Författare Ämne: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg  (läst 8114 gånger)

Utloggad Johan den Uppländske

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« skrivet: januari 05, 2014, 20:52 »
Hej

Enligt fornsök, http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/search.html så ska det funnits två Skeppsättningar vid Runsa fornborg. En som är tydlig idag och en som är en "rest av".

Jag har stött på uppgiften om en andra Skeppsättning vid något tillfälle (minns tyvärr inte källa) men det är svårt att på platsen se att så skulle varit fallet.

Finns det någon på detta forum som vetmer om saken eller har tips om var man ska söka efter mer information?

/Johan

Utloggad Johan den Uppländske

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #1 skrivet: januari 05, 2014, 21:04 »
Länken till fornsök blev inte korrekt, men gravfältet skeppsättningarna låg på heter Ed:1. Och ligger i Ed socken, Upplands Väsby Kommun, Stockholms län.

/Johan

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #2 skrivet: januari 06, 2014, 19:45 »
Hittade följande på Fornsök om Ed 1:1:

Skeppssättning, ca 53x16 m (NÖ-SV), bestående av 28 klumpformiga stenar, 1,5-2 m l och 0,5-0,9 m h. I NÖ stävsten, närmast rombiskt tvärsnitt, 0,6-0,8 m st. I SV tvärställd stävsten, 2,3 m st. Något NÖ om mitten en mittsten, 1 m st, nedsänkt i grop, 3 m diam och 0,5 m dj, samt omgiven av vall, intill 1,5 m br och 0,15 m h. 1 m S därom ett block, 1,1 m st och nedsjunket. Ställvis finns mellan relingsstenarna främst i SÖ sidan smärre, oregelbundna stenanhopningar (0,2-0,3 m st). Tämligen tomt, jämte inre. Gräsbeväxt. Vårdad.

Den andra skeppssättningen, rest av, belägen 9 m NV om den förra och i gravfältets N-NV del, är ca 37x9 m (NÖ-SV), bestående av i sidorna 11 regelbundet återkommande stenanhopningar, 6 enstaka block, 0,5-1 m st med inbördes avstånd av 2-3 m. I NÖ är i markytan en stävsten, 1,95 m h, 1 m br och 0,2 m synligt dj. I SV finns 2 m Ö om åkerkant och på berghäll ett block, 1,05x0,8x0,5 m st. I mitten tvärrad av 7 stenar, 0,2-0,9 m st. Anläggningen täckes av 4 runda stensättningar och skäres av 2. Beröres i NÖ av gångstig


Borde inte vara alltför svår att finna, m a o. Bägge skeppssättningarna ligger i fältkanten (fält i V, skog i Ö) 200-250 SSO (riktning kl 5) om centrum av fornborgen.

Utloggad Johan den Uppländske

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #3 skrivet: januari 07, 2014, 22:02 »
"Den andra skeppsättningen, rest av" går inte att lokalisera efter beskrivningen i fornsök. Därför undrar jag om någon sitter på mer information.

/Johan

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #4 skrivet: januari 07, 2014, 23:13 »
Vänta om det dyker upp något här. Annars kan kanske RAA hjälpa?

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #5 skrivet: januari 09, 2014, 22:37 »
Den andra skeppssättningen, rest av, belägen 9 m NV om den förra och i gravfältets N-NV del, är ca 37x9 m (NÖ-SV), bestående av i sidorna 11 regelbundet återkommande stenanhopningar, 6 enstaka block, 0,5-1 m st med inbördes avstånd av 2-3 m. I NÖ är i markytan en stävsten, 1,95 m h, 1 m br och 0,2 m synligt dj. I SV finns 2 m Ö om åkerkant och på berghäll ett block, 1,05x0,8x0,5 m st. I mitten tvärrad av 7 stenar, 0,2-0,9 m st. Anläggningen täckes av 4 runda stensättningar och skäres av 2. Beröres i NÖ av gångstig

Jag var faktiskt där idag. Slafsade runt i leran innan mörkret kom. Några kommentarer.

Jag kan ha funnit tre av markeringar av babords (NV) sida, ganska nära stigen. Avstånden mellan dem var just 2-3 meter.
Om det har funnits en stävsten så är den borta. Möjlig plats ungefär där det idag står en stor björk, helt intill stigen. (Det finns två björkar NV om den stora skeppssättningen men bara en av dem står dikt intill stigen.)
Jag fann stenhällen utan problem, men ingen sten ovanpå. Kan ha rullat av?
Det är därför jag gissar att stäven var vid/nära björken.

Man tror att man ska vara ensam på en sådan plats i januari, men det passerade faktiskt en lirare som jag pratade med. Han berättade att gamle kungen, Gustav VI Adolf, som ung hade grävt i den stora skeppssättningen, vid mittstenen i gropen. Det måste vara typ 100 år sedan nu.

