Författare Ämne: Vilken inriktning, vilket universitet/högskola.  (läst 5603 gånger)

Utloggad glowfish

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
Vilken inriktning, vilket universitet/högskola.
« skrivet: april 08, 2014, 08:13 »
Naturligtvis undrar jag om det går att få jobb som arkeolog. Många inlägg även här låter så negativa.

Sedan undrar jag om det finns en speciell inriktning inom arkeologi som är mer eftertraktad. Något universitet? Eller saknar det betydelse? Urvalet av kurser är inte enormt om man jämför med andra kursutbud för andra utbildningar. Eftersom jag måste läsa år ett delvis på distans så har jag egentligen bara tre val, Göteborg, Linnéuniversitetet och Umeå. Av dessa har jag valt Umeå. Året efter tänkte jag dock läsa i Uppsala eller Lund om möjligt.

Själv har jag länge drömt om att arbeta med detta, jag har ett genuint intresse för ämnet sedan jag var barn och arkeologer gjorde utgrävningar nära mitt hem. Inom vilket område jag arbetar har egentligen mindre betydelse, dock ej på universitet. Dessutom måste jag hjälpligt kunna försörja mig så småningom, då jag har familj. Jag är däremot helt inställd på att kanske flytta, även utomlands.

 

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vilken inriktning, vilket universitet/högskola.
« Svar #1 skrivet: april 08, 2014, 09:19 »
Det är inte omöjligt att till slut jobba som arkeolog. Man får dock räkna med ett antal år som projektanställd enbart delar av året innan man "kommer in" i branschen så att säga.

Var du pluggat är inte jätteviktigt. Kan dock vara en fördel att ha tagit sin master vid något av de större universiteten, om inte annars så för att det är ett gott tillfälle att skapa kontakter.

Det är alltid positivt med en lite egen inriktning, tex osteologi eller mikroanalys. Begränsar dock antalet universitet man kan läsa sin master på.

Just nu finns det dåligt med jobb utomlands. Glöm inte heller bort att det inte är självklart att man kan åka och gräva någonstans bara för att man har en skandinavisk arkeologiutbildning. Arkeologi är åtminstone delvis en lokal vetenskap, och många delar av världen har krav på specifik, lokal kompetens. En skandinsvisk utbildning lär dock fungera bra i hela norra Europa. Om man vill satsa på tex Mellanöstern, Afrika eller Sydamerika så finns det bland annat i Uppsala ett "internationellt" masterprogram.

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Vilken inriktning, vilket universitet/högskola.
« Svar #2 skrivet: april 08, 2014, 11:59 »
Jag har just gått igenom utbildningskatalogen på Antagning.se och letat efter grundläggande Arkeologiutbildning på distans. Hittade bara Uppsala och Umeå, som erbjöd det och då tycker jag att Uppsalas kursplan ser bättre ut i min smak. Dessutom har Uppsala ett Masterprogram, dock inte på distans, men det kan ju hinna ändra sig innan du knåpat ihop dina 180 hp. Master (+120 hp) eller möjligen Magister (+60 hp verkar vara på väg att fasas ut och nu erbjuder bara Södertörn det) verkar vara vad som behövs över Fil. kand. för att få komma in i finrummen och få vettiga jobb. Efter en 1/2 Master lär man nu få Magisterexamen, så det är lika bra att satsa direkt på Master efter Fil kand.

Uppsala erbjuder Arkeologi, grundkurs A (kurskod 5AR111), kurs B och kurs C på distans via Internet på halvfart, men du kan naturligtvis köra gasen i botten om du vill.

Själv läser jag GIS för Arkeologer (15 hp) på UU distans och 1/4-fart. Det fungerar utmärkt. Håller på att avsluta Kartografi och kartdesign (15 hp) också internet och 1/4-fart fast SU håller i kursen. Jag tycker att internetundervisning på distans fungerar bra i båda dessa fall.

Jag håller med om att kontaktytorna är väldigt viktiga och det talar för att du bör välja något av de större välrenommerade universiteten och även tänka på vilket geografiskt område du vill verka och bo inom och var det finns arbetstillfällen. Arkeologin är ju nu i första hand exploateringsdriven, där Stockholmsregionen expanderar kraftigt. Om det styr dig tycker jag att du skall satsa på UU (för att de har distans t.o.m. 90 hp om det är viktigt för dig) eller SU.

Utloggad CarlH

  • Medlem
  • Antal inlägg: 91
SV: Vilken inriktning, vilket universitet/högskola.
« Svar #3 skrivet: april 08, 2014, 22:47 »
Uppsala erbjuder Arkeologi, grundkurs A (kurskod 5AR111), kurs B och kurs C på distans via Internet på halvfart, men du kan naturligtvis köra gasen i botten om du vill.

Kurskoden är 5AR111, men anmälningskoden är UU-50102. Minst sagt förvillande. De skulle behöva en grundkurs i Struktur.

Har just själv anmält mig. Den 15/4 är sista dagen för Ht 2014.

Utloggad glowfish

  • Novis
  • Antal inlägg: 4
SV: Vilken inriktning, vilket universitet/högskola.
« Svar #4 skrivet: april 09, 2014, 09:46 »
Tack!
Vilka bra och informativa svar.

Tycker det är svårt att veta vilka kurser som kan ingå, jag känner ingen som är arkeolog i dagsläget, så det finns annars ingen att fråga, dessutom tyckte jag att antagning.se var lite rörigt som sagt.

Jag har studerat ett annat ämne i Uppsala, och trivdes bra där. Tycker också att deras utbildning verkar vara den mest intressanta.