Övrigt > Arbetsmarknad

Kompletterande grävkurser?

(1/3) > >>

Piankhy:
Finns det några bra kompletterande grävkurser som tar upp de senaste metoderna? I vilken mån ökar de ens chanser på arbetsmarknaden vad gäller grävjobb?

AndreasE:
Jag vet inte om det finns några fristående grävkurser, men jag skulle säga att även om all gräverfarenhet hjälper när man söker grävjobb, så står nog grävkurser lägst i kurs. Exploateringsgrävningar tenderar att utföras på betydligt mer modernt vis än grävkurser, och dessutom med ett helt annat fokus på effektivitet. Personligen så var det praktik på grävföretag så var min biljett in. Då får man jobba en längre tid (ofta 10 veckor) på en professionell utgrävning med alla de krav som finns på en exploateringsgrävning, och man lär känna folk som sedan faktiskt kan komma att anställa dig.

Jag hade praktik när jag gjorde min master, men det finns säkert andra sätt att få praktik.

Piankhy:
Tack för informationen.

Vad gäller grävkurser, vilka är mest up to date, de som arrangeras av universiteten eller de som anordnas av t ex Dan Carlsson på Gotland (förutom att de sistnämnda är svindyra)?

Adils:
Dan Carlsson är en trevlig prick och många av de som gräver med honom har varit med många gånger; det är mest glada amatörer som vill ha något roligt och intressant på sin semester istället för att bara ligga på stranden. Jag vet inte om han har införskaffat någon totalstation, när jag varit med (-94, -95, -03, -07, -08) har vi använt teodolit och latta. Men som sagt, alldeles för dyrt...

AndreasE:
Problemet med grävkurser är generellt sett att det inte finns pengar till att arbeta "up to date", med totalstation/gps, kontinuerlig provtagning osv. Dessutom brukar allting utföras för hand, till skillnad från exploateringsarkeologi där man gräver mycket med maskin. Dessutom är ofta frågeställningarna lite annorlunda än på en exploateringsgrävning.

Missförstå mig inte. Det är aldrig fel att få gräverfarenhet, och man lär sig jättemycket på bra grävkurser. Att kunna göra saker för hand, även om det är ovanligt i den professionella arkeologin, är värdefullt. Bara att lära sig hantera en skärslev och att arbeta med kulturlager är värdefullt, liksom att lära sig rita profiler.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion