Författare Ämne: Tempel även i Blekinge??  (läst 84261 gånger)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #140 skrivet: november 22, 2013, 23:06 »

Tydligen är trakten runt vång sett som ett tidigt maktcentrum i Blekinge. I ljuset av fynden kan man ju betrakta det som troligt.

Själv är jag intresserad av själva namnet Vång som i skånsk tappning tydligen betyder åker vilket ju osökt för tanken till vilkens? Kan det vara ett noanamn för tidigare gudinna, gud? Utöver det bildar Vång en tydlig geografisk struktur, räcker upptagningsområdet för Blekinge eller är denna struktur en av flera. Vad var Blek isf?

Som Vetgirig och andra varit inne på betyder "vång" en 'gräsbevuxen yta' - vilken kan ligga på en platå, höjd eller 'vall'. Gamla strandvallar blir gärna till 'vångar' efter att dom stigit upp från strand-zonen och blivit 'torrt land'.

Dessa torra, gröna ytor har alltid varit populära bland nybyggande människor, som sökt nya platser att anlägga samlingsplatser ("hasslade vallar") - jämte ett 'hägnat tun', där man preppat grunden för att anlägga egna bon, jämte fäbodar för dom fe som kan nyttja 'vångens' gröna gräsgångar.

På en större vång kan man utveckla större bon/bosgårdar - och småningom utveckla hela bostadskomplex. Efter kusten av Norge hittar man en rad vånga, kallad "vanger" eller "anger" - numer blivit centrum för större centralorter. I dag hittar man ortnamnet Vang över hela Norge, där den berömda Vosse-vangen är centrum i Voss kommun. Annar finns vanger i pluralis, som i Stav-vanger - där dom gröna fälten ännu ligger mellan klippor och bergskullar.

http://1.bp.blogspot.com/-_41eMiEXMvI/TlJEA-IlBYI/AAAAAAAAHEg/GwtuBmiyaQY/s640/vossevangen.jpg

Sen finns ortnamnet utan v-et, som i Geir-anger, Eid-anger och Flat-anger, alla centra i kommuner som bär deras namn. Samma 'rationaliserade' efterled lär hittas i delar av Sverige, som Sel-ånger och Ed-ånger.

Ånger-manna-land kan troligen knytas till befolkningen som bebor ett land av vångar/ångar, ungefär som Lapp-marken kan knytas till dom män/mänskor som befolkar Lappmarkens mark-lappar.

Vang/vång är alltså ett typonym, fast det med tiden kommit knytas till ortens kulturella betydelse - precis som tun och hult. Det endera götar och alla norrmän gärna kallar vång/vang har alltså fått heta 'vall' bland sveonerna - fast topografin och ortens kulturella betydelsa är den samma.

Ordet och namnet är alltså mycket gammalt - och går troligen tillbaks till tiden innan jordbruket etablerades i Norden. Vad norrmännens gamla fiskekulturer skulle kalla Sol-vang kom dom jordbrukande svearna alltså att kalla Sol-valla.  :)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #141 skrivet: november 22, 2013, 23:11 »
Tråkigt att den här tråden börjat handla om allt utom Blekinge. Det finns ju ett flertal andra trådar som behandlar svearna, vilka dom var och inte var.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #142 skrivet: november 22, 2013, 23:33 »
VemVet:
Citera
Ingjalds son Olof Trätälja växte upp med sin mors fosterfar Bove i Västergötland.

Citera
Vetgirig!
mycket bra inlägg om svearna och Olaus Petri.

verkar som om du själv bidrar med annat än trådens tema.

Tackar Boreas, vång, vang är inget östsvenskt uttryck som jag själv utifrån arv kan spåra men vall och äng, åker låter intressant.

Bleking, ing är tillhörighet, de som bebor/är, tillhörig platsen/folket. Vadan Blek? Läst någonstans att det står för bleking i termer av lugnt hav, vilket isf mer står för: antingen ett tillstånd mer temporärt eller för en lugn vik, havsfjord där havet stillas.
Erik

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #143 skrivet: november 23, 2013, 00:44 »
Då är Västra Vång annekterat av sagosoppans kockar. Alla diskussioner här, förr eller senare, slutar i invasioner, dominans från Mälardalen, sagornas värld eller på Uppsala högar. Tråkigt!

