Författare Ämne: Alternativ för kulturarvet  (läst 15787 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Alternativ för kulturarvet
« skrivet: mars 11, 2014, 20:24 »
Det vore intressant att diskutera ekonomisk realistiska alternativ för kulturarvet.
1. Hur ligger det ekonomiska bidraget till bevarandet av kulturarvet jämfört med andra länder som Frankrike och Irland? Kanske dags för "museiintendenter utan gränser?" för att jämföra?
2. Lyfter museerna fram kulturarvet på rätt sätt?
3. Skyddas kulturminnesmärken (100 år och äldre) tillräckligt?
--
Norrmännen har ett uttryck: "å gjöre svenske av seg" - det vill säga att spårlöst försvinna. Numera tycks ordet "svensk" inrikes mest användas om högerextrema, invandrarfientliga och antimuslimska grupper, och några av dem slåss gärna med knytnävar och knivar.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #1 skrivet: mars 11, 2014, 21:23 »

Norrmännen har ett uttryck: "å gjöre svenske av seg" - det vill säga att spårlöst försvinna. Numera tycks ordet "svensk" inrikes mest användas om högerextrema, invandrarfientliga och antimuslimska grupper, och några av dem slåss gärna med knytnävar och knivar.

Amerikanerna har ett annat uttryck som hörs allt mer i samhällsdebatten där: "Evil can only succeed if good men do nothing."

Så länge normalt uppegående människor - inom dom historiska vetenskaper, institutioner, skolor och lokala föreningar - inte törs beskriva, diskutera eller visa upp vad det betyder att vara 'svensk', överlåter man arenan till dom udda meningar och föreningar. 

Alla behöver en identitet att känna in, relatera till, diskutera och stå för. Både som individer, familjer, företag och samhällen.
 
Alla som vill vara svensk - och inte norsk eller dansk - behöver en serie levande tankebilder, och dito känslor, av vad det betyder. 

Därför behöver vi levande bilder och exempel av den svenska stenålderskulturen, som utgångspunkt för våra gemensamma, 'svenska' kulturformer - som dom växte fram genom  brons-, järn och medelålder. Utan en gemensam forntid, ingen gemensam framtid.

Forskning och skolning är givetvis nödvändigt - men tyvärr inte tillräckligt. Vi behöver också miljöer som törs lyfta debatter, producera animationer och engagera varandra och alla andra till konkreta kunskaper och konkreta upplevelser ikring dom kulturspår och minnesmärken som forskningen har grävt fram - det vare sej arkeologi, genetik, språkvetenskap, mytologi, sägner och livsfilosofi.

I Sverige har man - i större grad än i Norge och Danmark - länge haft en motvilja mot att diskutera forn säd, forna skickar, forna livsfilosofier och forna samhällsformer. Därmed överlåter man, gärna omedvetet, den historiska arenan till politiska aktivister - som ser värdet av att "väcka andan" och knyta det oförlösta behovet för identitetskänsla till våldsamma åtgärder och 'revolutionära' rörelser. Därnäst blir det snutt på omöjligt diskutera vad svensk kultur och identitet faktisk ÄR - utan att bli anklagad för att vara en del av rasism, fascism och sådant mer.

Då får rädslan för att diskutera vår forntid och vår historiska identitet råda grunden - även bland dom mest välbildade, moderata och frisinnade humanister. Därmed förlorar vi alla - eftersom dom goda och även dom bästa bland oss, snart inte törs göra något som helst.
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2014, 12:24 »
Jag tycker inte att amerikanerna kan tillföra något på detta område, eftersom de i mina ögon saknar såväl kultur som historia, men det värsta är att etablissemanget verkar vilja dra ner Sverige till samma låga nivå. Självförakt verkar, jämte trygghetsnarkomani, verkar vara "the new black"..... ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2014, 13:54 »
Det farliga är ju att/om de kunniga inom områdena tiger, det lämnar fältet öppet för de med grumliga åsikter som vill, och säkert kommer att, kapa kulturarvet.

