Författare Ämne: Barnen Hedenhös - rasistisk och sexistisk  (läst 4693 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Barnen Hedenhös - rasistisk och sexistisk
« skrivet: november 18, 2013, 22:20 »
Jag växte upp med Barnen Hedenhös och de var mina favoriter som barn. Nu sägs de i sTV:s Kulturnyheterna att de var "rasistisk och sexistisk"
Till skillnad från "Tintin i Kongo" och andra exempel har Barnen Hedenhös bidragit till barns historieintresse -
de första böckerna om Barnen H i Egypten med flera följer läroplanen i historia på 1950-talet Bilden med "Här börjar bronsåldern" finns återgiven i flera historiska faktasammanhang för att muntra upp stämningen.
Jag finner det befängt att kalla böckerna "rasistiska och sexistiska"
De flesta klassiker kan om man så vill kallas för "rasistiska, antisemitiska eller sexistiska, Oliver Twist var "antisemitisk " med Fagin, Tom Sawyer "rasistisk" med Indianjoe, och frågan om Skattkammarön, de tre musketörerna eller den sista mohikanen skulle klara sig...

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Barnen Hedenhös - rasistisk och sexistisk
« Svar #1 skrivet: november 18, 2013, 22:49 »
Jag växte upp med Barnen Hedenhös och de var mina favoriter som barn. Nu sägs de i sTV:s Kulturnyheterna att de var "rasistisk och sexistisk"
Till skillnad från "Tintin i Kongo" och andra exempel har Barnen Hedenhös bidragit till barns historieintresse -
de första böckerna om Barnen H i Egypten med flera följer läroplanen i historia på 1950-talet Bilden med "Här börjar bronsåldern" finns återgiven i flera historiska faktasammanhang för att muntra upp stämningen.
Jag finner det befängt att kalla böckerna "rasistiska och sexistiska"
De flesta klassiker kan om man så vill kallas för "rasistiska, antisemitiska eller sexistiska, Oliver Twist var "antisemitisk " med Fagin, Tom Sawyer "rasistisk" med Indianjoe, och frågan om Skattkammarön, de tre musketörerna eller den sista mohikanen skulle klara sig...

"Barna Hedenhös" Näst Tacitus den mest onda boken sålunda...  :lol:



Frågan man seriöst bör ställa är:
Vad i helsefyr sker på våra skolor och universitet numera? Mina föräldrar är tydligen sociala konstruktioner och min uppväxt är rasistisk. Jag antar att jag borde fängslas.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Barnen Hedenhös - rasistisk och sexistisk
« Svar #2 skrivet: november 18, 2013, 23:14 »
"Rasism" och "sexism" är till största delen politiskt korrekta floskler sprungna ur den intellektuella härdsmälta det "moderna" samhället har skapat och ingenting att bry sig om. Nu kommer Barna Hedenhös som Julkalender! ;)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Barnen Hedenhös - rasistisk och sexistisk
« Svar #3 skrivet: november 21, 2013, 18:55 »
Och nu har förlaget tvingats dra tillbaka Barna Hedenhös i Amerika.

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Barnen Hedenhös - rasistisk och sexistisk
« Svar #4 skrivet: november 21, 2013, 19:53 »
Kanske är jag för gammal....men det är sånt här dravel som medför att allt går så sakta med jämlikhet - och så jäkla fort med fördomar..

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Barnen Hedenhös - rasistisk och sexistisk
« Svar #5 skrivet: november 21, 2013, 23:38 »
Det brukar bli lite underligt när man bedömer gårdagens tankar efter dagens värderingar. Lite som att kritisera moder Marie Curie för bristande medvetenhet i HBTQ-frågan eller Carl von Linné för att han inte källsorterade.

Vi kan vara ganska säkra på att vi idag gör saker och tänker tankar som man kommer att ifrågasätta om femtio-sextio år. Samma sak gäller dem som nu ifrågasätter Barna Hedenhös...