Tanken som slog mig är att RAÄ:s text om en andra skeppssättning (eller en rest av) kanske är från den tiden. Det skulle kanske kunna förklara att saker har ändrats sedan den skrevs.

F ö övrigt är både just landudden med skeppsättningen/arna - och hela Runsakomplexet - en magisk plats!
Måste åka tillbaka i sommar. De ska visst gräva där då.

 

Utloggad Johan den Uppländske

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #6 skrivet: januari 10, 2014, 22:32 »
Kul att det blev ett lyckat besök!

Då har vi i stort sett samma bild av hur det ser ut på platsen, jag har besökt området många gånger och läst en del. Men uppgiften om två skeppsättningar har jag som sagt bara sett på fornsök.

1902 grävde prins Gustaf Adolf (sedemera kung Gustaf VI Adolf) i fornborgen tillsammans med sin handledare docent Oscar Almgren. Troligen gjorde man ingen undersökning av skeppsättningen då, utan den skall ha gjorts av Oscar Montelius ungefär år 1872. Montelius blev mycket besviken över det magra resultatet, enstaka kolfynd och ett mindre område med sot och kol.
Montelius ska även ha grävt i fornborgen men uppgifterna om det är knapphändiga. (källa; Runnhusa - bosättningen på berget med de många husen, Michael Olausson 2011)

Möjligt att uppgiften om två skeppsättningar kommer från Gustaf Adolf eller Montelius undersökningar.

Säg till om du vill ha lite länkar eller andra lästips - det har gjorts mindre grävningar årligen sen 2009 inklusive några marinarkeologiska!

/Johan


Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #7 skrivet: januari 11, 2014, 10:43 »
Informationssida från Stockholms läns museum

http://www.stockholmslansmuseum.se/upptack_lanet/visa/b045/

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #8 skrivet: januari 11, 2014, 15:34 »
Möjligt att uppgiften om två skeppsättningar kommer från Gustaf Adolf eller Montelius undersökningar.

Säg till om du vill ha lite länkar eller andra lästips - det har gjorts mindre grävningar årligen sen 2009 inklusive några marinarkeologiska!

Tack, gärna länkar o lästips. Jag hörde att de funnit ett mer sentida skepp, 16-1700-tal, nedanför i viken.

Informationssida från Stockholms läns museum

http://www.stockholmslansmuseum.se/upptack_lanet/visa/b045/

Tack!

Utloggad Johan den Uppländske

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #9 skrivet: januari 19, 2014, 22:30 »

Citera
Tack, gärna länkar o lästips. Jag hörde att de funnit ett mer sentida skepp, 16-1700-tal, nedanför i viken.

Lite om undersökningarna 1992 kan man hitta i;

- Olausson, M., 1996. Runsa fornborg - En befäst stormansgård från folkvandringstid. Skrifter om Väsby 5.

Den fanns tidigare att läsa på nätet, men nu hittar jag den inte, du kanske kan fjärrlåna från biblioteket i Väsby.

Runnhusa - bosättningen på berget med de många husen berättar en del om utgrävningarna 2010 och sätter in Runsa i ett perspektiv. Finns att beställa från Michael Olauassons hemsida www.archaeologica.se. Några kapitel finns upplagda på nätet.

http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:531102/FULLTEXT01.pdf länkar till en uppsats från 2012

Lite information om vraket hittar du här; http://www.sjohistoriska.se/sv/Fordjupning/Blogg/marinarkeobloggen/Jim-Hansson/Vrak-patraffat-i-den-formodade-hamnen-vid-Runsa-fornborg/
Mer information hittar du om klickar på Runsa bland nyckelorden i högerspalten

/Johan

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #10 skrivet: januari 20, 2014, 11:30 »
Tack Johan!

Ska sätta tänderna i detta under vintern/våren, för att vara redo när värmen är tillbaka.

Utloggad Johan den Uppländske

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #11 skrivet: januari 25, 2014, 13:14 »
Följande är saxat från Väsby hembygdsförenings hemsida; http://www.upplandsvasbyhembygdsforening.se/program.html


Citera
Söndag 16 februari. Från Rom till Runsa och tillbaka. Arkeolog Michael Olausson föreläser kl 13.00 i Ladugården, Hembygdsgården. Kaffeservering.

/Johan

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #12 skrivet: januari 26, 2014, 14:24 »
Hade gärna kommit till denna träff, men jag kommer tyvärr vara på resande fot den helgen.

Utloggad Johan den Uppländske

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #13 skrivet: februari 16, 2014, 08:50 »
Föreläsningen inställd

Citera
Söndag 16 februari.Föredraget Från Rom till Runsa och tillbaka i Ladugården har fått ställas in p g a sjukdom. I stället visar vi filmer från utgrävningen.

Utloggad Johan den Uppländske

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
SV: Skeppsättningen/arna vid Runsa fornborg
« Svar #14 skrivet: juni 27, 2014, 00:35 »
Intressant information finns på www.runsaborg.se