Författare Ämne: Neil Oliver i TV-serie om vikingar  (läst 8325 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« skrivet: december 17, 2013, 12:17 »
Neil Oliver från Britanniens vagga leder oss vidare i ett nytt historiskt/arkeologiskt äventyr, denna gång om vikingarna och deras förfäder.

Citera
Vikingar utmålas ibland som blodtörstiga, plundrande barbarer. Men denna serie går bortom den våldsamma bilden av vikingar och tittar närmare på hur ett folk, som på gränsen till undergång, lyckades bygga ett stort imperium. Var kom de ifrån? Hur levde de? Och vad drev dem ut på upptäcktsresor? Del 1 av 3. Neil Oliver åker till Skandinavien för att titta närmare på vikingalegenden. Vilka var vikingarnas förfäder? Och vad det var som markerade vikingatidens början?


Länk till programmet Vikingar
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #1 skrivet: december 17, 2013, 19:42 »
Tack för ett bra tips, Piankhy.
Alltid intressant att få ett "utifrån"-perspektiv, även om Neil Oliver säkerligen vet mycket mer om vikingar än jag någonsin kommer att kunna lära mig.

Dock är det lite bråttom för den som vill se programserien.

Del 1 sändes igår och ligger ute på SVT Play i sju dagar räknat från igår.
Del 2 sändes tidigare ikväll, repris i morgon bitti på TV2.
Del 3 sänds onsdag klockan 18.00 på TV2. Antar att det går i repris torsdag morgon.


Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #2 skrivet: december 17, 2013, 23:51 »
Tack för tipset Pianky.

Riktigt tevliga program! Ser fram mot tredje delen!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #3 skrivet: december 18, 2013, 15:27 »
Hur kommer det sig att Sveriges Television inte kan göra ett lika bra program?; rena ynkedomen.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #4 skrivet: december 19, 2013, 17:23 »
Jag tycker serien verkar intressant! :)

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #5 skrivet: december 19, 2013, 23:37 »
Har nu sett alla tre delarna. Bra program med en bred redovisning av vikingatiden. Neil Oliver är intressant som programledare med sin härliga accent. Han leder också serien om Brittaniens historia. Lika intressant.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #6 skrivet: december 20, 2013, 12:30 »
Men jag saknar en plats i TV-serien. Uppåkra. Troligen en av nuvarande Sveriges viktigaste järnåldersstäder

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #7 skrivet: december 20, 2013, 14:31 »
Instämmer med föregående talare !  :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #8 skrivet: december 20, 2013, 18:00 »
En bra grundbeskrivning av vikingar och vikingatid, men den mynnade ut i ingenting egentligen, kanske kommer det fler program som bygger på grunden som lades i de tre första programmen? Jag hoppas på det!

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #9 skrivet: december 20, 2013, 23:31 »
Mycket bra serie.
 Antar dock att de som deltog på "att störa homogenitet"- konferensen finner denna varandes vedervärdig. Framhålla nordens kultur som unik! Hemskt. Hur vågar BBC agera i händerna på högerkrafter?
  :lol:


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #10 skrivet: december 21, 2013, 01:17 »
En bra grundbeskrivning av vikingar och vikingatid, men den mynnade ut i ingenting egentligen, kanske kommer det fler program som bygger på grunden som lades i de tre första programmen? Jag hoppas på det!

Thomas


Jag håller med, i grunden bra, men det föll lite platt. Tre program borde kunna ha trängt något djupare in, nu blev det ungefär samma innehåll som en wikipediaartikel...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #11 skrivet: december 21, 2013, 14:01 »
Man får tänka på att det är en brittisk produktion, med ickearkeologiskt skolade britter som huvudsaklig målgrupp.

Så det är kanske inte så konstigt att fokus har lagts på utlandsresorna.
Att GU var med handlar nog mer om att religionen, i form av vikingarnas "ideologiska överbyggnad" presenterades med GU som illustration.

Oavsett vad vi diskuterar i andra trådar och oavsett vad man anser om Adam av Bremens trovärdighet, så har han en gång för alla satt etiketten "kultcentrum" på den platsen. 

