Författare Ämne: Manligt - Kvinnligt  (läst 58589 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #40 skrivet: mars 16, 2014, 23:22 »
Just det.

Så vad skal vi tro om den viktigaste - och kanske mest berömda - figurin som hittats - från dansk vikingatid?

http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,3300.msg33711.html#msg33711


Vi var överens redan då!


Men som novis får man väl anta att de har ett mycket brett och väl underbyggt beslutsunderlag.... Som vanligt...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #41 skrivet: mars 17, 2014, 00:06 »
Du vet mycket väl att ett antal arkeologer även efter den senaste osteologiska analyse, som faktikt gjordes på delar av skelettet som tillhör de som har störst slillnad mellan den typiska mannen och kvinnan, fortsätter att tala om kungar. Det är alltså fortfarande så i vissa fall att ett kvinnligt utfall måste bevisas, ett manligt kan gott bygga på den egna uppfattningen om vad som är vad, blandat med flera hundra år gamla sagor....

Det där är ju faktiskt inte sant. Det här skrev jag i en annan tråd i oktober:

Den tidiga 1900-talsidentifiering av en kvinna i östhögen gjordes inte av arkeologen som undersökte graven. Den gjordes av Sune Lindqvist 1936. Han var en arkeolog, inte osteolog. Han baserade sin slutsats på osteologiska analyser som hade utförts Anders Retzius 1847 (endast på ben påträffade under 1846 och därmed inte i det centrala röset), Ludvig Hedell 1919 och Elias Dahr 1927. Av dessa tre analyser var det bara Elias Dahr som vågade uttala sig om kön på något av benfragmenten (vilka uppenbarligen är från flera individer då vissa ben är brända och andra obrända). Det här är vad Dahr skrev:

Citera
Det största benstycket är ett främre stycke av vänster överkäkshalva vari sitter kvar den första molaren, som tydligt haft sliten krona. ... Då överkäken tyckes blivit sönderfallen i själva mittlinjen, så kan i någon mån därav ett om än approximalt omdöme erhållas om käkens dimensioner d.v.s. dess främre dels bredd och tycks den varit så pass liten, att den snarare angiver kvinnlig än manlig ägare.
Lindqvist 1936, s. 199

Lindqvist baserade alltså sin tolkning på Dahrs tolkning av överkäken som liten och därmed kvinnlig.

Sjövold visade dock 1995 att molaren i käken inte var sliten, utan saknade tandemalj, vilket betyder att den kommer från en mellan 10-14 år gammal individ vars kön inte går att avgöra.

Samt:

Sten och Vretmark skrev 1989 att västhögen skulle innehålla en man och en kvinna. De säger ingenting om östhögen. Efter 1999 verkar de dock prata om en kvinna i östhögen, men endast om en "vuxen individ" i västhögen. 2012 nämner OKB-sidan deras identifikation av denna "vuxna individ" i västhögen, men återberättar istället Arrhenius och Sjövolds tolkning av östhögen som en "möjligt teori".

Ingen säger att östhögen innehåller en man utifrån osteologisk analys. De analyser jag har kunnat hitta pekar snarare på en ung individ av okänt kön och två olika vuxna individer, bland de ben som sparats. Som sagt, vad Sten och Vretemark säger har jag inte lyckats få tag på.

Observera att ingen verkar ha fått tag på Sten och Vretmarks rapport över sitt analysarbete från 1999, då de alltså ska ha identifierat en kvinna i Östhögen.



Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #42 skrivet: mars 17, 2014, 00:53 »
Ändå verkar Arkeologi i Gamla Uppsala och Gamla Uppsala museum ta uppgiften på allvar och analysen förekommer i flera mediala sammanhang. Vill du alltså mena att vretmarks och stens analys av ögonbrynsbåge är rent hittepå? En konspiration?


Mycket ska man höra men vad vet jag...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #43 skrivet: mars 17, 2014, 01:16 »
Som sagt så har jag inte lyckats hitta deras publikation. Har du det? Vad jag menar att min genomgång visar är att materialet från Östhögen har analyserats ett otal gånger, ofta med varierande resultat, och att de benmaterial som analyserats tillhör ett antal olika individer som påträffats i olika delar av högen. Oavsett hur god Sten och Vretmarks analys är (förresten, hur vet du att det är en "ögonbrynsbåge" det handlar om? Den informationen tror jag att jag har missat) så måsten en bedömas utifrån materialets generella beskaffenhet - i detta fall litet, fragmentariskt och uppenbarligen svårbedömt.