Jag håller med om att det är synd att samma diskussioner som redan förs i ett antal andra trådar även verkar ta över denna. Tyvärr så beror det nog på att vi har för lite fakta att gå på än så länge. Ett pressrelease och några nyhetsinslag är inte mycket. Om några år, efter fler undersökningar och kanske några rapporter så kommer det nog vara lättare att föra ett substantiellt samtal om platsen.

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #144 skrivet: november 23, 2013, 00:55 »
Jag har en del invändningar ang delar av tidigare inlägg. Jag tror alltså att ungefär 800 då Götavirke byggs, så existerar de 4/5 riken Olaus Petri anger. I så fall riktar sig Götavirket mot en Östersjömakt, som även har kraft nog att redan kontrollera Vikbolandet resp att i då ca 100 år ha en stad i Mälarområdet i sina händer och utom lokalbefolkningarnas kontroll. Det innebär att den närmaste kandidaten för ett Östersjövälde är Olaus Vendland. Om nu Vendland leds av en elit som samlas under namnet svear, så kan det funnits 2 eller 3 sveastyrda riken parallellt Ögl är ju också en främmande fågel och enligt min mening inte att betrakta som götiskt förrän kanske efter ca 1060.

Gutarnas avtal med svearna kan alltså lika väl äga rum på 600-talet, alltså i ett inledande skede för ett Vendlands utveckling. Vendland som Östersjövälde förklarar väl behovet av att anlägga de många strukturellt likvärdiga handelsplatserna runt Östersjöns kuster. Inom vissa regioner hittar man inga sådana stadssamhällen, även om man känner till/har spår efter hamnverksamhet samtidigt med städerna (alltså saknas). Städerna längs S Östersjökusterna bränns i början av 800-talet, vilket kan sättas i samband med uppgiften om Godfreds "härjningar". Sedan ligger dessa städer öde typ en generation, för att återigen byggas upp, nu med stadsvall och intill läggs en borg med garnison. Alla städer får f ö denna uppbyggnad nu, även Björköstaden. Innan Godfred är utlänningarna i stad utanför Skandinavien enligt gravarna i princip Gutar, vilket er ett argument för att avtalet med gutarna föreligger redan när städerna anläggs, men efter härjningarna blir det ett stort tillskott av Östskandinaver.
Bilden kan förändras allt eftersom nya undersökningar utförs.

Regioner där inga stadssamhällen hittills konstaterats är Åland (möjligen Saltvik), Roden, SV Finland, NV Estland, Rigamynningen, Ösel, Gotland (där anläggs Paa-viken, Bogevik och troligen Visby, som stadssamhällen, men EFTER att Godfred härjat vad jag minns. Dessförinnan är dessa hamnlägen knutna till öns politiska organisation). Fårösund vid N Gotland är f ö en avledning av översatt "färd-sund", vilket alltså via färsund (typ färöarna) blir Fårösund då Fär omleds till att namnge ön norr om sundet (färön). Tydligen behövde i dessa regioner inga av Vendland kontrollerade stadssamhällen för att ha kontroll över den handeln. Var detta kärngrupperingen i Vendland (Österlandet/Estland)? Jag tror det! 

En följdfråga är. Hur förhåller sig ett Vendland till Varjager och Rus i Stora Skytien?

Med detta resonemang kan det finnas anledning att söka "Bråvalla" på andra platser än som hittills diskuterats. Kanske där det talas finska, baltiska eller slaviska språk och där ett namn/en plats kan uttalas i stil med nordiska Bråvalla. Den nöten blir svår.

