Författare Ämne: Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)  (läst 12226 gånger)

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« skrivet: oktober 30, 2005, 08:19 »
Jag måste dela med mig av en bild på vår nya familjemedlem. Han heter Aiax (ej uppkallad efter diskmedlet och fotbollslaget ;) ) och är en Irländsk varghund.



Kan ju passa på att fråga vilka arbeten som gjorts på att rasbestämma hundar i gravmaterial? Varghunden i sitt ursprungliga utförande (dagens varghund är en rekonstruktion från 1800-talet) omnäns bl a i Njals saga.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad trillian

  • Medlem
  • Antal inlägg: 42
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #1 skrivet: oktober 30, 2005, 17:07 »
Så otroligt söt han är :)

Hundarna i Skateholm har man rasbestämt om jag inte minns fel, och dom liknar dagens spetsar.

Utloggad Nihonshu

  • Medlem
  • Antal inlägg: 65
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2005, 13:24 »
Två andra gamla raser är ju molosser och rottweiler.

Jag har för mig att molosser (mastiffer och sånt) kan spåras tillbaka via väggmålningar i Nineveh från 600talet fKr och även 100talets fKr Rom. Framförallt skulle neapolitanska mastiffer ha användts i krig och i gladiatorspel i Rom. Jag känner inte till källorna dock.

Och rottweilers är hundarna som romarna använde för att skydda sina djurtransporter i nordeuropa -  jag inte alls vilka källor som bekräftar rottweilerns äldsta historia.

Dvs min gissning blir att den storväxta molossen är en av de äldsta raserna.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #3 skrivet: oktober 31, 2005, 13:36 »
Jag läste i Vikingatidens ABC att antalet vinthundar med mankhöjd upp till 65 cm (en varhundshanne av idag har t ex en mankhöjd på ca 80-90 cm) var påfallande vanliga i gravmaterial från Vikingatid. Vinthund (dvs hundar som jagar med synen) är dock ingen ras utan namnet på en grupp hundar. Det är dock knappast någon poäng att försöka härleda dagens raser så långt tillbaka i tiden (1000 år gör ca 400 generationer) men det borde ju åtminstone gå att dela in dem i grupper som t ex vinthundar, molosshundar och spetshundar.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #4 skrivet: oktober 31, 2005, 14:38 »
Som kuriosa kan jag ju nämna att jag en gång var inblandad i ett utställningsbygge där en grav med en romartida jycke från västergötland skulle ställas ut. Graven undersöktes på 1800-talets sista del och hunden angavs i rapporten i  Antikvarisk tidskrift vara av greyhoundtyp.

Vi skickade upp en begäran till SHM om att få låna ner allt material som hörde till graven. En monter (stålplåt+glas) i gravkiststorlek tillverkades. Dagarna gick och öppningsdagen närmade sig. Ett par tre dagar före vernisage kom några lådor från SHM. Fina fynd. Inga ben. Inga ben nästa dag heller. Den utställningansvarige fick inget vettigt svar från SHM om varför....

Vi började bli lite stressade. Montern hade kostat rätt mycket och poängen var just byrackan. Var fasen var den?

Jag passade då på att kontakta naturhistoriska museet i Göteborg, där finns ju en av norra europas bästa samlingar med animaliskt osteologiskt material, med en fråga om de inte hade en greyhound att låna ut.

Nej, det hade de ej. Men jag kunde ju komma över för att kika på om det fanns något annat. Sagt och gjort. Jag pallrade mig över till Slottskogen och naturhistoriska. Därefter bar det av ner i benkällaren som väl precis skulle börja mögelsaneras vill jag minnas....

Av en vänlig osteolog (Petra) som jag kände sedan tidigare fick jag bra hjälp. Vi plockade ihop ett lämpligt skelett som skulle ersätta greyhounden. Först kikade vi vad som fanns i form av vinthundsdelar. Och visst det fanns ett vinthundsskelett, som skänkts av en socitetsdam från Marstrand i början av 1900-talet. Dessvärre var det halvmonterat. Men kraniet var löst så det tog vi. Sedan fanns där en påse med ben från en storvuxen cockerspanniel. Åtminstone samma proportioner som en vinthund och en greyhound resonerade vi. Sagt och gjort. Men en påse blandade ben for jag tillbaka till museet. Vi valde ut lite lämpliga ben från påsen och arrangerade en juste hundbegravning i sanden i bottten av stålkistan. Några timmar senare var det pressvisning. Den lokala dagstidningen hade bara bilder på hunden i sitt reportage dagen därpå.....

