Författare Ämne: Skånskan är en egen dialekt  (läst 9755 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Skånskan är en egen dialekt
« skrivet: april 29, 2014, 19:55 »
Skånska är igen försvenskad version av danska utan en egen dialekt mellan svenska och danska.

http://www.svt.se/nyhetsklipp/nyheter/vetenskap/article1999382.svt

När Skåne gick över till Sverige på 1600-talet fortsatte man att prata som tidigare.

Thomas I

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #1 skrivet: april 30, 2014, 07:30 »
Det är väl snarast danska som förändrats mycket under de senaste århundradena och språkligt avlägsnat sig från svenska och skånska.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #2 skrivet: april 30, 2014, 11:43 »
Vi som är födda på 40-talet hade till del möjlighet att lyssna på en del program från Radio Syd (piratradion), på sin tid. Där sändes en serie program om "Skånskt Folkliv", d v s man intervjuade gamlingar från olika socknar om hur det var när de växte upp etc. Särskilt intressant är de program man sände från bl a Österlen. Här talade gamlingarna med HELT eget språk där inga/få rikssvenska/riksdanska ord ingick. Jag som skåning hade svårt att hänga med även om jag faktiskt från NV Skåne ibland hört ett och annat av dessa ord användas. Min uppfattning, så här långt efter, är att det fanns ett skånskt språk från tider innan Skåne inkorporerades i Danmark, som levde kvar in i svensk tid, särskilt på landsbygden.

Finns arkiv från Radio Syd bevarade borde någon forskare studera detta material.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #3 skrivet: april 30, 2014, 12:14 »
Vi talar alla med "dansk tunga" och således är både svenska, norska och för all del även skånska varianter av just danska.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #4 skrivet: april 30, 2014, 13:19 »
Står inte "dansk tunga" (från England) snarare för en allmän beteckning för germanska nordiska språk i allmänhet?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #5 skrivet: april 30, 2014, 16:36 »
Jo det har du rätt i, men det fanns ju ingen samgermaniska längre, eller vad man nu ska kalla det. Rätta mig om jag har fel; men jag har för mig att man fram till 700-talet förstod varandra i hela det nordiska/anglo saxiska/germanska (tyska) området och att det först på 1300-talet går att tala om norska, svenska och danska, för att inte tala om isländska?
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #6 skrivet: april 30, 2014, 16:38 »
Strindberg kallade ju för övrigt svenskan för "en variant av plattyska" om jag inte missminner mig. ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #7 skrivet: april 30, 2014, 22:30 »
Den senare varianten av runor är t o m så klipskt utformad att den var läsbar i princip för alla dialekter av germanska språk vid tiden.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #8 skrivet: maj 01, 2014, 00:40 »
Betyder inte "Dansk Tunga" att man ljuger / är falsk?

Uttrycket användes, om jag minns rätt, främst under medeltiden.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #9 skrivet: maj 01, 2014, 10:12 »
Snarare att man var "utlänning" i England
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #10 skrivet: maj 01, 2014, 12:20 »
Intressant är det som sägs av språkforskaren i inslaget att man kan använda dialekter som indikationer på folkomflyttningar och utbyten.

Skånskan har haft och bevarat sin egna karaktär både i förhållande till Danska och Svenska. Ett ord 'Påg'(=pojke på rikssvenska) med diftong har fornnordiska rötter och är ett tidigare gemensamt uttal.

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #11 skrivet: maj 01, 2014, 17:39 »
Pojke är väl intaget ur annat språk till svenskan. Från finska till svenskan och sedan till "skåne". Påg har troligen ett annat ursprung än det norrifrån kommande pojke. I danskan blir det väl "dräng". Ett exempel på "skånsk" språkform.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #12 skrivet: maj 01, 2014, 18:15 »
Vetgirig: Jag tror att du missuppfattar mitt inlägg och jag refererar bara till vad som sägs i reportaget om 'Påg' och 'Mor'.

Det går att lyssna igenom vad som sägs av forskaren och reportern genom att klicka på länken som startade tråden.

Har du kunskaper som slår språkforskaren och vad som sägs i reportaget, och du kan visa detta genom källor, är jag den förste som kommer att bocka och tacka.

Thomas I

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #13 skrivet: maj 02, 2014, 11:59 »
Radio Syds reportage är väl en källa, om de går att få tag på. Jag är skånsk landsbygdspojke, så jag är ju uppväxt med en hel del av "gammelskånskan".
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad FredrikM

  • Novis
  • Antal inlägg: 7
SV: Skånskan är en egen dialekt
« Svar #14 skrivet: januari 04, 2015, 13:53 »
I den här sammanhanget har jag en berättelse att berätta.

Jag gick på gymnasiet i Helsingborg på slutet av 1990-talet och en av grabbarna i klassen var precis som jag född och uppväxt mer eller mindre på en bondgård. En dag satt han och jag och pratade och efter ett tag så såg vi att våra klasskompisar satt och bokstavligen glodde på oss.

Lite besvärat frågade jag "vad är det?" varpå dom frågade vilket språk vi pratade på, "skånska" sa vi men vi fick direkt mothugg från dom andra skåningarna i klassen som sa att det INTE var skånska vi pratade, värt att säga var att dom andra skåningarna i klassen kom ifrån städer eller större byar och inte landsbygden som vi 2 kom ifrån.

Mina föräldrar bor idag i centrala skåne mitt ute i ingenstans och en del av dom äldre tycker till och med jag är lite våra att förstå när dom pratar, så skånskan är nog inte helt försvenskad ännu.