Höj rösten alla ni som i ert jobb stöter på dumheter såsom "att störa homogenitet" och "Vikinga" osv. Det är eran förbannade plikt. (sagt med ett ödmjukt bedjande ;)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #4 skrivet: juli 06, 2014, 22:58 »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #5 skrivet: juli 06, 2014, 23:39 »
Jag frågade en gång Valdemar Falck om hur länge de medeltida husen i Visby kunde stå. Svaret blev "Minst i sjuhundra år till." Det som byggs idag däremot, med diverse undermåliga halvfabrikat, och en stundtals rent människoföraktande arkitektur, kommer aldrig att komma med på världsarvslistan, de husen kommer att vara rivningsmässiga om sextio år..... Jag tycker att det vore en idé att införa ett "reinheitsgebot" för husbyggen; de enda material man skulle få använda var sten, trä, tegel och järn. ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #6 skrivet: juli 08, 2014, 20:12 »
Verkligheten som kulturarvet står inför är att helt enkelt avskaffas, det trodde ni väl ändå inte..?


  Qaisar Mahmood menar att vi i Sverige laddar symboler i våra berättelser om dåtid, nutid och framtid, vilket gör det omöjligt för nya att känna gemenskap.
- Vi behöver bygga en ny nationell berättelse som inte är etnisk, säger Qaisar Mahmood avslutningsvis.   


http://www.raa.se/vad-haller-ihop-sverige/   

Allt vi pratar om, älskar att fundera kring, alla platser vi besöker, alla historier vi borrar ned oss i, allt våra förfäder gjort, allt detta är fel.

...det nya självgoda Sverige gör mig mer än illamående, det börjar göra mig riktigt irriterad.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #7 skrivet: juli 09, 2014, 09:16 »
För mig är etnisk och nationell samma sak.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #8 skrivet: juli 09, 2014, 09:31 »
Det här:
"Vi behöver bygga en ny nationell berättelse som inte är etnisk"

"Vi måste börja bygga ett samhälle där människor känner samhörighet i ett multisammanhang, där människor kan känna att man hör ihop fast man inte är identisk"

Det man säger är att man vill bygga en nationell samhörighet(!), syftet är att använda historiker/historien som ett verktyg till att skapa vad man själva anser är det rätta.

Ironin, någon?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #9 skrivet: juli 09, 2014, 10:19 »

"Vi måste börja bygga ett samhälle där människor känner samhörighet i ett multisammanhang, där människor kan känna att man hör ihop fast man inte är identisk"



I ett historiskt perspektiv så måste denna frågeställning varit aktuell gång på gång under nationens skapelse. Hur resonerade man när de danska landskapen införlivades? Hur fick man dessa danskar att bli svenskar? Och tidigare, hur såg man på den omfattande finska befolkningens "osvenskhet"?  Hur såg man på skillnader i kultur och språk mellan befolkningarna i Jämtland och på Öland?




Den enda förklaringen som går ihop är att samhörigheten kopplas till omständigheter som egentligen är ganska elastiska. Det kan knappast ha varit så att finnar, samer, norrmän, danskar, tyskar, valloner och en hel drös med andra har omformats enligt någon slags förutbestämd mall av svenskhet, för då skulle vi knappast kunna se de inslag i samhället som dessa bidragit med. Istället måste det ha gått till så att det som definierat vår svenskhet med tiden har ändrats.  Kanske är det till och med så att människorna själva skapar denna känsla av samhörighet för att få den allt mer fjärmade staten att bli förståelig.  Nationell tillhörighet i historien kanske närmast kunde beskrivas om folks uppfattning om vilka det är "som sitter i samma båt"  Under århundraden har nya människor kravlat sig över relingen, andra har blivit ditsatta med våld. Vissa har trillat överbord och andra har frivilligt lämnat skutan. Däremellan har folk tittat på varandra i båten och tänkt, jaha, nu är det vi som ska ro.





" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #10 skrivet: juli 09, 2014, 11:13 »

I ett historiskt perspektiv så måste denna frågeställning varit aktuell gång på gång under nationens skapelse. Hur resonerade man när de danska landskapen införlivades? Hur fick man dessa danskar att bli svenskar? Och tidigare, hur såg man på den omfattande finska befolkningens "osvenskhet"?  Hur såg man på skillnader i kultur och språk mellan befolkningarna i Jämtland och på Öland?




Den enda förklaringen som går ihop är att samhörigheten kopplas till omständigheter som egentligen är ganska elastiska. Det kan knappast ha varit så att finnar, samer, norrmän, danskar, tyskar, valloner och en hel drös med andra har omformats enligt någon slags förutbestämd mall av svenskhet, för då skulle vi knappast kunna se de inslag i samhället som dessa bidragit med. Istället måste det ha gått till så att det som definierat vår svenskhet med tiden har ändrats.  Kanske är det till och med så att människorna själva skapar denna känsla av samhörighet för att få den allt mer fjärmade staten att bli förståelig.  Nationell tillhörighet i historien kanske närmast kunde beskrivas om folks uppfattning om vilka det är "som sitter i samma båt"  Under århundraden har nya människor kravlat sig över relingen, andra har blivit ditsatta med våld. Vissa har trillat överbord och andra har frivilligt lämnat skutan. Däremellan har folk tittat på varandra i båten och tänkt, jaha, nu är det vi som ska ro.

Självklart. Men då skedde det sakta, försiktigt och över lång tid -  nu har ju de supergoda bestämt sig för att, med en genus och rasifierat inlindad piska - skapa det perfekta, svensktbefriade och kulturlösa samhället. Och snabbt skall det gå.

...vad de slutligen kommer att skapa är dess raka motsats. Men för all del, låt oss, likt de som applåderade den nakne kejsaren, stilla tiga och sakta följa med skeppet till botten ;)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #11 skrivet: juli 09, 2014, 13:04 »
Poängen är att i historien verkar samhörigheten kunnat hantera skillnader i etnicitet utan att eftervärlden för den saken upplevt den efterföljande samhörigheten som mindre svensk.  I själva verket är ju en stor del av det vi använder oss av för att identifiera samhörigheten, alltså det vi kallar svenskt, vara ett direkt resultat av historiens blandning av sin tids olikheter.  Utan historiens mångfald skulle den samhörighet eller svenskhet du nu säger är hotad alltså inte ens finnas till. 


När Qaisar efterlyser ett samhälle där samhörighet inte förutsätter likhet så efterlyser han egentligen en modern variant av den svenska modellen, ett system som inte avser att låsa utvecklingen i historiens svenskhet utan kan utveckla framtidens svenskhet så att de som idag omfattas av nationen kan känna samhörighet. Han upprätthåller alltså en gammal god tradition i landet! 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #12 skrivet: juli 09, 2014, 14:00 »
Poängen är att i historien verkar samhörigheten kunnat hantera skillnader i etnicitet utan att eftervärlden för den saken upplevt den efterföljande samhörigheten som mindre svensk.  I själva verket är ju en stor del av det vi använder oss av för att identifiera samhörigheten, alltså det vi kallar svenskt, vara ett direkt resultat av historiens blandning av sin tids olikheter.  Utan historiens mångfald skulle den samhörighet eller svenskhet du nu säger är hotad alltså inte ens finnas till. 


När Qaisar efterlyser ett samhälle där samhörighet inte förutsätter likhet så efterlyser han egentligen en modern variant av den svenska modellen, ett system som inte avser att låsa utvecklingen i historiens svenskhet utan kan utveckla framtidens svenskhet så att de som idag omfattas av nationen kan känna samhörighet. Han upprätthåller alltså en gammal god tradition i landet!

