Författare Ämne: Potatisens historia  (läst 5168 gånger)

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Potatisens historia
« skrivet: januari 13, 2014, 12:49 »
Läser "Den blå färgen" av Tracy Chevalier. I början av boken kan man ta del av en dialog mellan bönder i början på 1600-talet i Frankrike, de talar om sina potatisåkrar. Jag undrar, fanns potatisen i Frankrike på 1600-talet? Någon som vet?
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Potatisens historia
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2014, 18:46 »
Gränsfall...

Hittade en artikel på WP, "History of the potato".

Den föreföll vara känd i Europa från 1500-talet, men spridningen började tydligen ett gott stycke senare, ja, läs själv.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Potatisens historia
« Svar #2 skrivet: januari 13, 2014, 19:11 »
För mig var det lite av en aha-upplevelse när jag lärde mig att det var Eva Ekeblad som påvisade att man kunde koka brännvin av potatis och att det var först då som svensken började odla jolpärer utav bara f-n.


Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
SV: Potatisens historia
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2014, 20:23 »
Ja, det är nog gränsfall för att potatis odlades i Frankrike i början på 1600-talet. Författarens frihet när det gäller skönlitteratur. Hur som helst så blev jag nyfiken och potatisen och brännvinet är ju intressant. Det skulle tydligen till något extra för att den fula lilla knölen skulle bli var mans föda  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad medundersåte

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
SV: Potatisens historia
« Svar #4 skrivet: januari 21, 2014, 11:50 »
Läser "Den blå färgen" av Tracy Chevalier. I början av boken kan man ta del av en dialog mellan bönder i början på 1600-talet i Frankrike, de talar om sina potatisåkrar. Jag undrar, fanns potatisen i Frankrike på 1600-talet? Någon som vet?
Potatis infördes i Frankrike i slutet av 1500-talet, den ersatte ganska snabbt rovor men kunde inte konkurrera med säd som ansågs lättare att förvara och transportera. Ludvig XVI var en ivrig förespråkare för potatis, den odlades på de kungliga ägorna och åts av kungafamiljen och hovet i hopp om att öka dess popularitet bland bönderna. Dessa fortsatte dock att förlita sig på säd vilket ledde till brödkrisen och hungersnöden som var en av huvudorsakerna till franska revolutionen. Enligt vissa uppgifter som jag dock inte funnit några källhänvisningar på så förknippades potatisen med Djävulen för att den växte i jorden och därför kallades "Djävulens knöl", vilket kanske inte gjorde den kung som odlade och åt den populärare.