Författare Ämne: Avrättade vikingar.  (läst 12948 gånger)

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Avrättade vikingar.
« Svar #20 skrivet: mars 20, 2010, 11:44 »
Att hugga av öron och andra kroppsdelar som tecken eller bevis på att man slagit en fiende tycks ha förekommit i många historiska sammanhang. Ett välkänt exempel är t ex när mongolerna efter segern vid Liegnitz 1241 -över bland andra tyska riddare, polacker och franska tempelherrar- sägs ha samlat ihop nio säckar med öron.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Avrättade vikingar.
« Svar #21 skrivet: mars 20, 2010, 11:48 »
Ok. Men; vadan fokuseringen på det högra? Fanns det månne nån lag som omfattade höger/vänsteröron?


Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Avrättade vikingar.
« Svar #22 skrivet: mars 20, 2010, 12:11 »
Jag har för mig, att man i den judiska (GT) traditionen, satte en ring i vänster öra på varje slav. När jag, för hundra år sen, tog hål i örat satte jag ringen i vänster öra, eftersom jag är vänsterhänt. (Där är man i gott sällskap, med Da Vinci och grabbarna.) Fast det stora flertalet är ju högerhänta och det heter ju "sittandes på faderns högra sida" o.s.v. Enligt Sharia-lagen är det högerhanden man hugger av på en tjuv; på det sättet är han för alltid oren och får alltså t.ex. inte sitta med de andra och äta. Jag har för mig att det finns en bok skriven i ämnet, som heter något i stil med "Högergott och vänsteront". Vänster på franska, sinistre, betyder även ond........

Utloggad Nils Ristare

  • Stammis
  • Antal inlägg: 319
SV: Avrättade vikingar.
« Svar #23 skrivet: mars 21, 2010, 08:40 »
Min spontana tanke är att någon har betalat sina krigare för varje dödad fiende, som bevis har krigarna fått lämna in just högeröron. Fördelen med öron är att varje människa har exakt ett av varje sort och att de till större delen består av hud och brosk som inte ruttnar så fort.

Utloggad Ragnfast

  • Avslutat konto
  • Veteran
  • Antal inlägg: 982
SV: Avrättade vikingar.
« Svar #24 skrivet: mars 21, 2010, 11:20 »
Man kanske rökte dem och behöll som troféer?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Avrättade vikingar.
« Svar #25 skrivet: april 09, 2012, 14:20 »
Nytt fynd av vikinga-grav - från Oxford:

Citera

Researchers at Oxford have discovered that bones found in the grounds of St John’s College may be those of tenth-century Viking raiders.

Professor Mark Pollard, Director of the Research Laboratory in the School of Archaeology, explained, “Carbon-dating gives an age slightly earlier than the St Brice’s Massacre, although there are various technical reasons why it might do so. However, results from the collagen showed the group had more seafood in their diet than would be expected for the Oxfordshire region. Furthermore, enamel analysis clearly did not suggest that they were brought up in the Thames Valley.

“We have an ongoing project to look at human populations around Oxford right back to Neolithic times. Further finds will be compared and may help confirm this hypothesis.”

The researchers found similarities to a group of skeletons found on the Weymouth Ridgeway in Dorset, who were identified as Viking raiders. The skeletons found in 2008 between St Giles’ and Blackhall Road, were buried in a mass grave in sthe ditch of a Neolithic ‘henge monument’. They were mostly of men aged between 16 and 25 who were “robust and taller than average”, analysts explained.


http://www.cherwell.org/news/topstories/2012/04/07/-viking-skeletons-found-in-st-john-s
http://www.bbc.co.uk/news/uk-england-oxfordshire-17595823

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Jerrark

  • Veteran
  • Antal inlägg: 797
SV: Avrättade vikingar.
« Svar #26 skrivet: juli 24, 2012, 11:28 »
Nu finns en rörlig tredimensionell rekonstruktion av fyndplatsen baserad på foton ur många vinklar. Kräver 3D-glasögon.

http://www.youtube.com/watch?v=oN1ZldMqCdo

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Avrättade vikingar.
« Svar #27 skrivet: juli 12, 2014, 18:54 »