Författare Ämne: Är detta en skålgrop?  (läst 3110 gånger)

Utloggad UffeD

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Är detta en skålgrop?
« skrivet: april 22, 2014, 18:18 »
Jag hittade idag vid strandkanten på sommarstugan en sten med en grop i som inte ser ut att ha uppkommit på naturlig väg. Efter lite googlande kom jag fram till att det kan vara något som kallas skålgrop. Vad tror ni experter om ni ser på bilderna? Området där jag hittade stenen, Lemböte på Åland finns det mycket fornlämningar på, bl.a. har där varit en medeltida hamn och även ett gammalt sjöfararkapell finns där.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Är detta en skålgrop?
« Svar #1 skrivet: april 22, 2014, 18:28 »
Hej!

Troligast är nog - med tanke på var du har hittat den - att det är ett sänke till nät. Hade du hittat den där det t.ex. varit en husgrund kunde det ha varit en vävtyngd, men det framgår inte hur stor stenen ifråga är.

Bästa hälsningar!

A.R.A.S.A.S.A.

"Adils" ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad UffeD

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Är detta en skålgrop?
« Svar #2 skrivet: april 22, 2014, 18:33 »
Brädet som den ligger på på bilden är ca 12cm brett så det är ungefär vad stenen är. Om det vore ett sänke till ett nät, hur används det då? Det är inget hål rakt genom stenen, bara ca 2cm djupt. Den liknar mycket på en bild på skålgrop jag såg på nätet, den här under.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Är detta en skålgrop?
« Svar #3 skrivet: april 22, 2014, 21:17 »
I och med att det är sten kan den vara hur gammal som helst; det kan t.ex. vara en sten som man bar med sig för att göra upp eld med en eldborr. Troligast är väl tyvärr en naturlig formation.... :(
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Heinrich H

  • Stammis
  • Antal inlägg: 100
SV: Är detta en skålgrop?
« Svar #4 skrivet: april 23, 2014, 07:17 »
Hålet är djupare än vad man brukar se. Så jag tvivlar på att det är en skålgrop.
Vad verkar det vara för bergart ?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Är detta en skålgrop?
« Svar #5 skrivet: april 24, 2014, 11:23 »
Vävtyngd, som inte är färdigtillverkad?
Amatör! Skåning i Norrland!