Författare Ämne: Tempel även i Blekinge??  (läst 84257 gånger)

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #100 skrivet: november 19, 2013, 00:02 »
Har vi några dateringar från Templet? Det enda jag hittade var en referens till Björketorps-stenen som samtida. Då pratar vi 600-700-talet.
Hur står sig det tidsspannet i förhållande till andra platser med guldgubbar?

Tror inte att något "tempel" är belagt ännu. Undersökningarna har hittills varit för små. Guldgubbar dateras annars generellt till vendeltid, 500-600-tal. Bronsföremålen förefaller vad jag kan se vara lite äldre, men de kan förstås ha varit antika när de hamnade i jorden, exklusiva importföremål som de är.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Tempel även i Blekinge??
« Svar #101 skrivet: november 19, 2013, 00:24 »


Jag tycker man ska redovisa uppgifter på ett så korrekt sätt som möjligt., så vare sig det är mina eller Wukfstans ord ska man låta bli att lägga till eller dra ifrån sin egna tolkningar.  Wulfstan säger alltså att Lolland hör till Danmark och Blekinge hör till Svearna. Inte ett ord om att Blekinge lyder under, är erövrat eller liknande! Punkt!
Och jag säger att det inte finns någon faktagrund för påståendet att Blekinge tillhört Värend. Inte ett ord om att det inte skulle kunna vara så! Punkt igen!

Men eftersom vi inte har säkra källor rörande Blekinge i gamla tider, ska vi då bestämma oss för att landet steg ur havet under Valdemar Sejrs regering eller fanns landet innan dess?

Det enda jag menar på är att antingen är det vikingatida Blekinge en självständig politisk enhet eller så är man knuten till en starkare makt.
Nägra möjliga kandidater till att vara en sådan starkare makt är svearna, virdarna eller Ostskåne.
Vi har faktiskt källor, även om de mkt knapphändiga.

I fallet Värends kommunikationer så har vi också val. Åarna söderut, landvägen i olika riktningar eller inga kommunikationer alls. Åarna ser ut att vara en mindre dålig väg ut än alternativen. Vattendragen rakt österut är inte övertygande.


Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #102 skrivet: november 19, 2013, 01:23 »
Citera
Nägra möjliga kandidater till att vara en sådan starkare makt är svearna, virdarna eller Ostskåne.
Vi har faktiskt källor, även om de mkt knapphändiga.
Glöm inte det närmaste. Östblekinge har naturliga förbindelser till Möre och kan faktiskt ha varit den tredje tredingen i detta land (de 2 övriga tredingarna är dagens Möre), t ex sett även mot de överordnade gränssystemen. Västblekinge kantar ju virdarnas viktigaste kontaktväg med havet. Lister har en stark tradition av självständighet, så Östskåne förefaller mindre sannolikt.

Om man ser till Olaus Petris förord till sin historieuppteckning, så finns det ett Vendland, som är mer av det Östersjövälde dagens historiker brukar tillskriva några "svear". Så kanske "sveakungen" härskade i Vendland där även Öland/Möre (inkl Östblekinge) och hade sin stödjepunkt i Mälarområdet först i Björköstaden (vad detta birca eg hade för egennamn?) och flyttade det sedan till Sigtuna.

Strunta i Weibull och betänk att Olaus historieskrivning i mycket även är en äreskrift över Vasaätten (med stödjande ätter), vilka ursprungligen hade sina rötter i det Vendland/Vindland/Finland, som krossades successivt av Göta-/"Svea"-federationen från ca 1060, förstärkt av danska anfall, norska korståg och Tyska (m fl) Ordens korståg.. Då flyttade dessa släkter till en del över till Mälarregionen.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Gnisten

  • Medlem
  • Antal inlägg: 57
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #103 skrivet: november 19, 2013, 06:49 »
Vi følger med i Norge også:

Gullfunn avslører jernaldersenter
[…]
Les om funnene hos Blekinge Museum
Les om funnene hos Södertörns högskola


Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #104 skrivet: november 19, 2013, 10:50 »
Sticker ut hakan lite men intressant namn norr om östra vång, Hillersslätt och Hillerstorp, påminner oneklinge om Hilleviones. Annars betyder väl Blek-inge, blekarnas plats, Ronneby inte långt där ifrån.

