Författare Ämne: Tja, hur många andra platser med ett par hundra invånare fanns i Skandinavien på  (läst 3741 gånger)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Jag har kopierat Andreas kommentar från den oändliga tråden om "Vilka var egentligen Svearna  under Vikingatiden"

Citera
Tja, hur många andra platser med ett par hundra invånare fanns i Skandinavien på 800-talet? Torde varit ganska få. Självklart var en majoritet av befolkningen inte "viktiga makthavare", däremot så lär en ansenlig del av de som ägde tomter på platsen tillhört samhällets elit, och det uppehöll sig även en betydande samling hantverkare av det högre skiktet i bosättningen.

Andreas verkar mena att tomtindelning var en viktig elitfaktor under 800-talet e.Kr och framåt? Det skall dessutom ha funnits ett system för ägande?

Det hittas ständigt nya betydande platser från järnåldern i Skandinavien och Birka är inte längre lika unikt som det kanske var för 25 år sedan.

Vilka är dessa platser? Jag har några från Skåne, Blekinge, Småland och Halland och dagens Danmark men det saknas platser i VG trots att den kristna missionen etablerades där tidigare än i Mälardalen. Tar vi in tomt-faktorn faller alla platser utom Birka, Hedeby och Ribe? Jag har lite dålig koll på Norge.

Nu har jag läst tillräckligt mycket akademiskt litteratur i ämnet och vet att Andreas syn på saken inte är en etablerad sanning.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Nu sa jag väl ingenting om tomtindelningens betydelse? Platser med olika typologi kan förstås varit välbefolkade. Just Birka råkar ha en tomtindelning, andra platser hade det inte.

Men det relativt tydligt att sett över hela Skandinavien så var platser med en befolkning på flera hundra ganska få. Ända in på 1500-talet var ju befolkningscentrum med mer än 5000-10000 människor ovanliga. Det finns säkert ett antal okända platser med potential för att ha haft några hundra invånare kvar att hitta, men de lär inte vara jättemånga. Birkas betydelse är knappast ifrågasatt av modern forskning. Sen ingår Birka förstås i ett större mönster av befolkningscentrum av både olika typ, typologi och storlek.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Andreas. Birka är inte ifrågasatt det handlar mer om Birka är den unika referenspunkten under Vikingatiden. Så var det för 20-30 år sedan men idag har man hittat fler platser från samma tidsperiod som i vissa fall har varit betydligt större och haft betydligt längre kontinuitet.

Thomas I

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Vilket väl dock är en sanning med modifikation. Forskningen har definitivt fått upp ögonen för andra platser, men deras storlek, funktion, kronologi osv är i många fall fortfarande ganska dåligt känd. Jag kan ju själv dra paralleller till GU där vi trots intensiva undersökningar de sensaste 3 åren har massor av obesvarade frågor.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
Köpingsvik lär ju ha funnits sedan 700-talet men hur stor befolkning den hade vet jag inte. Problemet är väl att Birka är en av de få platser som verkligen grävts ut och analyserats. Både Birka och Köpingsvik kan ju ha varit viktiga platser när det mesta av sjötrafiken gick inomskärs. Kanske finns det fler liknande platser?

Jag skulle tro att det forntida Sverige inte hade så mycket städer utan snarare centrala platser där man bedrev handel, hade ting och blot. Däremot bodde man inte där eller bodde där säsongsvis. Det fanns ju inte heller någon huvudstad, vilket ju var en skillnad för mot på kontinenten. Det här kan ju ha varit problem för Adam och senare skribenter som Snorre för vilka städer var mer av en självklarhet.

Sandby borg på öland verkar ju också ha haft en rätt så stor befolkning, minst 54 hus och minst 200 personer dödade vid attacken.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
Det fanns säkert ett översättningsproblem för de kontinentala författare som försökte skildra det skandinaviska området utifrån sin egen betydligt mer urbana miljö. Skandinavien var vad vi förstår idag ett fundamentalt sett agrart samhälle in till sent 900-tal, 1000-tal, och även då var undantagen få. Det är trots allt sannolikt att de flesta som ägde/utnyttjade tomtningarna i tex Birka och i Sigtuna hade rena jordbruksegedomar på annat håll, och som ekonomiskt stödde den aktivitet man utförde vid den täta bebyggelsen.


