Författare Ämne: Lödöses fynd imponerar på engelska forskare  (läst 2189 gånger)

Utloggad Njalsdotter

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Lödöses fynd imponerar på engelska forskare
« skrivet: mars 13, 2014, 18:43 »
Jag tänkte passa på att lägga in en artikel från en lokal tidning som skriver om att ett engelskt team gått igenom en del av det väldiga fyndmaterialet i Lödöse. Tyvärr så pågår ju inte någon arkeologisk utgrävning av denna stad för tillfället. Uppåkra är väldigt intressant men Lödöse har ju en enorm fyndmängd av många tusen artiklar och allt från medicinflaskor pga. att det låg både kloster och hospital i Lödöse till många tusen keramikfynd.

LÖDÖSE
En grupp brittiska forskare har granskat medeltida keramikfynd på Lödöse museum under veckan. En hel del av fynden visar sig ha importerats från England.

Nio forskare från Medieval Pottery Research Group är i Sverige för att besöka Wasa-museet i Stockholm. De fick också en möjlighet att gästa Lödöse.
 – Det är ett fantastiskt museum, faktiskt mer intressant än det vi har sett i Stockholm. Det faktum att Lödöse flyttade gör det ännu mer spännande, säger George Haggerty, en av forskarna, som bor i Edinburgh.
 
Inte gömmas undan
 Vid en rundvandring i museet glädjer han sig åt att det finns engelsk text på skyltarna, men det räcker inte.
 – Det är ett fasci­nerande arkeologiskt material vi har fått se här. Men det måste publiceras på engelska och spridas internationellt, inte gömmas undan i ett magasin, för­klarar George Haggerty.
 
Han och övriga gäster har hjälpt till att datera ett antal av de runt 80 000 funna skärvor som finns i museets magasin.
 Vissa skärvor kommer från York, andra från Tyskland eller Frankrike.
 
Det finns också material som kopierats för att efterlikna den engelska keramiken.
 – Några skärvor visar sig vara felbrända kärl, som har kollapsat i ugnen och kasserats. Men vi har inga belägg för att det har tillverkats keramik i Lödöse. Det kan vara så eftersom här har tillverkats tegel, berättar Sonia Jeffery, arkeolog på Lödöse museum.
 
Däremot finns det bevis på medeltida glastillverkning, något som också fascinerar George Haggerty.
 – Det finns ett glas­museum i New York, Corning, som jag har jobbat för tidigare. Där är de intresserade av att forska på glas, så jag ska kontakta dem om Lödöse, säger han.

Lödösefynd glädjer forskare

 
Föredrag om Lödöse
 Besöket i Lödöse är Sonia Jefferys initiativ. Hon var på Isle of Wight för att hålla ett föredrag om Lödöse. Där fanns några av forskarna från den engelska forskargruppen.
 – Jag fick veta att de skulle åka till Stockholm för att besöka Wasa-museet och så blev det att de kom till Lödöse på samma resa.
 
Genom ett stipendium på 30 000 kronor ur Lennart Hägglunds arkeologiska fond klarade man av en del av omkostnaderna för gästerna.