Författare Ämne: Helmold og andre om Mistivoi-Billung og Mistislav  (läst 2479 gånger)

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
Helmold og andre om Mistivoi-Billung og Mistislav
« skrivet: januari 12, 2014, 21:03 »
Så vidt jeg har forstået Helmolds slaverkrønike og nyere historikere, købte og  flyttede hertug Boleslav I Chrobry af Polen liget af missionæren Adalbert til Polen. Jeg orker ikke at diskutere stavemåde, da de slaviske navne staves forskelligt i de forskellige lande.
Harald Blåtand blev gift med Tove (Tufa) der var datter af abodriter-kneesen Mistivoi af Oldenburg (Starigard, Aldingburg). Hans søn Mistislav (eller Mstislav ikke at forveksle med  Mstislav af Kiev) skulle have kidnappet sin søster Hodika, der var nonne, så hun kunne blive gift med en Boleslav af Pommern.
Ifølge de informationer og den tid, hvor Mistislav levede, må der i så fald være tale om Boleslav I Chrobry af Polen, da Polen dengang af BIC og hans far Mieszko var indlemmet i det polske område. Men det kan jeg ikke finde bekræftet nogen steder. Mistivoi omtales i øvrigt som Mistiwoi-Billung (og Billug, hvilket må være en sættefejl), et navn som han skulle haev fået af Hermann Billung, der kunne have været hans gudfader.
Kilden til det med Hodika er et hefte om Sankt Vizelin, Apostel der Holsten und Wagrier - som er skrevet af Dr. Ferdinand Hestermann og udgivet i 1926.
Er nogen i besiddelse af nyere og troværdige kilder?

Utloggad Bornholm

  • Veteran
  • Antal inlägg: 544
SV: Helmold og andre om Mistivoi-Billung og Mistislav
« Svar #1 skrivet: januari 12, 2014, 21:14 »
Se også info under Biography her ... et eller andet sted må man kunne finde et holdbart svar?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mstivoj

 8)