Titta på GU. Hur många fasta invånare kan vi uppskatta utifrån de lämningar vi har undersökt idag? Jättesvårt att säga. Bebyggelsen var under yngre järnålder större än under medeltiden, då det var Mellansveriges största by. Men hur många var bofasta? Hur många gårdslägen var rent agrara produktionsenheter, vilka var hantverksområden, vilka var tillfälliga/säsongsbetonade bostäder för den lokala eliten? Hur stor del av de gravlagda var bofasta och hur många valde  att begravas på platsen på grund av tex status?

Alla de här frågorna går att applicera på olika bebyggelsecentrum runt om i Skandinavien. Tillförlitliga befolkningssiffror dyker inte upp förrän på medeltiden i form av skattelängder, och inte heller de är alltid så lättolkade.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Krya på dig Andreas!

Intressant med alla olösta frågor i GU. Det är kanske ett förhållande att vänja sig med.  Birka är väl en plats med många arkeologitimmar och publikationer och är inte så stort. Ingen skugga över fynden där men en stor forskningsinsats på ett så litet område gör kanske att resultaten är tydliga men kanske inte så representativa om hela Skandinavien tas med. Motsvarande forskningsinsats på fler platser hade kanske gjort kunskapsläget annorlunda. Jag skulle vilja se en jämförelse mellan Ribe och Birka och där Ribe är en stad som finns kvar än idag.

Uppåkra har fosfathalten på platsen som en indikator på att något har pågått på platsen samt en ombyggd hall på samma plats under 900 år samt ett kulthus som existerat under 700-800 år i olika versioner.

Nu är fosfathalter inte alltid entydiga. De högsta förekommer där det finns avfall från hantverk relaterat till hantering av djur som slakt, skinnberedning och kamm-tillverkning. Även föruttnelse av människor som gravar kan speglas i fosfathalter.  Samtidigt är fosfatfläcken i Uppåkra den med högst värden i Skåne och den hänger ihop.

Då är det kanske antalet hus på platsen som långsiktigt kan bli en gissning som inte är helt spekulativ. I Uppåkra är problemet är att elithusen byggts om i nya versioner under 700- 1000 år och att en utgrävning av alla versioner tar 10-15 år. Utanför elitområdet är det 39 hektar till att gräva ut om inte markundersökningarna kan leverera ett vettigt svar.

Beträffande markundersökningarna i Uppåkra gick det sådär i höstas när det indikerats en eventuell palissad som det grävdes i utan några positiva resultat(säger jag som utomstående utan insikt).

Thomas I

Utloggad immo

  • Medlem
  • Antal inlägg: 84
    • ...
Citera
Beträffande markundersökningarna i Uppåkra gick det sådär i höstas när det indikerats en eventuell palissad som det grävdes i utan några positiva resultat(säger jag som utomstående utan insikt).

THIS IS RUBBISH !

All five trenches excavated during the seminar excavation in September/October 2013 were placed according to anomalies visible in the magnetic and ground penetrating radar (GPR) prospection data.
 
The anomalies visible in the data were confirmed in great detail by the excavation.

A large magnetic anomaly was confirmed as oven. The horseshoe shape of the oven’s wall has been clearly visible in the GPR data.

Similarly a cooking pit was clearly identified. The other anomalies were identified as stratigraphic units, e.g. layer of charcoal.

Due to the limited size of the excavation trenches it was impossible to deduct a function of the observed stratigraphic units. However, from the geophysical prospection data it was already known prior to the excavation that several of the anomalies formed a linear structure that is likely to coincide with a historic road or track way running in approximately E-W direction.

A simple comparison between prospection data and excavation results can be seen here.




Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
Immo: Fick dig på kroken. Tack för sammanställningen. Intressanta bilder.

Thomas I