Jag har redan gett min syn på sammanfattningen på projektets hemsida i andra trådar. Informatören gjorde ett jättebra jobb när hon satte ihop den, men med tanke på projektets storlek så är det knappast förvånande om en och annan uppgift inte problematiseras i det sammanhanget. Dessutom är källäget minst sagt förvirrande, med olika källors som säger olika saker.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #44 skrivet: mars 17, 2014, 13:58 »
Det finns väl en faktor som gör det här med osteologi lite mer komplicerat och rentav opålitligt?

Såvitt jag vet har vi ett enda samtida vittne till en stormannabegravning och det är Ahmad ibn Fadlān.

Av döma av hans vittnesmål så borde man ju finna kvinnoben i stormannagravar.

Jag förstår att i en relativt orörd grav som inte är så hårt bränd att innehållet har rasat samman och blandats ihop så kan osteologer kanske granska huvudpersonen/rna i graven för sig och eventuella medföljande slavar för sig.

Men om benen av någon anledning är blandade, så lär osteologin inte kunna hjälpa oss, såvitt inte samtliga ben kan bestämmas till det ena eller andra könet.

Eller har jag missat något här?
 

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #45 skrivet: mars 17, 2014, 14:20 »
Som sagt så har jag inte lyckats hitta deras publikation. Har du det? Vad jag menar att min genomgång visar är att materialet från Östhögen har analyserats ett otal gånger, ofta med varierande resultat, och att de benmaterial som analyserats tillhör ett antal olika individer som påträffats i olika delar av högen. Oavsett hur god Sten och Vretmarks analys är (förresten, hur vet du att det är en "ögonbrynsbåge" det handlar om? Den informationen tror jag att jag har missat) så måsten en bedömas utifrån materialets generella beskaffenhet - i detta fall litet, fragmentariskt och uppenbarligen svårbedömt.

Jag har redan gett min syn på sammanfattningen på projektets hemsida i andra trådar. Informatören gjorde ett jättebra jobb när hon satte ihop den, men med tanke på projektets storlek så är det knappast förvånande om en och annan uppgift inte problematiseras i det sammanhanget. Dessutom är källäget minst sagt förvirrande, med olika källors som säger olika saker.


Nej. men det är inget märkligt i sig. Det är massor av publikationer som jag inte hittar....   ibland undrar jag vart allt arbete egentligen tar vägen.....   Nåväl, frågan är intressant så jag har startat lite eftersökningar på hur det ligger till med denna evnuella analys. 


Men ska vi anta att uppgifterna är tagna ur luften eller rent av påhittade? Så kan det ju vara men det är märkligt då att så pass  många som borde ha koll faktiskt har uttalat sig om det hela. Fast det klart, det är ju just det jag påtalar ibland, att ej verifierade uppgifter får fäste...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #46 skrivet: mars 17, 2014, 14:27 »
Det finns väl en faktor som gör det här med osteologi lite mer komplicerat och rentav opålitligt?

Såvitt jag vet har vi ett enda samtida vittne till en stormannabegravning och det är Ahmad ibn Fadlān.

Av döma av hans vittnesmål så borde man ju finna kvinnoben i stormannagravar.

Jag förstår att i en relativt orörd grav som inte är så hårt bränd att innehållet har rasat samman och blandats ihop så kan osteologer kanske granska huvudpersonen/rna i graven för sig och eventuella medföljande slavar för sig.

Men om benen av någon anledning är blandade, så lär osteologin inte kunna hjälpa oss, såvitt inte samtliga ben kan bestämmas till det ena eller andra könet.

Eller har jag missat något här?


Menar du då på fullaste allvar att ibn Fadlan kan gälla som kronvittne för hur begravningar överlag gick till i Skandinavien?   Vad jag vet är det inte ens säkert att det är skandinaver han beskriver. Han benämner väl dem som ruser, och om dessa ruser är skandinaver, finnar eller balter är väl något oklart
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #47 skrivet: mars 17, 2014, 17:15 »
Men ska vi anta att uppgifterna är tagna ur luften eller rent av påhittade? Så kan det ju vara men det är märkligt då att så pass  många som borde ha koll faktiskt har uttalat sig om det hela. Fast det klart, det är ju just det jag påtalar ibland, att ej verifierade uppgifter får fäste...

Nej, jag tror inte att uppgifter är tagna ur luften eller påhittade. Däremot så tror jag att de mycket väl kan ha förvrängts i återberättandet, och jag skulle själv vilja se hur säkra de är på sin analys, vilket material de använt sig av, och hur de ställer sig till de otaliga tidigare osteologiska analyserna som har gjorts på samma material. För som sagt, tidigare genomgångar visar tydligt att det handlar om flera individer, funna i olika delar av högen, och att endast enstaka ben ens går att göra försiktiga analyser på.

