Författare Ämne: Kränkta av fakta.  (läst 5708 gånger)

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
Kränkta av fakta.
« skrivet: mars 24, 2014, 12:50 »
Dick Harrison förmedlar en dyster bild av kunskapsnivån hos svenska elever. Det riktigt skrämmande är att eleverna dessutom inte accepterar sin okunskap, utan blir istället kränkta av fakta.

   http://magasinetneo.se/artiklar/krankta-av-fakta/ 



Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Kränkta av fakta.
« Svar #1 skrivet: mars 24, 2014, 13:04 »
På det stora hela taget verkar folk i gemen tro att man kan göra som man vill och att det inte finns några rätt och fel. Sorglig utveckling.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kränkta av fakta.
« Svar #2 skrivet: mars 24, 2014, 16:33 »
Dicken beskriver en utveckling som man även ser här på forumet.


Det finns ett mycket stort antal inlägg som ger uttryck för den egna viljans företräde framför fakta och underlag. Inte alls sällan så ser vi åsikter försvaras med "det är logiskt" utan att den som skriver verkar visa någons som helst respekt för vad ordet logisk egentligen betyder.


Nästan lika ofta ser vi åberopande av etablerade uppfattningar som ett sakligt argument. Ur Dickens text kan vi se att den svenska huggormen är en etablerad uppfattning i Finland, frågan är om vi på forumet ska acceptera det som en saklig beskrivning... eller om vi ska bemöta det med vår etablerade uppfattnng?


Inte fullt lika ofta, men ändå förekommande, är hävdandet av rätten till tolkningsföreträde och uttryckandet av att ett motargument är en kränkning. I vissa fall har även moderering* gjorts med just motivet att det kan uppfattas som kränkande att ifrågasätta någons rätt till tolkningsföreträde, och att det trots att det görs med sakliga argument inte är förenligt med ett gott diskussionsklimat...




Även här är alltså viljan att själv bestämma ibland överordnad viljan att ta till sig argument....






* Moderering får inte kommenteras, men här är det relevant för ämnet och nämner inget specifikt fall så jag antar att det inte omfattas av regeln.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Kränkta av fakta.
« Svar #3 skrivet: mars 24, 2014, 22:59 »
Jag uppskattar dina inlägg Yngwe. Ibland kan det vara bra att sätta sig på läktaren några månader och enbart läsa det som skrivs här.

Thomas I

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Kränkta av fakta.
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2014, 00:40 »

Inte fullt lika ofta, men ändå förekommande, är hävdandet av rätten till tolkningsföreträde och uttryckandet av att ett motargument är en kränkning. I vissa fall har även moderering* gjorts med just motivet att det kan uppfattas som kränkande att ifrågasätta någons rätt till tolkningsföreträde, och att det trots att det görs med sakliga argument inte är förenligt med ett gott diskussionsklimat...


* Moderering får inte kommenteras, men här är det relevant för ämnet och nämner inget specifikt fall så jag antar att det inte omfattas av regeln.

Det finns ju exempel på debattanter som låter sej 'kränkas' av ettvart synpunkt dom inte hittar i Nationalencyklopedin. Det finns även moderatorer som gärna deltar i debatterna, men sen använder sin moderator-makt till att utesluta syn dom ogillar - speciellt om man efterlyser en grundligare undersökning av en deras egna premisser, argument och synpunkter.

Endera är så rädda för at vara annorlunda så dom blir mer katolska än påven. Andra tycker dom borde veta bättre och vill vara kung på någon hög. Det går dåligt i hop med folk som tycker att såväl högar som högfärdigheter får avtäckas - intill dom nakna sanningar kan penslas fram, mätas och förklaras - villkorslöst.

Lyckligtvis finns det seriösa nät-forum - också - där man kan utveckla det mångfald av syn och argument som behövs för att processera vetenskapliga nyheter, revidera gamla synpunkter och belysa dagens forskningsläge - rejält. Dessa forum kan ju även bidra till att motverka den brist på baskunskaper och färdigheter som professorn här belyser. ;)

Det var länge sen jag såg ett bättre och mera väsentligt essä från en historiker - på tryck i en svensk samhällstidning.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Kränkta av fakta.
« Svar #5 skrivet: mars 25, 2014, 11:22 »
Jag vill inte gå så långt att jag förklarar andras agerande med rädsla eller hög-färdighet, för mig vore det att uttala mig om sådant som jag inte vet, och det tycker jag är bättre att låta bli.




Du beskriver här väl viljan att utveckla en mångfald av argument utifrån det vi vet och det tycker jag är en god vilja. Men allt som oftast saknas viljan att också begränsa sig efter det vi faktiskt också vet och än oftare förmågan att anpassa sig till vad andra vet.  Dicks finska exempel är lysande. De omtalade har säkert läst och förstått att ssvenskar var de som styrde och ställde, något som säkert till del var helt sant.  Däremot har man inte brytt sig om att ta ställning till det Dick påtalar, och istället för att anpassa sig efter det så väljer de att förkasta såväl hans ord som person.  I grund och botten visar det på en allt mer sinande respekt för sin omvärld när man först ignorerar sakliga motargument och sen helt öppet förkastar dom.


I en sådan värld blir gruppen det som styr vad man ska veta och det kan aldrig vara bra!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"