Hej!
AndreasE:
Du har förstås rätt, det kanske spelar ingen roll för de flesta arbetsgivaren om man har 20 poäng biologi - i Sverige i alla fall. Vill man jobba utomlands i ett projekt där naturvetenskapliga metoder efterfrågas oftare (t.ex. Island, England, Danmark) kan det vara hjälpsam.
... alla de poängen i biologi, kemi, fysik och statistik har aldrig hjälpt mig att få jobb inom arkeologin.
Mycket synd, så borde det inte vara.
Den enda punkten jag håller med om är att biologin möjligtvis kan hjälpa om man väljer att läsa osteologi...
Helt OK, men jag står fast med mina punkter, med över 20-års erfarenhet i branschen som både arbetstagare, lärare och arbetsgivare (utan att ge upp mitt hemlig identitet
). Det tidigare man läser naturvetenskap desto bättre och de som läser osteologi (osv) på grundnivå klarar sig oftast bättre masters kurserna.
Generellt sett så är inte bristen på naturvetenskap på grundutbildningen i arkeologi särskilt problematisk.
Hmm... håller inte med. En arkeolog med bara humanistkompetenser kan saknar mycket när det gäller analytiska färdigheter.
Då är det viktiga att man har en fil.kand. och en master inom arkeologi, ingenting annat. Självklart kan du inte doktorera inom biologi med en master inom arkeologi.
Stämmer inte - läs behörighetskrav på doktorandutbildningar, t.ex. "[Grundläggande behörighet och] 120 högskolepoäng eller motsvarande i arkeologi, varav minst 30 högskolepoäng på avancerad nivå, inklusive minst 15 högskolepoäng självständigt arbete, eller motsvarande kunskaper."
http://gu.se/digitalAssets/1224/1224063_sp-arkeologi-d.pdf men dessa variera mellan universitet. Du kan disputera inom biologi med en master inom arkeologi och tillräckligt många poäng för att uppfylla behörighetskraven.
Om du vill doktorera inom tex osteologi, så rekommenderar jag som sagt att du tar en arkeologimaster med inriktning på osteologi först.
Bra råd.
Och till sist: Det absolut viktigast du kan göra för att få jobb som grävande arkeolog är att bygga upp ett bra kontaktnät och skaffa internationell erfarenhet av att gräva på olika typer av undersökninger.