När det gäller Ibn Fadlan så är hans ögonskildring förstås intressant, men vi behöver knappast den för att inse att det är svårt att veta vem som är den primärt begravda i en yngre järnåldersgrav. Det finns verkligen hur många exempel som helst på gravar med mer än en individ, både skelettgravar och brandgravar.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #48 skrivet: mars 17, 2014, 19:04 »
Det finns väl en faktor som gör det här med osteologi lite mer komplicerat och rentav opålitligt?

Såvitt jag vet har vi ett enda samtida vittne till en stormannabegravning och det är Ahmad ibn Fadlān.

Av döma av hans vittnesmål så borde man ju finna kvinnoben i stormannagravar.

Eller har jag missat något här?

Möjligen att ibn Fadlan är omdiskuterad. Dom gravhögar han beskriver har han nog sett, likaså endera utgrävda (plundrade) gravhögar som 'roserna' lämnat efter sej. Därmed fick han inblick i gravarnas innehåll.

Om han i verkligheten fick vara med om en rejäl begravning är dock en annan skiva. Han kan faktisk ha skruvad ihop sin berättelse på bakgrund av myter och hörsägen. Så länge han är ensam om en sådan version får man vara försiktig med att ta den för givet.

Nu har vi visseligen en hel del dubbelgravar - och det finns dokumenterade traditioner från Indien som kallas 'sati' - där den ena delen av ett ektapar gör 'ättestupa' när den andra dör. En liknande myt har vi iofs i Götriks saga, där Götriks svärföräldrar utför eutanasi genom ättestupor. Men det ligger en bit från ibn Fallads version - dock.

Om den är han ensam, såvitt jag vet.   
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #49 skrivet: mars 17, 2014, 23:27 »
Völsungasagan har ett liknande motiv, slavinnor erbjuds att följa med sin härskarinna på bålet men tackar nej.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #50 skrivet: mars 17, 2014, 23:49 »
Menar du då på fullaste allvar att ibn Fadlan kan gälla som kronvittne för hur begravningar överlag gick till i Skandinavien?

Naturligtvis inte. Dels eftersom kronvittne är ett i sammanhanget särskilt olämpligt uttryck, dels för att en text rörande en specifik händelse händelse knappast kan sägas utgöra en generell beskrivning.

Avsikten med mitt inlägg var inte att som allvetande berätta för andra, mindre vetande, hur det ligger till. Jag ville bara peka på en omständighet som - givet trådens ämne - kan vara värd att reflektera över i sammanhanget.

Det blir ganska tjatigt att varje gång man uttrycker en tanke, få läsa att eftersom fullständig bevisning saknas så måste tanken i alla delar vara komplett felaktig.

Vad jag vet är det inte ens säkert att det är skandinaver han beskriver. Han benämner väl dem som ruser, och om dessa ruser är skandinaver, finnar eller balter är väl något oklart.

Det är riktigt. Men eftersom man har funnit gravar med olika ben från olika kön även i vårt land, så kan man väl ändå inte utesluta möjligheten att man kan finna kvinnors kvarlevor i stormannagravar, t ex av det skäl som ibn Fadlan uttryckte i sin text.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #51 skrivet: mars 18, 2014, 00:40 »

Det blir ganska tjatigt att varje gång man uttrycker en tanke, få läsa att eftersom fullständig bevisning saknas så måste tanken i alla delar vara komplett felaktig.


Jo - det är just vad man får göra, intill man hittar ett bättre grundlag för Fadlans äventyr. I annat fall kan vi ju använda medeltida rövar-romaner och Hollywood-fantasier på samma sätt - och då får vi i princip en omöjlig mängd 'möjliga möjligheter'. 

En helt annan sak är att du - som medlem och deltagare i en debatt - vill dra fram en ide till lösning på ett problem eller dilemma. Det får du ju gärna, så länge det motiveras och har bas i något känd fakta. Någon jädra ordning får det ju va'...   :D

Citera

Men eftersom man har funnit gravar med olika ben från olika kön även i vårt land, så kan man väl ändå inte utesluta möjligheten att man kan finna kvinnors kvarlevor i stormannagravar, t ex av det skäl som ibn Fadlan uttryckte i sin text.


Nejdå - man kan inte utesluta att dom begått vad indierna kallar 'sati' - alltså eutanasi. Vi vet att här fanns 'eutanasi' - också i Norden - knutna till ättestupor. 

