Författare Ämne: Är våra fornlämningar inte svenska?  (läst 29236 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #20 skrivet: augusti 17, 2014, 19:22 »

Är inte detta det vi diskuterat tidigare och som visade sig bara vara dålig språkförståelse.


Alltså ska det vara det finns ingen homogenitet och det finns inte ETT svenskt kulturarv?


Alltså med innebörden att vårt svenska kulturarv är oerhört mångformigt och inte det samma på olika platser, i olika tider, och bland olika människor. Alltså att egentligen rör det sig om en stor mängd olika kulturarv som tillsammans blir det vi kallar svenskt. Alltså inte en homogen soppa!

Jo, du har ju klargjort din syn kring dessa saker för länge sedan. Du ser absolut inget problem med att dessa projekt fortgår.
Fine.
Jag däremot anser att det är en fullständig katastrof. Det är ju det fina i en demokrati, det här med att man får tycka olika.


On topic, dessa ord är ju intressanta för detta forum:

– Det är främst historiker och arkeologer som odlar homogenitet, fortsätter han. Både kulturarv och historia är en förutsättning för att få till ett vi och dem tänkande.   

Är måhända detta forum en del av problemet, borde vi sluta skriva om Svear, Göter osv och istället fokusera på alla andra kulturers influenser på våran?

Jamenar, vi skapar ju vi och dem här inne...  >:D

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #21 skrivet: augusti 17, 2014, 19:22 »
Jag tror inte att en anställd på Riksantikvarieämbetet måste få sina föredrag godkända av styrelsen. Det är inte RAÄ som talar utan en anställd. Det finns inget som säger att olika myndigheter står bakom varje ord som sägs.
I övrigt tycker jag Yngwes svar är bra. Det finns självklart ingen gemensam kultursyn. Det jag uppfattar som god kultur gillar du förmodligen inte alls.
Men framför allt förstår jag inte varför du hetsar upp dig över ett kultursymposium. Där skall det sägas en massa konstiga saker som ingen tar på allvar. Alla tar i lite extra för att inte hela publiken skall slumra in. Vi har yttrandefrihet i Sverige, men vi kan ju inte ta till oss allt som sägs. Det vi inte gillar bör vi ju bara strunta i annars blir livet outhärdligt.
Men vill du verkligen påverka utvecklingen så har du chans i valet. Att klaga här är fullkomligt meningslöst.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #22 skrivet: augusti 17, 2014, 20:27 »
Jo, du har ju klargjort din syn kring dessa saker för länge sedan. Du ser absolut inget problem med att dessa projekt fortgår.
Fine.
Jag däremot anser att det är en fullständig katastrof. Det är ju det fina i en demokrati, det här med att man får tycka olika.


On topic, dessa ord är ju intressanta för detta forum:

– Det är främst historiker och arkeologer som odlar homogenitet, fortsätter han. Både kulturarv och historia är en förutsättning för att få till ett vi och dem tänkande.   

Är måhända detta forum en del av problemet, borde vi sluta skriva om Svear, Göter osv och istället fokusera på alla andra kulturers influenser på våran?

Jamenar, vi skapar ju vi och dem här inne...  >:D


Vi har ju på detta forum flitigt diskuterat den del av vårt kulturarv som kallas svear.  Jag , men framförallt andra, har med ett mycket stort underlag påvisat att begreppet svear omfattar betydligt mycket mer än vad ett fåtal andra, dig inräknat, velat påskina.  Där har du konsekvent vägrat att acceptera de uppgifter som presenterats, och du har dessutom själv gjort klart att du struntar i fakta som presenteras. Det är alldeles uppenbart att du strävar efter någon slags homogenitet som inte finner något som helst stöd i någon vetenskaplig process.  Och det är mycket talande när du nu återigen ger dig in i denna debatt. Din syn på vår gemensamma historia är alltså högst subjektiv och eftersom du blivit informerad om motsatsen, utan tvekan till del helt påhittad.


