Författare Ämne: Korståg till Finland - ikring 1050?  (läst 163760 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #160 skrivet: maj 15, 2014, 01:00 »
Anund Jakobs roll i spelet lär ha varit den nyttige idiotens. Som "förblindat" katolik trodde han nog på sina biskopar, då man ville ha kungen och hans hird med i Österled. Om han varit "klädd i guld" kan det ju tyda på att han trodde sej vara på väg till Novgorod, där hans syster, drottning Ingegerd, hade dött i februari samma år.

Så långt kom han dock aldrig. Ej häller kom han eller hans hird hem. Enligt Adam hade dom dött i "Amazonernas land" - vilket enligt samma Adam låg mellan "Unnis birca" (Åland) och Estland. Orsaken till Anunds härtåg till amazonlandet var att "utöka riket". När han och hela hans hird dog var orsaken att dom hade "druckit förgiftat brunnsvatten"(sic!). Här skulle tydligen inte vara skandinaviska vittnen närvarande, när man lät albigensertågens motto "Gud känna sina" ("quis ut deus") - kunde trampa nordbornas helgade godar, dragoner och drakar till stoft - med "skinande svärd och svidande eld":



http://de.wikipedia.org/wiki/Abtei_St._Michael_(Siegburg)

Dom 30.000 legoknektarna lyckades alltså plundra och utrota det gamla, fornnordiska kungadömet i finska viken, varför Adalvard och Hildebrand kunde återvända som hjältar i Bon, Basel och Rom och rädda en pank påvekyrka. Dessutom hade nu Polen, Baltikum och Finland fallit under katolsk domen och Konstantinopel blivit avskurit mot Östersjön. Därför kunde Leo IX nu hävda överhöghet inom kyrkan - vilket ledde till den stora schismen - och dom eviga fientligheter - mellan öst och väst...

Hursomhelst kunde man nu förklara att man nu hade fört "kristendomen ut till världens yttergränser" - som Adam skriver. Tyvärr glömde såväl Sven Ulfsson som Hildebrand, Adalbert och "övergriparen" Adalvard av Skara mera noggrant berätta om hur det hela faktiskt hade skett. 

När Anund och hirden inte kom hem fick man givetvis veta - mer eller mindre - vad som hade skett. Vad vi vet är att dom regerande stormännen enades om att omedelbart jaga katolikerna ur landet och hylla Emund till kung. Därenäst fick dom hugga de minnesstenar vi fortfarande kan beskåda. Resten är väl - som det heter - känd historia, med inbördeskrig i såväl Sverige som Norge - intill 1150-talet, vartefter devisen varit att det är öst-kyrkan och (givetvis) 'ryssen' man får frukta och bekriga...

---

Det Ulfberth-svärd man just hittat i Tavastehus - i hop med ett frankisk korsfararsvärd - är faktisk sällsynt. Av dom 168 Ulfberth-svärd som hittats i Europa finns enbart ett med kristen prägning. Detta är hittat i centrala Tyskland och inngraverats med "In Nomine Domine". Ulfberth-svärden hör i princip till vikingatidens nordiska mästarsmeder - vilket gör det tyska svärdet unikt. Intill man nu hittat ett exemplar till av samma fenomen - där en hednisk smedja smidd ett katolskt svärd - i en krigargrav i Tavastehus.

Här hör det till saken att träkol såväl som brända ben hittats i samma grav. Båda daterats till mitten av 1000-talet.

Kollar man med dom äldsta, svenska mynt så finns detta motto ej på Olof Sköldkonungs penningar, även om han anses ha varit "kristen". Knut den Store gjorde däremot ett nummer av att vara konung "i Kristi Namn". Samma sak med Anund Kolbränna - vars mynt präglas med latinsk text - "Anun rex IND". Det senare en forkortning för "In Nomine Domini".

http://www.fotevikensmuseum.se/d/sites/default/files/upload/pdf/vikingatida_mynt.pdf   

Sammantaget med 1050-talets runsten från Gävle, där ledungschef Eigil minnas som omkommen "i Tavatlont", börjar ju tolkningsmöjligheterna bli rätt begränsade.     

Runstenar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Varangian_Runestones#G_134




http://en.wikipedia.org/wiki/Baltic_area_runestones#G_135
http://en.wikipedia.org/wiki/Ingvar_runestones
« Senast ändrad: maj 15, 2014, 01:34 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #161 skrivet: maj 21, 2014, 00:09 »
Mer om Ålands yngre järnålder:

Citera

I Saltvik på Åland har arkeologer påträffat nya, intressanta fynd från yngre järnåldern, som kan tyda på att Åland hade en mycket viktigare ställning under vikingatiden än vad man hittills har trott.