Vad som slår mig är hur han ändå presenterar vikingarna som en kultur, även om färdriktningarna var olika.
Kanske är det så att den (numera självklara) enandeprocess som Italien genomgick runt 1860 och Tyskland runt 1870 aldrig slog igenom här i norr?


Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #12 skrivet: december 21, 2013, 23:54 »
Oavsett vad vi diskuterar i andra trådar och oavsett vad man anser om Adam av Bremens trovärdighet, så har han en gång för alla satt etiketten "kultcentrum" på den platsen. 



Personligen tycker jag det var positivt att man "vågade" dra upp kultkopplingen till GU, jag tycker svensk media ryggar för det här med offer och annat vi finner motbjudande. Kungar pratar man gärna om, hängda män undviker man....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #13 skrivet: december 22, 2013, 01:04 »
Att GU var med är väl inte konstigt? En av dem mest namnkunniga "vikingaplatserna", med gott om skriftliga omnämnanden man kan berätta om, väl synliga monument samt pågående arkeologiska undersökningar.

Att Uppåkra saknades är synd, men kanske inte jättekonstigt. Platsen är helt enkelt ganska okänd än så länge. Publikationerna är tyvärr ganska fragmentariska i sin karaktär, så det är svårt att få en överblick över det gällande kunskapsläget.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #14 skrivet: december 22, 2013, 01:35 »
Att GU var med är väl inte konstigt? En av dem mest namnkunniga "vikingaplatserna", med gott om skriftliga omnämnanden man kan berätta om, väl synliga monument samt pågående arkeologiska undersökningar.

Att Uppåkra saknades är synd, men kanske inte jättekonstigt. Platsen är helt enkelt ganska okänd än så länge. Publikationerna är tyvärr ganska fragmentariska i sin karaktär, så det är svårt att få en överblick över det gällande kunskapsläget.


Håller med. Man kan inte fokusera på vad som inte kom med ifråga om platser för till syende och sist måste man välja några, och oavsett vilka kommer alltid någon ha synpunkter.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad history freak

  • Stammis
  • Antal inlägg: 482
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #15 skrivet: december 22, 2013, 09:32 »
Som Skoglar skrev: "Man får tänka på att det är en brittisk produktion, med ickearkeologiskt skolade britter som huvudsaklig målgrupp".  Detsamma gäller ju de flesta svenskar. Jag tycker att programmet gav en bred inblick i vikingatiden, dess olika folk och vart de reste. För oss mer kunniga gav det väl inte så mycket, men det kanske kommer mer. Jag gillar atmosfären och programledaren Neil Oliver med den kärnfulla härliga accenten.

Att Gamla Uppsala och Jellinge var med i programmet är väl självklart. Två av de mest kända vikingatida platserna med verkligt monumentala lämningar. För oss mer insatta väntar mycket intressant i Uppåkra, men  mer måste grävas ut för att storheten i denna plats skall kunna beläggas för allmänheten. Naturligtvis har Uppåkra varit en särdeles viktig plats, både till yta, funktion och tidsmässigt.

Utloggad Gyrk

  • Stammis
  • Antal inlägg: 157
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #16 skrivet: december 22, 2013, 19:12 »
Mycket bra serie.
 Antar dock att de som deltog på "att störa homogenitet"- konferensen finner denna varandes vedervärdig. Framhålla nordens kultur som unik! Hemskt. Hur vågar BBC agera i händerna på högerkrafter?
  :lol:

ja, precis, och värre kommer det att bli.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Neil Oliver i TV-serie om vikingar
« Svar #17 skrivet: december 23, 2013, 16:28 »
Jag gillar Neil Oliver för att han har en så positiv grundton; han verkar vara otroligt hemma i det han gör (brinner som en amatör) och har riktigt närvaro framför kameran. Jag tror att det skulle vara en fröjd att få arbeta med honom, om det så bara handlade om att konservera järn...

Historierna runt föremålen är det intressanta, själva samtalet.

(Nu kommer kanske någon invända att konservering av järn är en tidsödande och kostsam process, men jag har lärt mig att skrapa, borsta och koka i paraffin, vilket fungerar fuller vält.)  ;)

Adils/Stefan


Hell thir regin donaraz!