Sorry, Adils, men när det gäller att diskutera influenser av (natur)väsen på människor, då föredrar jag att koncentrera mig på deras "krafter" klasificierade enligt fem kategorier av kinesisk geomancy: - yin, yang, yang-inom-yin, yin-inom yang och yin-yang (tao "rekombinerad" i fysiska världen). En sån delning är välkänd
i hela världen och kan bli lätt utökad med underkategorier tagna från lokala naturväsen-vetanden (mytologier).
Om du skulle ta indisk Rigveda som bas för eventuella konkurrerande klassifikation, då kunde du snart inse att resulterande abstraktion-nivå är inte så hög. Ta till exempel en rishi som anhåller till guden Soma om frigörande av "röda kor" från speciella platser (stenar eller hällar) i fjällen. När vi tar situationen vid "face-value", så har vi bara Herakles och Geryons kor (se - Det Tionde Arbetet hos Apollodoros) som analogin. Men problem återstår om Herakles hör till samma kategorin av väsen som Soma och om Geryons kor är samma som "röda kor" av Rigveda.
Utrustade med abstrakta kategorier av kinesisk geomancy och de konkreta indisk-grekiska mytbilder kan vi leta
efter analogier t ex på Samelands vidder. Och här kommer ut att kinesiska abstraktioner är aldrig så abstrakta som det syns. Samma kategorier kan hittas i mänskliga anatomin enligt traditionella taoistiska medicinen. Här slutar min utläggning och resten är beroende på konfrontation av en ensam sensibel fotvandrare med de lokala naturväsen.