Författare Ämne: Manligt - Kvinnligt  (läst 58599 gånger)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #100 skrivet: april 05, 2014, 17:45 »
BJ  750 på Björkö är en grav som jag tycker är intressant.


Graven innehåller en hel del föremål som enligt Jankavs nämnda indelning ska ses som kvinnliga. Där finns sex pärlor, nål nyckel och ovala spännbucklor. Där finns dessutom delar av ett kranium som bedöms som kvinnligt.  En typiskt kvinnlig grav alltså. Om det inte vore för spelpjäser och en full vapenuppsättning med skjöld, spjut yxa och svärd.




Graven har därför tolkats som en dubbelgrav med en man och en kvinna. 


Kan man inte då fråga sig om det verkligen är möjligt att påvisa att det finns kvinnliga vapengravar av det här slaget? I stort sett alltid kan man ju förutsätta att där även finns en man i graven.  Att det även skulle gå att göra tvärtom verkar inte vara ett bekymmer för de etablerade tolkningsmodellerna.


Så även om vi här har en fullutrustad vapengrav så antar jag att den inte duger som exempel på kvinnlig sådan...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #101 skrivet: april 05, 2014, 20:40 »
Tyvärr så är det bevarade mänskliga benmaterialet i BJ 750 inte särskilt stort. Men om man tittar till fynden så förefallet den innehålla två ganska kompletta uppsättningar dräktdetaljer. Tex så går ju inte alla remsöljor och bågspännen ihop sådär jättebra med spännbucklorna. Självklart kommer vi aldrig veta med 100% säkerhet. Däremot är det svårt att se graven som uttryck för en kvinnograv med "full krigsutrustning". Rent innehållsmässigt ser det väldigt mycket ut som en dubbelgrav med två ganska kompletta dräktuppsättningar (där den kvinnliga som sig bör är betydligt "rikare" än den manliga). Den har dessutom flera ganska typiska "manliga" föremål, så som verktyg (en rasp), en uppsättning vikter osv.

Sen spelar det väl in att det just bland Birkas kammargravar finns ett antal sannolika dubbelgravar.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #102 skrivet: april 05, 2014, 21:19 »
Jag håller på att gå igenom delar av materialet från Birka för att se hur olika föremål förekommer tillsammans. Den självklara tanken som dyker upp är givetvis att många rör sig om dubbelgravar. Men hur ser det egentligen ut med antalet konstaterade dubbelgravar?  Jag tänker att rent naturligt borde de vara relativt ovanliga då folk sällan dör i par...
Eller stämmer inte det? Kanske är det tvärtom vanligt att samma bacill, samma virus eller samma matförgiftning faktiskt dödar flera i familjen samtidigt?
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #103 skrivet: april 05, 2014, 21:59 »
Att flera individer ur samma familj dog relativt nära varandra i tid var nog betydligt vanligare förr. Sen får man nog inte heller underskatta hur annorlunda gravtraditionerna såg ut förr. Det är ju tex inte alls osannolikt att man mycket väl kan ha gått in och lagt till individer i en existerande grav åtskilliga år efter den första begravningen utfördes. En vältimmrad kammargrav höll sig nog intakt i ett antal årtionden innan dess kammare kollapsade. Under folkvandringstid så är det snarast standard att kammargravarna i Mälardalen hann plundras innan de föll ihop.

Sen finns det förstås mindre aptitliga anledningar till att flera individer kan dela grav. Båda individerna behöver ju inte dött en "naturlig" död, och föremål kan vara symboliska snarare än individuella ägodelar. Däremot så är det ju i sådana spekulationer lätt att ramla in i "krigaren med en slavinna", vilket är lite stereotypt.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #104 skrivet: april 06, 2014, 01:03 »
Man kan då rimligen tycka att skelettgravarna relativt ofta borde uppvisa ben efter två individer. Gör dom det? Jag har koncentrerat mig på Björkös kammargraver så långt, men informationen om ben är rätt skral.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #105 skrivet: april 06, 2014, 07:38 »
Jag har för mig att benmaterialet ofta var ganska dåligt bevarat. Obränt ben klarar sig oftast betydligt sämre än bränt ben, och den lokala miljön i kammargravar och båtgravar verkar ofta ha varit speciellt dålig ur ett bevarandehänseende. I båtgravarna så är det generellt djurbenen som låg runt omkring båten som klarat sig bäst.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #106 skrivet: juli 22, 2014, 21:01 »
Vad belangar fynden i Ladeby är genus-frågan tydligen svårbedömd. Speciellt eftersom också denna grav blivit plundrad redan något sekel efter att den byggdes.