Ingenamnen har en tämligen intressant fördelning, alla relativt kustnära.
Erik

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #105 skrivet: november 19, 2013, 16:59 »
2 namn som verkar relativt sentida? Om det inte finns ett numera avlagt äldre namn bör nog hille- avdramatiseras.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #106 skrivet: november 19, 2013, 19:30 »
Vång verkar vara namnet på väster resp öster om Vångkullarna som delar dalen i mitten dessutom enligt äldre ekonomiska kartan återfinns namnet Vång norr ut, vid hillerslätten. Dessutom återfinns ett hillersborg. Hiller kan mkt möjligt vara ett nytt namn men själva Hiller har jag inte återfunnet, hillersslätt och när Tving Hillerstorp och Hillersborg. Hiller kan vara gammalt, dock var det nog mer en liten kuriositet med Hillevioner, fast å andra sidan vem vet? Hille och hiller, ändelsen -torp, -slätt och -borg torde vara relativt nya och första delen ett namn? eller möjligen berg? Dock kan man speckulera kring torp som här uppe brukar betyda underlydande från en gård och ibland med gårdens urnamn som förled. Överhuvudtaget få namn man hittar men Vång och Tving låter för mitt öra ålderdomligt och Vång återfinns med östra- respektive västra men även som Vångakullarna och strax norr, Vång och märkligt nog ytterligare ett ytterligare norrut. Så frågan för mig är det någon som förstår namnbetydelsen av Vång?
Erik

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #107 skrivet: november 19, 2013, 19:50 »
I Skåne kallas an brukad del av en större åker "vång".
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #108 skrivet: november 19, 2013, 21:37 »
Vilket i för sig gör namnet Hiller än intressantare eller möjligen Tving. Kan ha med tvinga odyl att göra men kanske ett äldre tv..nn..inga i botten.
Erik

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #109 skrivet: november 19, 2013, 22:18 »
Intressanta namn runt Västra Vång är nog Kallinge och Fridlevstad. Torp-namn brukar klassas som resultatet av splittrandet av större egendomar under vikingatid, om jag har läst facklitteraturen korrekt.

Så är fallet runt Uppåkra.

Märkligt att vång har använts på ganska stora enheter, enligt kartan, som Östra- och Västra Vång, även om vång-namnen antagligen är yngre(medeltid).

Thomas I

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #110 skrivet: november 20, 2013, 00:28 »
Men eftersom vi inte har säkra källor rörande Blekinge i gamla tider, ska vi då bestämma oss för att landet steg ur havet under Valdemar Sejrs regering eller fanns landet innan dess?

Det enda jag menar på är att antingen är det vikingatida Blekinge en självständig politisk enhet eller så är man knuten till en starkare makt.
Nägra möjliga kandidater till att vara en sådan starkare makt är svearna, virdarna eller Ostskåne.
Vi har faktiskt källor, även om de mkt knapphändiga.

I fallet Värends kommunikationer så har vi också val. Åarna söderut, landvägen i olika riktningar eller inga kommunikationer alls. Åarna ser ut att vara en mindre dålig väg ut än alternativen. Vattendragen rakt österut är inte övertygande.


Och jag menar att det blir i stort sett omöjlig ekvation att lösa om vi inet ens lyckas definiera svearna. När vi gjort det blir diskussionen relevant.




Givetvis är det enklare att spekulera om samband med enheter vi har hyfsad koll på, tex, Värend eller Möre.


Håller med om vattendragen  österut. Alsterån har förvisso kunnat nyttjats men är inte alls jämförbar med de stora sjöstystemen avrinning söderut.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Tempel även i Blekinge??
« Svar #111 skrivet: november 20, 2013, 10:27 »

Och jag menar att det blir i stort sett omöjlig ekvation att lösa om vi inet ens lyckas definiera svearna. När vi gjort det blir diskussionen relevant.

Givetvis är det enklare att spekulera om samband med enheter vi har hyfsad koll på, tex, Värend eller Möre.