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/05/14/alands-historia-skrivs-om

Citera

Researchers working under the leadership of archaeologist Dr. Kristin Ilves found that the items had been forged in the shape a bird of prey as well human or animal heads. These findings they say, give weight to the theory that the site was visited by persons of elevated status. The jewelry has been dated back to between the 5th and 10th century.

http://archaeologynewsnetwork.blogspot.de/2014/05/possible-viking-settlement-in-alands.html#.U3u1i_l_uQC

The hall at the crossroads of Baltic waterways:
http://kvarnbohall.wordpress.com/
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #162 skrivet: juni 11, 2014, 00:45 »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #163 skrivet: september 23, 2014, 17:51 »
Uppdatering - Kvarnbohall, Åland:
http://kvarnbohall.wordpress.com/
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #164 skrivet: september 23, 2014, 19:33 »
Jag kommer in sent och det kan förklara att jag inte hänger med. Men Anund Jakob gjorde väl inget korståg till Finland. Det första skall ha skett 1055 då han varit död fem år. Enligt sägnerna skulle det letts av Erik, men det verkar inga svenska historiker tro idag.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #165 skrivet: september 25, 2014, 14:51 »
Nya spår efter katolska aktörer i Finland under slutet på vikingatiden hittade på en gammal stig utanför Åbo Slott.

Citera

The hoard was found by a geology student and amateur metal detectorist Emil Nygård at a depth of 10-20 cm:s The finds stretched over an area 7m:s in length along a forest path that may have it´s origin in medieval times. This is the 16th coin hoard found in the larger Turku region although the previous one was made quite along time ago (in 1949).

http://janfast.blogspot.no/2014/09/turku-coin-hoard-display-from-turku.html


http://www.turunmuseokeskus.fi/public/default.aspx?contentid=536100&nodeid=4535
http://kaponieeri.blogspot.fi/2013/04/pakkoveroa-englannista.html

Fyndorten ligger vid vägen till Eura å och Åminne, där berättelsen om en invasion västerifrån och en 'förfärdlig massaker' fanns i folkminnet fram på 1800-talet.

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,6224.msg68033.html#msg68033
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #166 skrivet: september 25, 2014, 16:00 »
Jag som många andra kan inte finska så källorna är inte till så stor hjälp. Det enda jag begrep var att det fanns mynt från England Däremot såg jag inget som pekade på katoliker.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #167 skrivet: september 25, 2014, 17:14 »
Och sägnen om den förfärliga massakern kan tydligen inte på något vis härledas tillbaka till Ethelreds dagar....  det finns alltså inget klarlagt samband dem emellan!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #168 skrivet: september 25, 2014, 18:21 »
Vi kanske får en förklaring.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #169 skrivet: september 25, 2014, 19:49 »
Jag har sökt den flera gånger som du kan se i tidigare inlägg. Hela hypotesen om tidigt korståg är väldigt intressant, men de presenterade pusselbitarna sitter ännu inte ihop, och skulle kunna höra hem i många olika motiv.   För mig är det av ringa värde att kunna konstatera att det är möjligt så länge det finns en uppsjö andra möjliga förklaringar av samma styrka. Det är lite synd då jag personligen tror att den traditionella beskrivningen om hur och när kristendomen kom till Finland är starkt präglad av en uppfattning att Finland är lite avsides och kanske till och med lite efter.... En uppfattning som jag inte alls instämmer i, och därför ser jag gärna en alternativ väl underbygd hypotes om detta.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #170 skrivet: september 25, 2014, 20:56 »
Finsk arkeologi från SV Finland pekar väl snarast på att Finland här är lite FÖRE t ex vad gäller kristendom. Och så detta med Olaus Petris "Wendland".
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #171 skrivet: september 25, 2014, 21:04 »
Det är lite synd då jag personligen tror att den traditionella beskrivningen om hur och när kristendomen kom till Finland är starkt präglad av en uppfattning att Finland är lite avsides och kanske till och med lite efter.... En uppfattning som jag inte alls instämmer i, och därför ser jag gärna en alternativ väl underbygd hypotes om detta.

Alla med intresse för ämnet får givetvis bidra med fakta eller frågor - om man har något att bidra med. I annat fall hör det till god kutym att avstå.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #172 skrivet: september 25, 2014, 21:57 »

Vad gäller Tuna, så är det troligare att alternativet i så fall snarare är Tuna stad i SV Finland, d v s N Wendland, i trakten av gamla Raseborg, men listans sammanhang pekar enl Tore på Tuna i Medelpad.
   

Gäller troligtvis Tunaborg/Hälsingetuna, där Olaus Magnus senare placerar 'rex helsingorum'.

Raseborgs Tuna, Perstuna på Pers-ö (nuv. Snappertuna) var på denna tid ödemark, av samma orsak som 'götarnas Birca'. Jmfr. tråden om Anund Kolbrännares härtåg 1050. då "Rûm drev österut med svidande eld".
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #173 skrivet: september 25, 2014, 22:04 »
Förekom något korståg till Finland vid den här tiden? I så fall skulle svenska historiker känna till det.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #174 skrivet: september 25, 2014, 22:09 »
Alla med intresse för ämnet får givetvis bidra med fakta eller frågor - om man har något att bidra med. I annat fall hör det till god kutym att avstå.


Nu är ju såväl kritik som rättelse ett bidrag vilka ingen sund (ut)saga kan klara sig utan såvida vi inte talar om sagor som lockar barn och vissa av oss vuxna! Nu är detta inte en plats för sådana, utan här får nog var och en framföra sina (ut)sagor och därefter med öppet hjärta lyssna till de frågor som ställs och de svar som ges.  Först när detta gjorts är kliande av skägg och samstämmigt hummande något värt!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #175 skrivet: september 25, 2014, 22:14 »
Förekom något korståg till Finland vid den här tiden? I så fall skulle svenska historiker känna till det.


Åh nej, det är inte alls så givet. Svenska historiker har knappast vetat allt som varit värt sätt veta i fallet utan tolkat det lilla material dom haft utefter sina egna förutsättningar. Om dessa varit bristfälliga, och det var dom, blev tolkningarna därefter. Jag har sagt emot Boreas i mycket rörande detta ämne, men jag tror likväl att han i sak kan ha rätt. Och vid det här laget vet du ändå Hans att jag ser kritiskt på det mesta!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #176 skrivet: september 25, 2014, 22:20 »
Boreas har knappast fakta som historikerna saknar. Däremot spekulerar historikerna om att Erik skulle kunnat har gjort ett privat överfall på Finland som inte sanktionerats av kyrkan. Men då handlar det inte om korståg.
I Sverige finns ju ingen dokumentation från den här tiden, men jag skulle tro att kyrkan har koll på korstågen.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #177 skrivet: september 25, 2014, 22:31 »
Boreas har knappast fakta som historikerna saknar. Däremot spekulerar historikerna om att Erik skulle kunnat har gjort ett privat överfall på Finland som inte sanktionerats av kyrkan. Men då handlar det inte om korståg.
I Sverige finns ju ingen dokumentation från den här tiden, men jag skulle tro att kyrkan har koll på korstågen.


Självklart har Boreas mer fakta än de hade som beskrev historien vi finner i dagens etablerade verk. Ny fakta tillkommer hela tiden och underskatta aldrig Boreas förmåga att leta upp den och överskatta aldrig etablissemangets noggrannhet. Läs det Boreas skriver, kritisera det som börs, men avfärda aldrig på grund av tilltro till auktoriteter. Sån är god vetenskap, precis som den goda journalistik som du så väl känner.


Har jag fel i detta?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Hans Menzing

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 369
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #178 skrivet: september 25, 2014, 22:46 »
Jodå, jag läser även om jag måste erkänna att jag inte lusläste finska texten, men jag har inte sett något som styrker ett korståg vid den här tiden. Eller kan du tipsa mig?
Sedan förstår jag inte vad nytt Boreas skulle ha. Har någon hittat nya dokument skulle väl det slås upp stort.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Korståg till Finland - ikring 1050?
« Svar #179 skrivet: september 25, 2014, 22:59 »
Boreas har inte styrkt det på något vis, men känner jag honom rätt är det en pågående process, och vi får se vart den leder....


Nya dokument som klargör allt lär vi aldrig få. Däremot kan nya fynd tillsammans med dagens tillgång till bred fakta ge nya möjligheter som inte fanns för 20 år sedan. Du, jag och Boreas har idag möjlighet att samla in en hel kappsäck full med fakta och tankar på några timmar, något som skulle tagit veckor och mer i anspråk på den tid man måste handskas med skrifter man höll i handen. Självklart ger det enorma fördelar.  Tänk bara på de stackars orsnamnsforskarna som letade i sina kartotek och böcker. Idag finns nästan allt tillgängligt med några knapptryckningar.... Orättvist skulle man kunna säga!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"