Så jovisst kan vi diskutera svear och götar. Men vi ska inte skriva några sagor att använda som falska argument i en diskussion om eventuell homogenitet.



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #23 skrivet: augusti 17, 2014, 20:29 »

Men framför allt förstår jag inte varför du hetsar upp dig över ett kultursymposium. Där skall det sägas en massa konstiga saker som ingen tar på allvar. Alla tar i lite extra för att inte hela publiken skall slumra in. Vi har yttrandefrihet i Sverige, men vi kan ju inte ta till oss allt som sägs. Det vi inte gillar bör vi ju bara strunta i annars blir livet outhärdligt.
Men vill du verkligen påverka utvecklingen så har du chans i valet. Att klaga här är fullkomligt meningslöst.


Instämmer med detta.  En levande debatt måste innehålla tillspetsningar och lite studsar mot väggarna för att vara livskraftig. Jag håller inte med Qaisar i allt han säger, men man får ge karln att han är en god debatör som mycket skickligt använder det svenska språket för att väcka eftertanke!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #24 skrivet: augusti 17, 2014, 21:28 »
Jag tror inte att en anställd på Riksantikvarieämbetet måste få sina föredrag godkända av styrelsen. Det är inte RAÄ som talar utan en anställd. Det finns inget som säger att olika myndigheter står bakom varje ord som sägs.
I övrigt tycker jag Yngwes svar är bra. Det finns självklart ingen gemensam kultursyn. Det jag uppfattar som god kultur gillar du förmodligen inte alls.
Men framför allt förstår jag inte varför du hetsar upp dig över ett kultursymposium. Där skall det sägas en massa konstiga saker som ingen tar på allvar. Alla tar i lite extra för att inte hela publiken skall slumra in. Vi har yttrandefrihet i Sverige, men vi kan ju inte ta till oss allt som sägs. Det vi inte gillar bör vi ju bara strunta i annars blir livet outhärdligt.
Men vill du verkligen påverka utvecklingen så har du chans i valet. Att klaga här är fullkomligt meningslöst.

Jag tycker nog att det är synnerligen viktigt om dessa frågor debatteras bland historieintresserade. Vårt kulturarv är för viktigt för att tramsas bort i knepiga projekt.

I en annan tråd påvisade jag hur upprörd en forskare blev över blåögdhet. Ponera att detta fortsätter, då kanske utgrävningar måste tjäna ett syfte för att få utföras. Vem vet. Vi har ju sett synen på Birka...


Kort sagt: vi har väl sett tidigare hur vansinnigt det blir när politik skall in i vetenskap? Farliga stigar.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #25 skrivet: augusti 17, 2014, 22:31 »
Jag skrattade först hjärtligt åt din sista mening tills jag insåg att det inte var ironi. Du inser tydligen inte hur politiskt styrda dina inlägg är.
Vad gäller svear och götar tycker jag det bara handlar om ändlösa upprepningar. Det handlar ju om exakt samma människor och stormännen hade säkert gårdar i både Svea- och Götaland. Betydde det att de var svear när de hälsade på i Mälardalen och götar när de bodde på Falbygden?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #26 skrivet: augusti 18, 2014, 14:25 »
Jag skrattade först hjärtligt åt din sista mening tills jag insåg att det inte var ironi. Du inser tydligen inte hur politiskt styrda dina inlägg är.
Vad gäller svear och götar tycker jag det bara handlar om ändlösa upprepningar. Det handlar ju om exakt samma människor och stormännen hade säkert gårdar i både Svea- och Götaland. Betydde det att de var svear när de hälsade på i Mälardalen och götar när de bodde på Falbygden?

Nu är du ju bara oförskämd.