Det är möjligen den tradition ibn Fadlan varit medveten om - och sen kunde han ha smord på ordentligt för sina arabiska läsare hemma i Arabien. 

Skriver du om ditt argument - stryker "ibn Fadlan" och använder "eutanasi" blir det iofs. giltigt. Jmfr dom kommentarer du fick från KF - där du även fick en källa till som kan styrka ditt argument. Og då blir det ju intressant - också...  ;)
 
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #52 skrivet: mars 18, 2014, 10:40 »
Naturligtvis inte. Dels eftersom kronvittne är ett i sammanhanget särskilt olämpligt uttryck, dels för att en text rörande en specifik händelse händelse knappast kan sägas utgöra en generell beskrivning.

Avsikten med mitt inlägg var inte att som allvetande berätta för andra, mindre vetande, hur det ligger till. Jag ville bara peka på en omständighet som - givet trådens ämne - kan vara värd att reflektera över i sammanhanget.

Det blir ganska tjatigt att varje gång man uttrycker en tanke, få läsa att eftersom fullständig bevisning saknas så måste tanken i alla delar vara komplett felaktig.

Det är riktigt. Men eftersom man har funnit gravar med olika ben från olika kön även i vårt land, så kan man väl ändå inte utesluta möjligheten att man kan finna kvinnors kvarlevor i stormannagravar, t ex av det skäl som ibn Fadlan uttryckte i sin text.


Du skrev tidigare att med hans vittnesmål i åtanke så borde man finna kvinnor i stormäns gravar... inte som du nu korrigera till att man inte kan utesluta möjligheten


Nåväl, det har ingen i tråden heller påstått. För att matcha trådens frågeställning så finns det ju ett flertal exempel som tolkats omvänt, med andra ord att kvinnan är huvudperson i graven och mannen sekundär, möjligen offrad.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #53 skrivet: mars 18, 2014, 11:56 »
Finns väl fler källor än Ibn till detta.

vid denna tid övergav Sigrid Storråda konung Erik och folk sade att han kände sig förödmjukad av hennes handlingssätt. Ty i Sverige gällde en lag om att när en konung dog skulle en drottning sättas vid hans sida i högen och hon visste att konungen hade lovat sig själv till Oden för segern när han slogs mot sin släkting Styrbjörn och därför hade få vintrar kvar att leva
Alltså en form av Sati.

Ibn Rustah:

när någon hövding av dem dör, gräver de ner honom i en grav lik ett rymligt hus och lägger honom i den. ... Med honom lägger de i graven den kvinna han älskade och detta medan hon ännu lever: gravdörrarna stängs och hon dör

Finns gravar där man även sett att att det ena skelettet varit bundet och halshugget och lagts vid fötterna vid det andra. Lejre och Stengadegraven bl.a.


I völsungasagan berättas att Brynhild låter dräpa åtta trälar och fem tjänstekvinnor. Hon låter oxå dräpa Sigurds treårige son som oxå läggs på likbålet.



Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #54 skrivet: mars 18, 2014, 18:29 »
Du skrev tidigare att med hans vittnesmål i åtanke så borde man finna kvinnor i stormäns gravar... inte som du nu korrigera till att man inte kan utesluta möjligheten.

Åtanke? När jag använder uttryck som av döma, indikerar att, pekar mot, förefaller vara, ger intryck av, etc etc av så är ingenting annat det exempel på variation i språket. Inte att jag framhåller mina tankar som de enda rätta!

Om jag i något läge har en bestämd uppfattning, så syns det i mitt sätt att uttrycka mig. Tro mig:

Solen är större än månen
Eller
Ett "Finn fem fel"-agerande tillför inte särskilt mycket i diskussionen.

Vänj dig. Jag kommer inte att förändra mitt språk för din skull.

Hur funkar den omvända tolkningen? Om svärd inte är ett manligt attribut och om man har blandade kvarlevor, hur går man då tillväga för att bestämma att huvudpersonen är en kvinna och att manliga kvarlevor är sekundära?

Inte för att jag misstror tanken på att kvinnor i elitskiktet kunde få praktgravar, men hur identifierar man en sådan grav?





Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #55 skrivet: mars 18, 2014, 20:35 »
Åtanke? När jag använder uttryck som av döma, indikerar att, pekar mot, förefaller vara, ger intryck av, etc etc av så är ingenting annat det exempel på variation i språket. Inte att jag framhåller mina tankar som de enda rätta!

