Övrigt > Språkhistoria

Skånskan är en egen dialekt

(1/3) > >>

Frågvis Amatör:
Skånska är igen försvenskad version av danska utan en egen dialekt mellan svenska och danska.

http://www.svt.se/nyhetsklipp/nyheter/vetenskap/article1999382.svt

När Skåne gick över till Sverige på 1600-talet fortsatte man att prata som tidigare.

Thomas I

vemvet:
Det är väl snarast danska som förändrats mycket under de senaste århundradena och språkligt avlägsnat sig från svenska och skånska.

Vetgirig:
Vi som är födda på 40-talet hade till del möjlighet att lyssna på en del program från Radio Syd (piratradion), på sin tid. Där sändes en serie program om "Skånskt Folkliv", d v s man intervjuade gamlingar från olika socknar om hur det var när de växte upp etc. Särskilt intressant är de program man sände från bl a Österlen. Här talade gamlingarna med HELT eget språk där inga/få rikssvenska/riksdanska ord ingick. Jag som skåning hade svårt att hänga med även om jag faktiskt från NV Skåne ibland hört ett och annat av dessa ord användas. Min uppfattning, så här långt efter, är att det fanns ett skånskt språk från tider innan Skåne inkorporerades i Danmark, som levde kvar in i svensk tid, särskilt på landsbygden.

Finns arkiv från Radio Syd bevarade borde någon forskare studera detta material.

Adils:
Vi talar alla med "dansk tunga" och således är både svenska, norska och för all del även skånska varianter av just danska.

Vetgirig:
Står inte "dansk tunga" (från England) snarare för en allmän beteckning för germanska nordiska språk i allmänhet?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion