Arkeologi > Järnålder/vikingatid

Fimbulvintern

(1/37) > >>

raivi:
Jag har funderat lite över Fimbulvintern. Den fyndfattiga perioden från mitten av 500-talet till 700-talet. Hur är forskningsläget om den egentligen? Kom gärna med egna funderingar men ännu hellre med referenser till arbeten om detta på senare år. Görs några nya rön i detta ämne?
Det som ffa intresserar mig är om det skedde nån väsentlig folkminskning under denna period. En turbulent tid med 1) folkvandringar, 2) pestutbrott och 3) vulkanutbrott som påverkade hela jordens klimat. Vad fick det för följder?

Mats

Frågvis Amatör:
En plats som haft kontinuitet före och efter fimbulvintern är Uppåkra(100 f.Kr. - 1000 e.Kr. ). Jag föreslår att du läser igenom Uppåkra-publikationerna och kanske kontaktar Lars Larsson, professor emeritus vid Lunds Universitet.

Thomas I

AndreasE:

--- Citat från: raivi skrivet april 13, 2014, 16:56 ---Jag har funderat lite över Fimbulvintern. Den fyndfattiga perioden från mitten av 500-talet till 700-talet. Hur är forskningsläget om den egentligen? Kom gärna med egna funderingar men ännu hellre med referenser till arbeten om detta på senare år. Görs några nya rön i detta ämne?
Det som ffa intresserar mig är om det skedde nån väsentlig folkminskning under denna period. En turbulent tid med 1) folkvandringar, 2) pestutbrott och 3) vulkanutbrott som påverkade hela jordens klimat. Vad fick det för följder?

Mats

--- Slut citat ---

Vendeltid är knappast fyndfattig i Skandinavien. Det är ju tex under denna period som många mellansvenska centralplatser monumentaliseras med storhögar, platåhus osv, och den materiella kulturen under vendeltid är betydligt "flashigare" än under tex vikingatid.

Titta tex runt lite på hemsidan för utgrävningarna in Gamla Uppsala, där ett stort monument från just denna tid upptäckts.

Adils:
Fimbulvintern inträffade c:a 600 f.Kr. då asarna kom och man började stalla djuren.

raivi:
Okej. Det finns flera kallperioder. En av dem inträffade i mitten av 500-talet. Har sett både bronsålderskylan och järnålderskylan refereras till som fimbulvintern. Det senare ligger ju 1000 år närmare i tid när de isländska sagorna nedtecknas och är väl en troligare kandidat.
Oavsett vad yngre järnålderns period med få fynd enligt traditionell historieskrivning kallas så intresserar mig den perioden, vad som hände.
Är det sant att Vendeltid är fyndrik? Ge mig gärna källor till forskning som reviderar bilden!
Om vi undantar Uppsala och Uppåkra, hur ser bilden ut generellt?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion