Författare Ämne: Krim före 1700-talet  (läst 5209 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Krim före 1700-talet
« skrivet: mars 17, 2014, 15:10 »
Jag är lite förvirrad när det gäller Krims historia. Jag vet att det tillhörde bysantinska riket och sedan krimtatarerna. Men vilka var majoriteten av befolkningen på denna tid. Greker, goter och krimtatarer har nämnts under tidigare inlägg, men fanns det en slavisk majoritetsbefolkning?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Krim före 1700-talet
« Svar #2 skrivet: mars 17, 2014, 23:20 »
Tack, Yngwe. Historien upprepar sig, Krim hade en kort "självständighet" innan det annekterades av Ryssland 1783.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Krim före 1700-talet
« Svar #3 skrivet: mars 18, 2014, 10:55 »
Känns som en otäck parallell till 30-talet.


Det stora landet vill hävda sin rätt att skydda etniska landsmän, uppviglar mobbar, skickar in bråkstakar och arrangerar lokala val som uppvisar otroliga majoriteter och som rättfärdigar annektering...



" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Krim före 1700-talet
« Svar #4 skrivet: mars 18, 2014, 11:30 »
Känns som en otäck parallell till 30-talet.


Det stora landet vill hävda sin rätt att skydda etniska landsmän, uppviglar mobbar, skickar in bråkstakar och arrangerar lokala val som uppvisar otroliga majoriteter och som rättfärdigar annektering...

Lite som USA i Texas.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Krim före 1700-talet
« Svar #5 skrivet: mars 18, 2014, 16:22 »
För 75 år sedan hände exakt samma sak med exakt samma motiveringar.. .det kostade senare ca 53 miljoner människor livet.

Idag såg jag samma applåder, samma glädje, som för 75 år sedan - och hur ett lands konstitution ändrades för att lagligt kunna föra in ett annekterat landområde till moderlandet... Före denna förändring i konstitutionen var det alltså olagligt...

Historien upprepar sig. Skrämmande.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Krim före 1700-talet
« Svar #6 skrivet: mars 19, 2014, 11:24 »
Ponera att Alaska skulle vilja återförenas med Ryssland; vad tror ni att USA skulle göra då?
Hell thir regin donaraz!