny här p forumet och skulle behöva eran hjälp.

Jag läser nu för tillfället arkeologi programet på hgo och det är roligt till en viss grad. Problemet är att vi läser om tidsperioder jag inte är intresserad av då jag mer är intresserad av historisk tid och inte järnålder och bakåt. Jag pratade med en lärare om detta och han sa att jag skulle ansöka till Lund då dom hade mer historisk inriktning. Problemet är att deras kandidatprogram har lagt ner och jag undrar om det finns nånstans man kan studera historisk arkeologi här i Sverige eller måste jag skrädda sy mitt egna program för detta?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Läsa historisk arkeologi i Sverige?
« Svar #1 skrivet: maj 13, 2014, 00:05 »
Vad jag kan se på Lunds universitets hemsida så har de fortfarande grundkurser i arkeologi. Titta under kurser, inte program.

De har:
Arkeologi: Grundkurs 30p
Arkeologi: kandidaturs  30p
Arkeologi: fortsättningskurs 30p

Samt ett par mer specifika kurser.

Det är ganska standard inom humaniora att man går fristående kurser som man sätter ihop till en kandidatexamen. Sen får man sätta ihop sitt eget masterprogram utifrån de kurser som finns tillgängliga. Lund är definitivt platsen du ska välja om du är specifikt intresserad av historisk arkeologi. Glöm dock inte bort att alla arkeologer behöver en grundläggande koll på alla tidsperioder. Det är nog omöjligt att sy ihop en kandidatexamen i arkeologi som inte innehåller kurser som behandlar sten-, brons- och järnålder. Om du någon gång vill vara aktiv inom arkeologiskt fältarbete så är det viktigt, då man som grävandes arkeologer kommer stöta på alla tidsperioder.

Utloggad krillenec

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Läsa historisk arkeologi i Sverige?
« Svar #2 skrivet: maj 28, 2014, 21:43 »
Tack så mycket :)

Blir nu ett sent svar men jag har skickat in en senanmälan till Lund.

Jag undrar om jag kan använda de 30 poängen jag har nu i arkeologi här på Gotland till att skrädda sy min egen kandidatexamen?

Utloggad krillenec

  • Novis
  • Antal inlägg: 3
SV: Läsa historisk arkeologi i Sverige?
« Svar #3 skrivet: maj 28, 2014, 21:46 »
Svarar återigen då jag glömde av. Undrar om jag ska gå klart programmet och ta ut en kandidatexamen och senare ta ut en annan i historisk arkeologi vilket känns ganska onödigt

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Läsa historisk arkeologi i Sverige?
« Svar #4 skrivet: maj 28, 2014, 23:44 »
Du kan absolut räkna poängen du tog på Gotland till din kandidatexamen. Se bara till att du väljer kurser så att du uppfyller kraven. Om du är osäker så kan du prata med institutionens studievägledare.

Ja, två kandidatexamen känns lite onödigt... Jag skulle snarare fokusera på att ta en kandidat i arkeologi, och sen rikta in mig på masternivå.