Vad lär vi oss av detta? Jo, Johan du kan väl donera Aiax till naturhistoriskas rötkammare om sisådär tio år då han inte längre är så kry.....
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #5 skrivet: oktober 31, 2005, 15:45 »
Kul!  :lol: Påminner mig om hundskelettet som stod på historiskas vikingautställnig till för inte så länge sedan som ser ut som en vinthund på alla sätt förutom bröstet som inte var så djupt som det är på en vinthund (med den storleken på övriga skelettet så skulle den aldrig kunna syresätta blodet med så liten bröstkorg). Sambon (Varga här på forumet) påtalade detta för Fredrik Svanberg och jag vet inte om det var därför men skelettet var hur som helst bortplockat när vi var där för några veckor sedan. :)

Parantes: En greyhound är en vinthund. :)

Donera jycken till vetenskapen? Kan ju alltid donera honom till SHM så de kan ställa ut ett korrekt vinthundsskelett. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #6 skrivet: december 19, 2005, 17:23 »
För den intresserade så har Aiax numera en egen hemsida: www.varghund.se

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad viking

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • http://www.bifrost.se
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #7 skrivet: december 20, 2005, 09:29 »
Hej Johan
Kul lycka till vilken uppfödare köpte ni den av?
Svärmor föder upp nämligen :)

mvh Stefan

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #8 skrivet: december 20, 2005, 09:33 »
Aiax kommer från kennel Greirish här i Stockholm. Vilken kennel har din svärmor??

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad viking

  • Novis
  • Antal inlägg: 8
    • http://www.bifrost.se
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #9 skrivet: december 20, 2005, 09:41 »
Hej
Hon har kennel WOLF COTTAGE i Öttum mellan Vara - Skara

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #10 skrivet: december 20, 2005, 09:44 »
Ok, har nog sett någon hund därifrån på utställning någon gång.

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #11 skrivet: mars 23, 2006, 12:36 »
Aiax växer så det knakar! :)




Aiax 6 månader. Foto: Johan Carlström

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Krax

  • Veteran
  • Antal inlägg: 533
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #12 skrivet: mars 23, 2006, 19:35 »
Åh, så vacker! Mina föräldrar hade en varghund som hette Onyx på 80-talet. En underbar hundras, snäll och tillgiven, inte alls så skräckinjagande som den ser ut. Vad jag är avundsjuk! :mrgreen:  Måste nog ta mig en funderare på om jag ska skaffa mig en varghund. Kan rekomendera att använda huvudsele vid promenader då varghunden är oerhört stark i halsen och drar lätt ned små nätta kvinnfolk (min mamma) till marken. Med huvudsele blir hunden mycket mer hanterlig eftersom musklerna i halsen inte får samma dragkraft.
Underbara bilder på en underbar hund!  :D
en som tror sig veta allt, vet ingenting

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #13 skrivet: mars 23, 2006, 23:06 »
Eftersom Aiax drar sig halvt medvetslös när han träffar andra hundar så använder vi redan huvudsele (nosgrimma, halti; kärt barn har många namn). Skonsamt mot hundens nacke och husse och mattes armar. :)

/Johan
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad Selaön

  • Medlem
  • Antal inlägg: 52
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #14 skrivet: mars 23, 2006, 23:53 »
Grattis till hunden Gorm!

När vi ändå visar hundar vill jag passa på att presentera fälthunden Birk, min Jack Russel Terrier, som nu har blivit 4 år.
Han är en trogen följeslagare och ute i fält skyddar han husse mot såväl ilskna grävlingar som lurpassande ormar.