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #27 skrivet: augusti 18, 2014, 14:46 »
Det var inte avsikten att vara oförskämd, men jag fick ett intryck av att du inte insåg hur politiska dina inlägg är.
Vad gäller götar och svear blir all debatt meningslös eftersom vi inte vet exakt vad begreppen innebär. Jag vill minnas att det var Dick Harrison som skrev att orden betydde olika saker under olika epoker.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #28 skrivet: augusti 18, 2014, 16:08 »
Det var inte avsikten att vara oförskämd, men jag fick ett intryck av att du inte insåg hur politiska dina inlägg är.
Vad gäller götar och svear blir all debatt meningslös eftersom vi inte vet exakt vad begreppen innebär. Jag vill minnas att det var Dick Harrison som skrev att orden betydde olika saker under olika epoker.

Ok, jag tänker inte på om mina åsikter är politiska eller ej, jag tycker väldigt spretigt och vasst i många frågor (gjorde valkompassen nyss och tror nog den gick sönder...), men finner dessa projekt oerhört politiska och anser att det är ytterligt olämpligt.

Sveafrågan är ju rätt intressant på många sätt, trist om man skall använda politik för att vissa tankar skall undvikas, dock kanske oundvikligt med tanke på tidigare tolkningar förstås.

...tråden om svearna här användes ju förövrigt som ett argument i just politiska syften. Sid 4 i detta dok:
  http://www.lansstyrelsen.se/vasternorrland/SiteCollectionDocuments/Sv/nyheter/2012/dokumentation-att-stora-homogenitet.pdf   

Det är alltså denna rädsla för att öht hävda att det finns nåt "svenskt" som gjorde att man drog sig ur klassningen av Birka som världsarv. Vikingar passar inte in i det nya Sverige.

  http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php?topic=6157.0 

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #29 skrivet: augusti 18, 2014, 16:27 »
Nu hänvisar du till en debatt igen. Där är väl självklart att man tar ut svängarna, ungefär som du gör i dina inlägg. Du måste ju ge andra samma svängrum som du ger dig själv.
Vad folk tycker i debatter är ju egentligen inte mycket att lägga på minnet, det påverkar sällan någonting.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #30 skrivet: augusti 19, 2014, 12:03 »
När man bakar en kaka tillför man en massa olika ingredienser. Varje kaka har sina ingredienser. Ingredienserna ger kakan smak, konsistens, utseende, form och färg.

Vi är en Svensk kaka. Under seklernas gång har det tillförts en massa olika ingredienser utifrån som blandats in i kakan. Just vårt recept är typiskt svenskt. Andra länders befolkningar har andra recept.

Att säga att pizza byggde folkhemmet är fel, liksom att kebab reste våra runstenar eller byggde våra vikingaskepp. Vårt recept, så som det såg ut just då, byggde Sverige och dess fornminnen - och dagens Sverige.

Diskussionen blir lite löjlig eftersom vi alla, både enskilt och i grupp, består av olika recept, oavsett var vi kommer ifrån. Nedvärderar vi ett recept - nedvärderar vi därmed alla recept.

Diskussionen förutsätter någonstans att andra kakor består av en enda ingrediens, en "ursprungsingrediens" - och att just denna ingrediens byggde våra fornminnen. Ingen kaka innehåller en enda ingrediens, oavsett var den är bakad.

Vår svenska kaka är en mix av många olika ingredienser. Den är idag typiskt svensk, det var den igår också - och i morgon. Kakor förändras med tiden allt eftersom nya ingredienser tillförs smeten. En nypa till och från förändrar med tiden kakan. Så har det alltid varit - och jag kan inte se att det kommer att förändras i framtiden. Kakan är, och förblir en svensk kaka i Sverige - ett unikt recept.

Andra länder har lite annorlunda, lika unika, recept - och alla recept förändras med tiden. Alla kakor har samma värde. Ingen kaka, inte en enda, består av en enda ingrediens.

Thomas/kakmonstret

Men du har ju t.ex. inte curry och koriander i en pepparkaka; då blir den både oaptitlig och svårsmält. Själv tycker jag att den kaka som bakats de senaste fyrtio åren blir alltmer oätlig.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #31 skrivet: augusti 19, 2014, 12:22 »
Ja det är tur vi har den äktsvenska pepparkakan. När nunnorna i Vadstena bakade sina pepparkakor så var det givetvis lokalproducerad  kanel, kryddnejlika, ingerfära och peppar dom blandade i degen. Sen stenåldern har man ju kunnat finna dessa kryddväxter i våra marker!  Senare, när kardemumma började växa vilt i vårt land, började man tillföra även detta.


