Måste ändå varit oklar. Hur jag ställer mig till texten på Kensingtonstenen?
Trodde faktiskt jag gjort klart att texten stämmer med de uppgifter som framkommer i skriftliga källor, Ivar Bardsons, diplom, annaler, Vatikanens uppgifter m.m. Ivar Bardson återkom och lämnade tiondet för alla TRE 'dioceses' under Gardar Domkapitel. Bland de lämnade föremålen var ett som definitivt inte gick att få tag i på Grönland eller Island.
Jag har namnen på 4 av de deltagare som fanns med på resan till Nordamerika. En av dessa återkom senare på en av Henry Sinclairs skepp som seglade under Kung Hakons flagg i det av Olaus Petri noterade krigståget som passerade Grönland. En femte person har jag bara efternamnet på.
Det finns ett speciellt skäl till att Ivar Bardson, en av många präster/munkar kan det tyckas, finns så noga dokumenterad i de påvliga handlingarna. Ivar Bardsons bror och en av påvarna var studiekamrater. Utöver detta så finns det en hel del som tyder på att Ivar Bardson var högättad. Vilket inte kan sägas om Paul Knutson även om en del velat se honom som svensk adelsman.
Texten i övrigt stämmer väl överens med den orala tradition så som den berättas av ett par indianstammar. Vad som kanske inte framkommit helt och fullt här är att det finns artifakter 'funna' i South Dakota på gränsen till Minnesota som direkt knyter Grey Friars, överlevande Tempelriddare och nordbor åtminstone till South Dakota längs med Red River under för Columbiansk tid. Artifakterna har förvarats av Crow Creek indianerna in till nutid. Jag utgår från att Wolter och Nielsen kommer att behandla dem och de runor som finns på en av föremålen i boken.
Vad gäller runstenar(plural) med sk kensingtonrunor på så vet jag om att detaljer om detta är påväg att publiceras, så jag ber att få avstå från att lämna detaljerade uppgifter.
Moringar finns och har noterats av ett flertal som skrivit om nordbor i väst med eller utan att nämna kensingtonstenen. Har vi någon möjlighet att lägga upp bilder här så att ni alla kan få se åtminstone de foton som jag fått lov att visa för andra? I så fall hur gör jag? Har ingen egen hemsida så det är tyvärr inget alternativ. För närvarande finns det en grupp som arbetar med att studera och analysera slipstenar som hittats i Wetstone valley längs Red River. Namnet är en översättning av indianernas namn på området. Det är en hel del på gång.
Hoppas du tycker att jag svarat på frågorna. Annars får du återkomma.