Vore intressant om du kunde utveckla på vilka grunder man kan säga att vi har "hyfsad koll" på Värend och Möre men inte på svearna? Fast det blir väl lite OffTopic...

Oavsett det, den första frågan är väl huruvida blekingarna utgjorde en självständig  politisk enhet, en enhet under dominans av någon annan eller en del av ett större sammanhang. Låt oss börja där.

Från 1220 ungefär så är väl landskapet ganska tydligt danskt och därefter har vi bra koll.
Wulfstan talar på 800-talet om svear.
Har vi andra indikationer i källor, jorden eller ortnamnen?

Utloggad JanneF

  • Medlem
  • Antal inlägg: 50
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #112 skrivet: november 20, 2013, 10:31 »
2 namn som verkar relativt sentida? Om det inte finns ett numera avlagt äldre namn bör nog hille- avdramatiseras.
Gårdarna Vång och Hilleshög låg under Elleholms slottslän som tillhörde Lundabiskopen på 1400-talet.

Västra Vångs By/ Blekinge Museum
http://www.blekingemuseum.se/pdf2/2011-23.pdf
sid 8 och 11.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #113 skrivet: november 20, 2013, 11:59 »
Citera
Och jag menar att det blir i stort sett omöjlig ekvation att lösa om vi inet ens lyckas definiera svearna. När vi gjort det blir diskussionen relevant.
Det finns en tråd ang vilka svearna var/är. Men den diskussionen kommer aldrig att komma till en lösning när sanningen. I sann Weibulliansk anda utesluter man utan vidare inhemska källor, som anses tillkomna för många år efter det begav sig, men innefattar samtidigt en massa partiska tyska/danska (Mellaneuropeiska) källor. Forskarna underlåter samtidigt systematiskt att gå igenom vilka omnämnanden som finns om nordiska förhållandena i de slavisktalande länderna i söder och öster. På sin höjd använder man Nestors krönika, vars översättning till svenska inte helt säkert är utan färgning av förutfattad historia. Samtidigt utesluter man alla övriga provinskrönikor i Ryssland. varje krönika av dessa har en bas i den äldsta krönikan, Nestors, men samtidigt har det tillförts unika uppgifter i var och en lokalkrönika.

När Olaus Petri skrev "Den Swenske Cröneka", så hade han troligen tillgång till källtexter, som sedan förstörts, antingen med avsikt eller i olyckshändelse. Han hade även tillgång till muntliga traditioner, vilka då kan ha varit på sin yttersta livstid avseende korrekthet i återgivningen. Vasaätten var ättlingar efter flyende elitskiktet i Vendland, som tillsammans flyttade till Skandinaviska fastlandet. De arbetade sedan för att återskapa sin gamla maktställning, men i den nya politiska konstellation som öppnade sig från ca 1060-1150 (blivande Sverige). De lyckades nästan återta makten genom Bo Jonson Grip, men lyckades inte. Bo Jonson hade inga barn som överlevde honom, så han upprättade ett finurligt testamente, som skapade förutsättningar för att den gruppering han ledde senare skulle komma till makten. Och inom denna gruppering fanns den unge Gustav, vilken tvingades till att agera och lyckades.

Gustav och Olaus var inte såta vänner även om de respekterade varandra. Olaus Cröneka beskrev historian korrekt innan stormaktens politiker lade sig i för att i sann "Romersk Katolsk anda" (man tänkte fortfarande Romersk Katolskt i början av Gustavs regeringstid och använde senare katolikernas beprövade strategi i sin propaganda) tillrättalägga historian.
Det gör att Crönekan sannolikt är den viktigaste källtexten i svensk historia f n, i särklass alla kategorier, trots att den behandla händelser flera 100 år bakåt.