Om jag i något läge har en bestämd uppfattning, så syns det i mitt sätt att uttrycka mig. Tro mig:

Solen är större än månen
Eller
Ett "Finn fem fel"-agerande tillför inte särskilt mycket i diskussionen.

Vänj dig. Jag kommer inte att förändra mitt språk för din skull.

Hur funkar den omvända tolkningen? Om svärd inte är ett manligt attribut och om man har blandade kvarlevor, hur går man då tillväga för att bestämma att huvudpersonen är en kvinna och att manliga kvarlevor är sekundära?

Inte för att jag misstror tanken på att kvinnor i elitskiktet kunde få praktgravar, men hur identifierar man en sådan grav?


Läs här är du snäll!
Det finns väl en faktor som gör det här med osteologi lite mer komplicerat och rentav opålitligt?Såvitt jag vet har vi ett enda samtida vittne till en stormannabegravning och det är Ahmad ibn Fadlān.Av döma av hans vittnesmål så borde man ju finna kvinnoben i stormannagravar.


och sen här!
Det är riktigt. Men eftersom man har funnit gravar med olika ben från olika kön även i vårt land, så kan man väl ändå inte utesluta möjligheten att man kan finna kvinnors kvarlevor i stormannagravar, t ex av det skäl som ibn Fadlan uttryckte i sin text.


och sen vad jag skrev !
Du skrev tidigare att med hans vittnesmål i åtanke så borde man finna kvinnor i stormäns gravar... inte som du nu korrigera till att man inte kan utesluta möjlighetenNåväl, det har ingen i tråden heller påstått. För att matcha trådens frågeställning så finns det ju ett flertal exempel som tolkats omvänt, med andra ord att kvinnan är huvudperson i graven och mannen sekundär, möjligen offrad.


Som du ser så är ordet åtanke inte alls en fråga.

Sen kan du vara helt klar på att jag aldrig någonsin skulle vara nedlåtande om språk eller ordval så länge det inte rör sig om rena otrevligheter som behöver åthutas. Var och en använder språket på det sätt han förmår och vill. Dyslektikerns  felstavade ord är precis lika mycket värda som poetens harmoniska ordlekar! Det hoppas jag du förstår att jag menar!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #56 skrivet: mars 18, 2014, 22:37 »

Läs här är du snäll!

och sen här!


och sen vad jag skrev !


Som du ser så är ordet åtanke inte alls en fråga.

Sen kan du vara helt klar på att jag aldrig någonsin skulle vara nedlåtande om språk eller ordval så länge det inte rör sig om rena otrevligheter som behöver åthutas. Var och en använder språket på det sätt han förmår och vill. Dyslektikerns  felstavade ord är precis lika mycket värda som poetens harmoniska ordlekar! Det hoppas jag du förstår att jag menar!



?? Det där tillför ingenting. Men jag är fortfarande nyfiken på detta:

Om nu vapenfynd inte indikerar manlig grav, hur ser då indikationerna ut som gör att man kan definera en grav som kvinnograv, givet att osteologin inte ger en tydlig bestäming?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #57 skrivet: mars 19, 2014, 00:40 »

?? Det där tillför ingenting. Men jag är fortfarande nyfiken på detta:

Om nu vapenfynd inte indikerar manlig grav, hur ser då indikationerna ut som gör att man kan definera en grav som kvinnograv, givet att osteologin inte ger en tydlig bestäming?


Jo det gör  det verkligen . Jag invände mot ditt första påstående , inte det andra.




Den frågan är relevant ställd. Jag har ju ställt den också. Hur ska vi tolka pärlor och svärd, var för sog och tillsammans.  Och de som tolkar, vad ha r de egentligen för underlag?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #58 skrivet: mars 19, 2014, 01:02 »
Återigen, "vi som tolkar" har 150 år av arkeologiskt material som underlag. Vi har inte alla svar (och det kommer vi nog aldrig ha), men våra tolkningar är inte tagna ur luften.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #59 skrivet: mars 19, 2014, 01:13 »
Återigen, "vi som tolkar" har 150 år av arkeologiskt material som underlag. Vi har inte alla svar (och det kommer vi nog aldrig ha), men våra tolkningar är inte tagna ur luften.


Återigen, allt jag frågar efter är redovisning för hur man säkerställt 150 års likformig tolkning.  Och hur det då trots allt kommer sig att vi så fort hittade arkeologiska tolkningar, relativt nyliga, som du som arkeolog inte alls förstod.  Hur många tolkningar är gjorda av arkeologer som fattat fel eller har en avvikande uppfattning. 
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"