Möjligen kan man hitta något närmare spår efter genus på värdighetsstavens from och dekor - som tidigare återgett av Emund:



http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4751.msg39746.html#msg39746

I övrigt finns det en mycket spännande parallell mellan dekoren på skeppets förstäv - och den dekor man hittat vid hallbyggnaden i Uppsala:

http://da.wikipedia.org/wiki/Fil:Ladbyskibet_dragestaevn.jpg
http://glaup.blogspot.no/2011/05/spiral-decorations-on-hall.html

Samme type figur - i et antall på tre - præger også den berømte brosjen fra Vestervang:
http://3.bp.blogspot.com/-q201jRPPpRI/UfTFLXkcBpI/AAAAAAAADPc/xlm5yBwHyH0/s1600/ku-xlarge.jpg

Her er figurene tydligvis maskuline. Figurene på værdighetsstaven fra Ladeby virker derimot å mangle det klart maskuline preg. Her har man tydligvis hatt parallelle symboluttrykk for feminine respektive maskuline prinsipper.

På det "antromorfe" beslaget/smykket fra Vestervang gestaltes tre hovedaktør, der forbindes med hverandre gjennom perle-snorer - samtidig som de danner den mye omtalte 'trekanten'. Det kan altså virke som vi igjen har å gjøre med de tre sentrale aktører i Asgårds mannlige pantheon - altså Oden, Tor og Balder (alternativt Yngve-Frøy).

Triskler og trekanter - såvel som staver og økser, solhjul, solkors, svastika, spiral og labyrinter - synes å representere et symbolsspråk som uttrykkes allerede i bondestenalder og under bronsealderen setter spor etter seg over hele Eurasia - fram til jernalderns trojanske kriger. I Nordens beholdes dette antikkens symbolsspråk og 'ikonografi' seg lengst - inntil slutten av vikingetiden, da de gamle idealer får gå under jorden og "fremmende  herrer" ta over og feudalisere både handelsruter og herredsæter, såvel som børser som katedraler... 

Forøvrig går triskler/trefliker igjen på flere av fundene fra Horns herred:
http://www.roskildemuseum.dk/Files/Billeder/Web/Vores%20viden/Forlag/ROMU/Romu%202008/ROMU_2008_Gaarde_fra_yngre.pdf
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Historikus

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 508
    • Fra romertid til vikingetid
SV: Manligt - Kvinnligt
« Svar #107 skrivet: juli 23, 2014, 11:33 »
Her er figurene tydligvis maskuline. Figurene på værdighetsstaven fra Ladeby virker derimot å mangle det klart maskuline preg. Her har man tydligvis hatt parallelle symboluttrykk for feminine respektive maskuline prinsipper.



Citat från: Danmarks Oldtid
Med denne stil gør et helt nyt motiv omkring år 800 sin entre i nordisk kunst: gribedyret. Det er et livligt, velnæret dyr, hvis hoved er gengivet set forfra, og hvis for- og bagfødder griber om alt, hvad der er i nærheden. Eller det griber om sig selv, f.eks. sin egen hals. Og livskraftigt var det lille dyr, som forblev i brug igennem det næste århundrede, både i træ- og metalkunsten. I modsætning til de tidligere dyrestilarters båndagtige dyr er gribedyret mere naturalistisk, uden at man dog kan artsbestemme det. Det er altid set „en face“ og har store stirrende øjne. På hovedet sidder gerne en nakketop, som dyret også kan gribe om. Hvor det humørfyldte og vitale lille dyr stammer fra har været meget omdiskuteret. Nogle har søgt dets oprindelse i den frankisk-karolingiske kunst. Andre har været mere tilbøjelige til at søge i det angelsaksiske England, hvortil det måske endda skulle være bragt fra Orienten, eventuelt via syriske og koptiske munke.

http://www.denstoredanske.dk/Danmarks_Oldtid/Yngre_Jernalder/Mellem_to_religioner_800-1050_e.Kr/Gribedyr_og_ormeslyng
Man kan ikke se træerne for bar skov!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”