Nej. Han säger att "Vi behöver bygga en ny nationell berättelse som inte är etnisk".
Jag säger att detta är ren och skär galenskap. Jag kommer dessutom att bevisas ha helt rätt, vilket syns redan nu då högerkrafter blossar upp varstans. Dessa krafter skapas av kejsarens nya kläder. Inget "vik-inga"projekt i världen kommer att förändra detta, precis tvärtom.

Men att argumentera mot dig är ju tämligen fruktlöst då du anser att de agerar rätt. Jag kommer dock, om ca 20/25 år, leta upp denna tråd och skriva "vad var det jag sa?"
...och jag kommer då att befinna mig i ett närliggande land, där de är stolta över sin historia och identitet ;)


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #13 skrivet: juli 09, 2014, 14:52 »
Nej. Han säger att "Vi behöver bygga en ny nationell berättelse som inte är etnisk".
Jag säger att detta är ren och skär galenskap. Jag kommer dessutom att bevisas ha helt rätt, vilket syns redan nu då högerkrafter blossar upp varstans. Dessa krafter skapas av kejsarens nya kläder. Inget "vik-inga"projekt i världen kommer att förändra detta, precis tvärtom.

Men att argumentera mot dig är ju tämligen fruktlöst då du anser att de agerar rätt. Jag kommer dock, om ca 20/25 år, leta upp denna tråd och skriva "vad var det jag sa?"
...och jag kommer då att befinna mig i ett närliggande land, där de är stolta över sin historia och identitet ;)


Ja just det, en nationell samhörighet som kan överbrygga etniska olikheter. Precis som svenskheten i historien kunna överbrygga skillnader mellan etniska grupper. Jag törs påstå att detta inte skett helt utan ingripande från stat och nation, utan att dessa varit en starkt bidragande orsak till att över huvud taget utveckla en så pass omfattande samhörighet. Kultur, etnicitet och samhörighet är ju inget som existerar av sig själv, utan något vi människor skapar med olika medel, medvetet eller omedvetet.


Jag anser att staten har ett ansvar och därför bör försöka samhörighet för alla de människor som utgör vårt samhälle. Det innebär inte att alla enskilda agerande enligt mig har ett bra utförande. Men så är det ju med allt här i världen, det får man lära sig leva med!




Så du menar att om 25 år sitter du i ett annat land och tänker på fornstora dagar i Sverige.  Hur går det ihop med anpassningen till den samhörighet du då befinner dig i?  Eller är den samhörigheten tolerant nog att kunna införliva en dos svenskhet?  Man får hoppas det, så att du inte känner dig utanför och ovälkommen!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #14 skrivet: juli 09, 2014, 15:16 »







Så du menar att om 25 år sitter du i ett annat land och tänker på fornstora dagar i Sverige.  Hur går det ihop med anpassningen till den samhörighet du då befinner dig i?  Eller är den samhörigheten tolerant nog att kunna införliva en dos svenskhet?  Man får hoppas det, så att du inte känner dig utanför och ovälkommen!

Tack för att du oroar dig, men du kan vara lugn. Jag har norskt blod i mina ådror och kommer att fullt ut njuta av den samhörighet jag känner med både norsk och svensk kulturhistoria. Jag kommer framförallt att slippa allt trams som landet som en gång var nu sysslar med.
Men mitt Sverige finns ju förstås fortfarande kvar, det kommer att besökas, och jag kommer att lära mina barn om deras rötter, kulturarv och förfäder - det andra, supergoda tramset, kommer jag oxå att lära ut... Men med en medföljande förklaringsmall  :lol:




Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #15 skrivet: juli 09, 2014, 15:47 »
Tack för att du oroar dig, men du kan vara lugn. Jag har norskt blod i mina ådror och kommer att fullt ut njuta av den samhörighet jag känner med både norsk och svensk kulturhistoria. Jag kommer framförallt att slippa allt trams som landet som en gång var nu sysslar med.
Men mitt Sverige finns ju förstås fortfarande kvar, det kommer att besökas, och jag kommer att lära mina barn om deras rötter, kulturarv och förfäder - det andra, supergoda tramset, kommer jag oxå att lära ut... Men med en medföljande förklaringsmall  :lol:


Bon voyage!!!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #16 skrivet: juli 10, 2014, 11:53 »

Jag anser att staten har ett ansvar och därför bör försöka samhörighet för alla de människor som utgör vårt samhälle. Det innebär inte att alla enskilda agerande enligt mig har ett bra utförande. Men så är det ju med allt här i världen, det får man lära sig leva med!