Sedan ber jag om ursäkt för att jag bidragit till att tråden lämnat huvudspåret, men det beror på att jag menar att invånarna inom vad vi idag kallar Blekinge eg är delar av Möre resp Värend (och Listerland), men att kustbandet ändå har ett avskiljt gemensamt namn. Blek borde vara ett nedkortat ord/namn för något.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Anders i Uppsala

  • Stammis
  • Antal inlägg: 165
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #145 skrivet: november 23, 2013, 09:14 »
Sedan ber jag om ursäkt för att jag bidragit till att tråden lämnat huvudspåret, men det beror på att jag menar att invånarna inom vad vi idag kallar Blekinge eg är delar av Möre resp Värend (och Listerland), men att kustbandet ändå har ett avskiljt gemensamt namn. Blek borde vara ett nedkortat ord/namn för något.

Det vi i dag och Wulfstan ca 880 kallade Blekinge (Blekingey). Det är viktigt att inte mystifiera historien för mycket. Blekinge kallades Blekinge för 1 130 år sedan också.

Utloggad stakodder

  • Veteran
  • Antal inlägg: 688
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #146 skrivet: november 23, 2013, 11:40 »
Det vi i dag och Wulfstan ca 880 kallade Blekinge (Blekingey). Det är viktigt att inte mystifiera historien för mycket. Blekinge kallades Blekinge för 1 130 år sedan också.

Troligen är det väl så att Blekinge verkligen fått namn efter ordet bleke, än idag använt för en stilla vattenyta:

http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/34/80.html

Har varit en hel del i östra skärgården, och ja....inte sällan är det bleke där inomskärs. Huruvida landskapet var ett samlat hövdingadöme kanske är svårt att veta, var V Vång hövdingasäte för hela eller bara delar?
Jag vet var Grendels grotta ligger

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #147 skrivet: november 23, 2013, 11:54 »
Lite väl mycket off topic nu, försök att återknyta till det ursprungliga ämnet eller starta en ny tråd. Jag vill även uppmana till att tänka till hur ni diskuterar. Inte sällan dyker det upp nedsättande kommentarer som inte på något sätt bidrar till en bra diskussion. Istället för att gå i polemik vill jag uppmana till att anmäla dessa inlägg så hanteras det i sedvanlig ordning. Berörda personer har blivit kontaktade.


/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #148 skrivet: november 23, 2013, 21:39 »
Hittade denna trevliga länk om Blekinges historia och arkeologi, skriven av Anna Lihammar.

http://www.uppakra.se/backup/docs/uppakra8/U8_05.pdf

I artikeln diskuteras bland annat viktiga platser som Augerum, Sturkö och Hallarumsviken. Vidare diskuteras de äldsta skriftliga källorna som nämner Blekinge:

Citera
Bilden av nationell tillhörighet i östra Blekinge under övergången mellan
vikingatiden och den tidiga medeltiden vilar starkt på tre skriftliga källor,
berättelsen om Wulfstans resa från 800-talets slut, det dokument i den äldre
Västgötalagen som brukar kallas gränsläggningstraktaten (tolkad som gällande
tiden kring 1050) samt Kung Valdemars Jordebok (1231 / 1300). Det
stora källvärde som tillmätts dokumenten gör att de bör granskas närmare.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #149 skrivet: november 24, 2013, 09:11 »
Hittade denna trevliga länk om Blekinges historia och arkeologi, skriven av Anna Lihammar.

http://www.uppakra.se/backup/docs/uppakra8/U8_05.pdf

I artikeln diskuteras bland annat viktiga platser som Augerum, Sturkö och Hallarumsviken. Vidare diskuteras de äldsta skriftliga källorna som nämner Blekinge:

Intressant artikel.
Å ena sidan finns det väl ingen anledning att tro att Wulfstan hittar på, å andra sidan kan vi inte med säkerhet säga vad han menar med "hör till".

Det kan betyda allt från att självständiga blekingars kulturella band är starkare till svearna än till danerna, över allians (jfr Gutasagan), tribut, ockupation/underkastelse, till att man själva ansåg sig vara svear.
 
Och som jag ser det har vi inga belägg alls för stark sveanärvaro. Jag skulle gissa mer på samverkan/förbund mellan hövdingar, där det folkrika Mälardalen antagligen är en starkare part än Blekinge eller Möre.