(förväntansfull på väg ut till en ö i Mälaren)

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #15 skrivet: mars 24, 2006, 09:53 »
Gorm,
hur kommer Aiax att användas i kulturens tjänst? Du vet, sådan husse, sådan hund. Min har en favoritsysselsättning av något ovanligt slag
http://www.foteviken.se/notes/

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #16 skrivet: mars 24, 2006, 14:34 »
Det är lustigt det här med hundar o arkeologi.
De utgrävningar jag varit på (3 st) har det dykt upp hundar. Antingen som ngn som gräver har haft med sig, eller, som på Irland,
att en strykarhund adopterat sig till siten. (hade jag nu haft bilderna ute på nätet ngnstans hade jag länkat dit).
På Ajvide hade vi en Grand-old-lady i form av en 17årig Golden Retriver (Donna), en 4 månaders Grand Danoisvalp (Neo) och en mammig liten sötnos, (hon hette Torsten).
Dessutom dök min systers tax (Kasper) upp ibland. På irland fick vi en Retriever som vovve (adopterades sedan bort till
ngn undomtagarförening i countyt) som jag inte minns vad vi döpte henne till och sen på C-grävningen dök Neo upp igen. Lite äldre, mycket större och fortfarande Valp. Helt fantastiskt, i mitt tycke (så länge de inte springer runt och kissar i anläggningarna...).
Arkeologi och Hundar. Det är grejjer det :)
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad Ethelred

  • Medlem
  • Antal inlägg: 41
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #17 skrivet: mars 24, 2006, 16:07 »
:lol:

Med tanke på alla nedgrävda ben som ni hittar är det väl inte så underligt att en eller annan hund håller sig framme vid utgrävningarna.

Annars är nog hunden det äldsta domesticerade "husdjuret" som människan tog i sin tjänst.

Det skulle var kul att veta när hunden och människan allra först började jaga tilsammans.  Rimligen borde väl dessa band sträcka sig väldigt långt bakåt i tiden.
(vågad gissning 1 - 2 miljoner år ???)

Antagligen ligger svaret i att när våra förfäder först hade kommit så pass långt i evultionen att de förstod att man kunde ha nytta utav hund/varg valparna på fler sätt (än att använda dem till middag).

Finns det några arkeologiska fynd där man kan knyta (tam)hunden till Neanderthalare... etc.

Utloggad dm_anderberg

  • Medlem
  • Antal inlägg: 58
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #18 skrivet: mars 24, 2006, 17:05 »
Vi hade en gästföreläsare på HGO i veckan, Professor Brian Boyd. Expert på arkeologi i Israel-Palestinaområdet (Levanten). Han sa att i det området finns de tidigaste tecken av fynd med människor tillsammans med hund. I en grav fanns det en kvinna som hade en valp vid sitt huvud. Hennes hand var placerad på hunden. Dateringen rör sig om c:a 12.000 - 10.000 år sedan. I den sk. Natufien kulturen. Han sa vidare att det med största sannolikhet rör sig om ett tamdjur men att tolkningen av hunden var väldigt olika beroende på vilka som var med och grävde. Vissa kulturer anser att hund är ett smutsigt djur, och att hon som var begravd med den inte var en ren människa. Tydligen var det den tolkningen muslimerna gjorde medan vi "västerlänningar" mer såg det som ett husdjur som var begravet med kvinnan.
En parantes vidare om djur, är att i Sydamerika i de kulturer där de äter djur av alla de slag, äter man inte djur, eftersom de inte är kannibaler. De samställer alltså hunden med människan.

Och hitta ben på Ajvide? Kan man inte identifiera fiskben efter en månad där ska man nog lägga ner... Fy F*n vilka mängder ben, keramik och flinta det finns där. (Vi hittade grav 75 förra året, kraftigt söndrig. Troligen hade man grävt ett dike genom just den graven på 1700-talet. Skallen var borta och de gravfynden vi gjorde var skaftet till den största fiskekroken de hittat på stället och stora, vackra bitar av ornerad keramik. Har ni möjlighet att komma o gräva på Ajvide ska ni ta den. Ryktet säger att det är sista säsongen denna eller nästa säsong).
Daniel

Yarrh! Catch o' the Day!

Utloggad Tyr

  • Medlem
  • Antal inlägg: 35
Lite OT: Ny familjemedlem (om hundar inom arkeologin)
« Svar #19 skrivet: mars 24, 2006, 17:06 »

Den här hunden finns att beskåda på Falbygdens Museum.
Den begravdes vid Hornborgasjön för ca 9300 år sedan och räknas
som den äldsta kända tamhunden i Norden.  Det är en spets.

På tal om Hornborgasjön, tranorna är på väg nu, de första har landat.
Om någon vecka invaderar de och turisterna området.
i]En gång ska du vara en av dem som levat för längesen[/i]
Pär Lagerkvist