Nej, det är de som själmant söker sig hit som har att anpassa sig efter oss och passar inte det kan de söka sig någon annanstans.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #17 skrivet: juli 10, 2014, 21:58 »
Nej, det är de som själmant söker sig hit som har att anpassa sig efter oss och passar inte det kan de söka sig någon annanstans.


Nu är det ju så, i ett historiskt perspektiv vilket är det vi diskuterar på det här forumet, att influenser gått åt båda hållen. Vår samhörighet har genom åren varit rätt glad at ta till sig influenser utifrån, vår musik, vår mat och våra traditioner för fest kan knappast ha blivit vad den var utan dessa influenser.. Jag älskar vår svenskaste högtid midsommar, men den skulle onekligen kännas fattig utan färskpotatis, snaps, midsommarstång och polka till fiol och dragspel.  Alla dessa främmande inslag har vi gjort till det svenskaste vi känner. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #18 skrivet: juli 10, 2014, 22:40 »

Nu är det ju så, i ett historiskt perspektiv vilket är det vi diskuterar på det här forumet, att influenser gått åt båda hållen. Vår samhörighet har genom åren varit rätt glad at ta till sig influenser utifrån, vår musik, vår mat och våra traditioner för fest kan knappast ha blivit vad den var utan dessa influenser.. Jag älskar vår svenskaste högtid midsommar, men den skulle onekligen kännas fattig utan färskpotatis, snaps, midsommarstång och polka till fiol och dragspel.  Alla dessa främmande inslag har vi gjort till det svenskaste vi känner.

Vi valde det vi gillade, införlivade det så sakteliga till vår egen kultur, inga supergoda, präktiga supermänniskor, som skolade oss till rätt åsikt. Lite skillnad. Minst sagt.

Det är själva kärnan i vad som diskuteras i detta. Inte att "pizzabagaren är helschysst".

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Alternativ för kulturarvet
« Svar #19 skrivet: juli 11, 2014, 00:25 »
Vi valde det vi gillade, införlivade det så sakteliga till vår egen kultur, inga supergoda, präktiga supermänniskor, som skolade oss till rätt åsikt. Lite skillnad. Minst sagt.

Det är själva kärnan i vad som diskuteras i detta. Inte att "pizzabagaren är helschysst".


Absolut, men för att kunna välja så var man tvungen att ha ett utbud att välja från, och det fick man inte om man var avogt inställd till allt som var främmande. Men helt riktigt, säkert fnös många då också åt kontinentala danser och tyckte gott att våra helsvenska ringlekar var mycket bättre än elitens tramsiga polkadansande.   Då som nu kom eliten med uppfattningar om hur saker ska vara och hur folk ska göra.  Jag skulle vilja påstå att vi nu mer än på länge har ovanligt få som talar om för oss hur vi ska göra och att pålagorna varit betydligt fler i historien.


Så har du verkligen belägg för att Qaisar är mer supergod och framförallt skolande än häradshövdingar, präster, skollärare, husbönder och andra var för mindre än hundra år sedan?  Kan du på något sätt påvisa att Qaisars uppmaningar om förbrödring och moral är ett nytt fenomen?  Är det inte i själva verket så att på det viset har vi blivit fostrade i samhället i flera hundra år?  I så fall är hans beteende ju en gammal fin svensk tradition och måste väl då vara värt ros istället för ris, särskilt av dom som är rädda att det gamla goda Sverige ska bytas ut.







" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"