Utloggad Anders i Uppsala

  • Stammis
  • Antal inlägg: 165
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #150 skrivet: november 24, 2013, 11:18 »
Intressant artikel.
Å ena sidan finns det väl ingen anledning att tro att Wulfstan hittar på, å andra sidan kan vi inte med säkerhet säga vad han menar med "hör till".

Det kan betyda allt från att självständiga blekingars kulturella band är starkare till svearna än till danerna, över allians (jfr Gutasagan), tribut, ockupation/underkastelse, till att man själva ansåg sig vara svear.
 
Och som jag ser det har vi inga belägg alls för stark sveanärvaro. Jag skulle gissa mer på samverkan/förbund mellan hövdingar, där det folkrika Mälardalen antagligen är en starkare part än Blekinge eller Möre.

Det är precis så jag menar, Wulfstans uppgift om att Blekinge omkring 880 tillhör svearna är med all sannolikhet korrekt. Frågan är vad detta "tillhörande" innebär, det kan precis som Skoglar skriver vara allt från: kulturella band, allians, beskydd, tribut, underkastelse till att man själva såg sig själva som svear.

Min hypotes är att svearna som sjöfarare (jfr Tacitus redan år 98) kom att handla och kriga längs Östersjökusterna. När Wulfstan 800 år senare skriver att Blekinge (med mera) tillhör svearna så kan mycket väl blekingarna ha sett sig som svear, i alla fall i kusttrakterna.

Utloggad vemvet

  • Stammis
  • Antal inlägg: 472
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #151 skrivet: november 24, 2013, 13:42 »
Det man kan säga utifrån Wulfstan är att Blekinge INTE tillhörde Danmark på den tiden.  Exakt vad Wulfstan avsåg med svear kan vi bara spekulera i.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #152 skrivet: november 24, 2013, 15:54 »
Nja, vi kan även säga att något som kallas svear täcker kusten norrut och även öster om Norge vilka även begränsas norrut av hälsingar och kväner.
Erik

Utloggad Anders i Uppsala

  • Stammis
  • Antal inlägg: 165
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #153 skrivet: november 24, 2013, 20:51 »
Nja, vi kan även säga att något som kallas svear täcker kusten norrut och även öster om Norge vilka även begränsas norrut av hälsingar och kväner.

Men det är väl inte Wulfstan utan någon annan som skriver om det? Ottar från Helgoland?

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #154 skrivet: november 25, 2013, 01:42 »
Stack ju ut hakan med en annorlunda syn på svear tidigare. I en annan tråd publ jag en illustration till tankarna http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4226.msg65473/topicseen.html#msg65473
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #155 skrivet: november 25, 2013, 13:38 »
 Ättelägg, helt riktigt men uppgifter angående skandinavien i samma världsbeskrivning, samtida. Beskriver svearnas område tämligen geografiskt uttydbar men jag antar att man inte får använda sig av båda då de tillsammans ger en relativt klar bild av skandinavien förutom för VG (ej omnämnt). Ointressant eller ej existerande kanske.
Erik

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #156 skrivet: november 25, 2013, 14:02 »
Eller så kan man se det som ganska intressant att vi får en 800-tals hyfsat detaljerad beskrivning som säger att stora delar av dagens Svealand och Götaland sägs vara svearnas land och som inte säger ett ljud om götar.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Kungsune

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 424
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #157 skrivet: november 25, 2013, 14:05 »
Hade Västergötland inte ingått i begreppet "svear" så hade man säkert ansett det av vikt att lyfta fram Västergötland även om det inte ligger i färdvägen. Nu målas en bild fram där svearna bebor Skandinavien öster om Norge ned till Blekinge med undantag för Hallandskusten. Skulle man särskilt lyfta fram VG i det läget så kunde det ju tyda på att VG stod i ett särförhållande men nu gör man ju inte det.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #158 skrivet: november 25, 2013, 15:59 »
TV-reportage från Västra Vång

Guldfynd
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Ättelägg

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 188
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #159 skrivet: november 25, 2013, 16:47 »
Nja, nu nämns väl både blekinge, östergötland och gotland specifikt som tillhöra Svearna. Västergötland nämns inte alls medans hälsingland, kväner nämns jämte svearna som en beskrivning om förhållande norr om svearna.
Erik