Basingridienserna i curry är för övrigt kanel, kryddnejlika, ingefära, kardemumma, peppar, muskotblomma och koriander....  så det skulle nog faktiskt gå riktigt bra att göra en traditionell pepparkaka med en curryblandning.




Jättefint exempel på hur vi kan ta till oss utländska influenser, blanda dom på vårt vis och få fram något riktigt svenskt!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #32 skrivet: augusti 19, 2014, 13:09 »
 "Vi har yttrandefrihet i Sverige, men vi kan ju inte ta till oss allt som sägs. Det vi inte gillar bör vi ju bara strunta i annars blir livet outhärdligt."

Nej det har vi inte Robert aschberg med flera kan stå utanför din dörr en dag och då är du utan jobb, liv och allt annat. Så yttrandefrihet finns inte, det är bara skrivet på ett skitigt papper som inte har något värde. Ett märke på bröstet snart så är vi där i historien dit vi aldrig skulle komma tillbaka till  >:D Snart har vi i Sverige, Svitjod, Ruserna, Götarna, Venderna, (alla är en produkt av muslimsk, buddistisk, hinduistisk influens) Bullshit.
Det var här uppe i Norden under dessa levnadsbetingelser som gjorde att vi blev dem vi blev (gott och ont) Påvisa mej de begravningsplatser som ägt rum i denna nord tidigare än 100år sedan (ARKEOLOGI) FAKTA som inte tillhör kristendomen och Asa tron då gör ni det bra. men det är alltid alla andra som byggt denna ankdamm nej det är precis som Herman säger visst har vi fått influencer men det är ändå till syvens och sist dem som bor, bott här i generationer som byggt detta hur kan det annars komma sig att alla släktforskare inte hela tiden får upp Mellanöstern, Afrika, Asien Sydamerika mm då våra kyrkohandlingar är av yppersta värdsklass och det inte tidigare tolererades andra influenser, även Katolska iden var straffbart att tänka på. Så kom med det där om att alla andra byggde dessa 5 länder i nord NEJ ett mer avskärmat område på jordklotet får ni nog leta efter. Annars börjar vi flumma ut som Bob Hund. Ja dem var invandrare från MARS :P

Nej Supergeten och Adils stå på er men kom ihåg att titta bakom ryggen det är ett fruktansvärt Sverige vi har börjat odla. Det gör mej rädd så kom inte dragande med att det finns yttrandefrihet.


Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #33 skrivet: augusti 19, 2014, 13:22 »
Du fick ju dra din sorgliga saga,Saga, så visst finns det yttrandefrihet.

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #34 skrivet: augusti 19, 2014, 13:25 »
 "En buddha som hittats på en Mälarö"

Ja det var säkert han och tre kompisar som byggde Norden. ;)

Det Är som Det är När det inte fick vara som det var.

SAGA

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #35 skrivet: augusti 19, 2014, 13:35 »
Ingen har väl påstått att Buddha var upplänning, och säkert hade han inga kompisar med. Det intressanta är ju att vi i Sverige redan så tidigt hade kontakter ända borta i Indien.

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #36 skrivet: augusti 19, 2014, 13:55 »
"Du fick ju dra din sorgliga saga,Saga"

Min sorgliga saga finns inte, bara ett uppvaknand från en av de sovande folken som någon ska ha sagt. Sen min övriga Saga överträffar nog det mesta är supernöjd med hur det blev, men är orolig om mina barnbarn ska ha samma möjligheter eller om dem lever i reservat när dem växer upp.

 Ingen har väl påstått att Buddha var upplänning, och säkert hade han inga kompisar med. Det intressanta är ju att vi i Sverige redan så tidigt hade kontakter ända borta i Indien.