M a o, så kanske svearna inte har med Mälarområdet att göra. Kanske det blir så först när de eliter som skapar förutsättningarna för Vasaättens maktövertagande flyttar in efter Svearikets (Östersjöväldets) sammanbrott. Dessförinnan är Mälarområdet ett bihang till svearnas Östersjövälde vilket Olaus kallar Vendland. Uppbyggnaden av detta Östersjövälde framgår av alla de enhetligt uppbyggda handelsplatser/städer, som under ca 100 år anläggs runt Östersjön. Björköstaden är en av dessa vilket är ett bevis för att regionen stod i beroende till Östersjömakten. Det saknas däremot sådana (kända) handelsplatser (enklaver) inom ett stort område, vilket borde vara kärnområdet för Östersjöväldet, m a o Vendland. Där finns dock ett större antal goda hamnlägen, som varit frkventerade, men utan större mängd fast bebyggelse. Sammanbrottet för Östersjöväldet bör även vara en av orsakerna bakom att man aldrig säkert lyckats identifiera de skandinaver (Varjager, Rhos), som var engagerade i exploateringen av handelsvägarna inom Stora Skytien.

Notera att i Finland lutar historikerna över åt att tänka i Olaus beskrivna banor, men sett ur östliga källors synvinkel.

Läs alltså "Den Swenske Cröneka". Här bifogas länk till kopia av förorden (lite osäker på om rättigheterna finns för att titta in i katalog inom mitt droppbox, men skrik om det inte funkar, så rättar jag till). Sedan borde en tråd upprättas för att diskutera från denna förutsättning.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #114 skrivet: november 20, 2013, 16:33 »
Intressant inlägg även om jag återigen slås av din säkerhet kring fakta. Dock har jag beställt boken eftersom jag läste den för ung. 100 år sedan. Man får inte förglömma att Olaus var katolik och svenskarna protestanter vilket lär ha präglat boken.

Kan inte påminna mig det där om Vendland så det skall bli intressant att läsa Olaus tankar och ideer. Huruvida han haft tillgång till okända källor är bara spekulationer och likt dissandet av andra författare här som med okända syften skall ha förfalskat historien torde även Olaus bemötas med viss skeptism.

Men eftersom jag har anknytning till Kväner och därmed Vender så skall det bli intressant läsning.
Erik

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #115 skrivet: november 20, 2013, 17:53 »
Nja! Det vet du att det inte finns säkerhet i några fakta. Kravet för säkerhet bör ju vara 3 oberoende källor, men sådana från tysk botten går ju inte att uppbringa. Alla tar ju stöd i äldre etc och är alltså beroende. Svårigheten är alltså att avgöra vilka detaljer som är nya mellan verkens utgivning.
Det beror ju även på vilka indicier man kan lägga till, som stöd för de fakta man kan skönja.

En bra utgångspunkt kan ju vara att utgå från att Olaus är helt korrekt, då han beskriver det politiska tillståndet innan Sverige börjar enas. De 4 (5) rikena. Då borde en hel del av dagens historieskrivning för tiden innan och i början av kristnandet omprövas. Detta i sin tur påverkar synen på vem och vilka som agerar i Stora Skytien.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #116 skrivet: november 20, 2013, 17:56 »
Vore intressant om du kunde utveckla på vilka grunder man kan säga att vi har "hyfsad koll" på Värend och Möre men inte på svearna? Fast det blir väl lite OffTopic...

Oavsett det, den första frågan är väl huruvida blekingarna utgjorde en självständig  politisk enhet, en enhet under dominans av någon annan eller en del av ett större sammanhang. Låt oss börja där.

Från 1220 ungefär så är väl landskapet ganska tydligt danskt och därefter har vi bra koll.
Wulfstan talar på 800-talet om svear.
Har vi andra indikationer i källor, jorden eller ortnamnen?
I svar # 81 i denna tråd la jag in en länk till en annan tråd som tar upp just detta.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #117 skrivet: november 20, 2013, 18:16 »
Hittade ingen länk i #81?
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #118 skrivet: november 20, 2013, 18:56 »
Vetgirig!
mycket bra inlägg om svearna och Olaus Petri.

Din länk fungerade inte men borde väl vara så här:

https://www.dropbox.com/sh/c2rqkhz120wndku/9LYuo_vk_U#/

Svenska krönika finns också inskannad i google books

http://books.google.se/books?id=VuBAAAAAcAAJ&printsec=frontcover&hl=sv&source=gbs_ge_summary_r&cad=0#v=onepage&q&f=false

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #119 skrivet: november 20, 2013, 19:34 »
Hittade ingen länk i #81?
Det var konstigt eftersom hela inlägget består av endast en länk.