Författare Ämne: Vad var katalysatorn till människans accelererande utveckling?  (läst 4680 gånger)

Utloggad jaqob

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
Vad var katalysatorn till människans accelererande utveckling?
« skrivet: februari 16, 2014, 18:13 »
Hej,

Ska börja med att tacka för ett trevligt forum. Har läst till och från under några månaders tid, efter att ha hittat hit när jag letade mer fakta om Mårtensöfynden, som nämns i Norstedts Människans Historia.
Vet inte om jag är i rätt forumdel för min undran, men gör ett försök.

Ju mer jag läser om människans historia, ju mer framstår det som att utveckligen gått väldigt sakta i ~150000 år, för att sedan accelerera väldigt mycket de senaste ~15000 åren, men jordbruk, statsstater osv.
Vad finns det för teorier, begrepp etc. som förklarar detta? Finns det något bra populärvetenskapligt att läsa?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vad var katalysatorn till människans accelererande utveckling?
« Svar #1 skrivet: februari 16, 2014, 23:31 »
Vi hade en gång en istid på norra klotet - där ismassivet ikring Nordpolen var på samma storlek som Antarktis - där iskanten följer (södra) polarcirkelns cirkumferens.

Vad södra polen fattar är en Golfström som kan smälta av isödet - underifrån och i sidoled.

Efter 1,8 millioner års mänsklig närvaro - mellan dessa isöden - kom man under dom senare 120.000 år att vistas allt närmare dom kustområden i NV Europa som värmdes av Golfströmmen. Sen började dom vandra över hela Eurasien i väntan på att isen skulle lämna såväl norra Ryssland som högfjällen i NV Europa och Skandinavien.

12.000 år sen var den Eurasiatiska istiden äntligen över - och vägarna över den norra del av kontinenten utveckla nya folkrika ätter och samhällen - baserad på alternativa näringsvägar, som pastoralism, februk och lantbruk.

Dom relativt plötsliga framgångar osm skapas under tiden 10-12.000 år f.n. lär bygga på den kombination av kunskaper och kompetens som utvecklas så snart dom arktiska kulturerna som överlevt istiden i norra Eurasien  åter kunde börja vandra, handla och samvara med dom etablerade folkstammar som överlevde istiden i den tropiska vändkrets.

Av den orsak kom kunskaper och kulturimpulser att vandra - mellan arktiska och tropiska kulturer. Därmed kom det fart i kontakten mellan dom olika tropiska folkgrupperna också - på tvärs av stora havsvikar och massiva fjällkädjor.

Summan lär ha varit är en rad "civilisationsbyggande impulser" - som fått folkslagen i såväl Eurasien som Afrika och Amerika att domesticera kor och korn, smälta metaller och bygga massiva monument i sten.

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad SvenÅke2

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Vad var katalysatorn till människans accelererande utveckling?
« Svar #2 skrivet: februari 17, 2014, 00:22 »
Enligt en teori,   så är det helt enkelt att vi blev fler!   

JU tätare vi har mellan individer desto större blir utveckling av nya idéer som bygger på äldre idéer.

En sorts evolution av idéer helt enkelt.

Utloggad jaqob

  • Novis
  • Antal inlägg: 2
SV: Vad var katalysatorn till människans accelererande utveckling?
« Svar #3 skrivet: februari 17, 2014, 14:59 »
Tack för svaren :)
Jo, istiderna känner jag till  ;) Men, jag tycker inte det duger som förklaring eftersom så pass stora delar var isfria. T.ex. Mesopetanien som senare stått för mycket av utvecklingen. Däremot är teorin om befolkningstäthet intressant.

Att det tog lång tid att komma på hur man smälte metall köper jag, det är jag snarare förvånad över hur i fasiken man listade ut alls.
Men, att ingen runt lägerelden, under 135 000 år (49 275 000 kvällar!), började att spåna på att ett sätt att bevara sina tankar på ett beständigt sätt (skrivspråk) var en vettig idé?  Eller att lista ut hjulet...

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Vad var katalysatorn till människans accelererande utveckling?
« Svar #4 skrivet: februari 18, 2014, 06:55 »
Det kan ju vara olika katastrofer som lett till att utvecklingen fått börja om. De senaste 15000 åren motsvarar tiden från senaste istidens slut.
Spåren efter en högkultur för sådär 100000 år sedan lär ju också vara få även om en sådan skulle ha funnits.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vad var katalysatorn till människans accelererande utveckling?
« Svar #5 skrivet: februari 18, 2014, 13:00 »
Enligt en teori,   så är det helt enkelt att vi blev fler!   

JU tätare vi har mellan individer desto större blir utveckling av nya idéer som bygger på äldre idéer.

En sorts evolution av idéer helt enkelt.

Med det resonemanget skulle vi alla vara genier, men jag tycker att folk i gemen bara blir mer korkade, ju mer "moderna" och "utvecklade" vi blir..... >:(
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vad var katalysatorn till människans accelererande utveckling?
« Svar #6 skrivet: februari 18, 2014, 14:36 »
Tekniska lösningar, även små sådana, startar en möjlighet för hjärnan att bli tekniskt kreativ. När någon uppfunnit ett verktyg uppstår en viktig sak - man förstår att verktyg kan lösa problem - vilket skapar en tankeverksamhet inriktad på att lösa problem istället för att se problemen som ett hinder man måste ta sig runt.

Kan vi se en skillnad i tillverknkng av verktyg för ca 15000 år sedan? Började man slipa man sina eggar istället för att knacka fram dem?

Inlandsisen drog sin norrut lver Europa för 15000 år sedan. Nytt land såg dagens ljus, landet var ledigt och folk dlyttade norrut. Behövdes nya verktyg för att överleva?

Thomas

Historia är färskvara.

Utloggad SvenÅke2

  • Medlem
  • Antal inlägg: 26
SV: Vad var katalysatorn till människans accelererande utveckling?
« Svar #7 skrivet: februari 18, 2014, 18:24 »
Med det resonemanget skulle vi alla vara genier, men jag tycker att folk i gemen bara blir mer korkade, ju mer "moderna" och "utvecklade" vi blir..... >:(

 . . .   men samhället kanske blir mer utvecklat? 
Jag tror inte att det var stor skillnad mellan en individ som levde för 8000 år sedan och en person idag.  Han tänkte/tyckte/kände nog ungefär detsamma som vi, idag.    Däremot samhället samhället är väldigt annorlunda.