Nej det är väl vad hela tråden handlar om det är en homogenitet som har varit ute på krogen, europa med närliggande områden och snubblat hem ;)

Hoppas ni finner Guld och Gröna skogar därute.

Mvh
Glenn

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #37 skrivet: augusti 19, 2014, 14:17 »
Citera
Påvisa mej de begravningsplatser som ägt rum i denna nord tidigare än 100år sedan (ARKEOLOGI) FAKTA som inte tillhör kristendomen och Asa tron då gör ni det bra.




Ja var ska vi börja.


Vi kan böra med alla stenåldersgravar, dom kan knappast kopplas till till vare sig kristendomen eller asatron. Sen kan vi fortsätta med bronsåldergravarna, dom är i vilket fall mycket svåra att knyta till nån asatro. Kommer vi till järnåldern så är fortfarande mycket få gravar möjliga att knyta till asatron, så här finns ett stort utrymme för variation. Från järnålderns senare del kan vi hitta en del annorlunda gravar i Birka, varav några ibland har tolkats som khazariska. Dessa khazarer var kanske tengrister eller judar, iallafall knappast asatroende eller kristna.
Om vi hoppar fram till medeltid så finns fortfarande gott om gravar som varken eller kristna gravar. I halva landet återfinner vi som bekant samiska gravar, och dom har ju sin egen religion. Ännu längre fram, under 1700-tal, så finner vi den första officiella judiska begravningsplatsen. Den är snart 250 år!


Om du vill kan du få RAÄ-nr och koordinater på exempel av alla nämnda typer.


Men då vill jag först att du upprepar att jag var bra som visade dessa exempel för dig!


Sen vill jag ju passa på att påpeka att asatro och kristendom inte är direkt lika, utan skiftet är ett stort kulturskifte. Om du nu ser en svenskhet på båda sidor detta skifte så undrar man varför svenskheten inte skulle kunan överleva ett skifte till.....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad SAGA

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #38 skrivet: augusti 19, 2014, 14:37 »
HA HA Det tog skruv Den som inte vet att det finns skillnader mellan hednisk, kristen eller samisk tro bör nog göra något annat. visst vi har väl säkert med vårat strategiska läge till öster haft en hel del influenser därifrån men åter dem byggde inte detta land (Vad vi nu kallar land med dess gränser) du hade RAÄ-nr på alla Hinduistiska, Buddistiska, Muslimska och kanske till och med lite kinesiska och japanska gravsättningar före 1900 här i Sverige Bra dela med dig.

  "Om du nu ser en svenskhet på båda sidor detta skifte så undrar man varför svenskheten inte skulle kunan överleva ett skifte till....."

Jag har bott i England, Bradford närmare bestämt trodde detta var ett kristet land men vad man bedrar sig en befolkning på ca 500´000 ca 87 moskeer där det är en naturlig del att oralt förmedla sina synpunkter men det är totalförbud att ringa i kyrkklockorna. Så nog överlever vi ett skifte till men "TILL VILKET PRIS" Var i Norge i sommras på semester och dem stängde gränserna bara till Sverige varför då? var dem rädd att det skulle komma in några västgötar som skulle dra någon Norgehistoria :D

Glenn

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Är våra fornlämningar inte svenska?
« Svar #39 skrivet: augusti 19, 2014, 15:06 »
Saga, det är alltså islamofobi det handlar om ja, blandat med lite rädsla för andra religioner?




Angående Bradford så ifrågasätter jag om det är sant det du säger. Det finns ju till och med en utbildning där för klockringare, och man kan faktiskt beställa sin egen klockringning...  om det är sant är det ju högst tragiskt.  Men den som lever får se, jag har frågat ordföranden för klockringarnas förening i Bradford, och om han tar sig tid att svara får vi ju raka besked, eller hur!


Det här är verkligen mycket OT, men jag känner ändå att det är viktigt att ge svar på tal!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"