Författare Ämne: Tempel även i Blekinge??  (läst 84251 gånger)

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
Tempel även i Blekinge??
« skrivet: november 15, 2013, 08:37 »
29 guldgubbar i Blekinge samt byggnad som liknar "templet" i Uppåkra!

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/sensationell-guldskatt-hittad-pa-okand-kultplats

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #1 skrivet: november 15, 2013, 12:00 »
Riktigt spännande!
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #2 skrivet: november 15, 2013, 12:20 »
Visst är historia spännande!

Före Uppåkra kunde något sådant inte  finnas i vårt land. Nu finns Östra Vång också. Vad kommer vi att hitta härnöst?

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #3 skrivet: november 15, 2013, 12:57 »
På kartan ser det ut som ett avsnitt av dalgången norrut från Johannishus, som på en punkt breddar sig och ger plats för några små höjder mitt i dalgången.

Jag har inget bra kartmaterial tillgängligt. Är det någon som kan ungefär hur högt över havet som dalgången befinner sig runt V och Ö Vång?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #4 skrivet: november 15, 2013, 13:31 »
Det ligger mellan 40 och 50 meterskurvan
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #5 skrivet: november 15, 2013, 13:43 »
Det ligger mellan 40 och 50 meterskurvan

Ingen havsvik, m a o.
Det verkar gå ett vattendrag eller i alla fall ett dike i N/S riktning. Kan det stämma? Dalgången kanske var ännu en blekingsk vattenled i gamla dagar?


Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #6 skrivet: november 15, 2013, 14:16 »
Spännande fynd. Det äldsta omnämnandet av "guldgubbar":
"Man kan heller inte förbigå de guldspån i form av framåtböjda figurer, som av den lokala befolkningen kallas "guldgubbar" och som kan hittas i sanden vid sandflykt." Skrivet av professor N.H. Sjöborg 1791 i en beskrivning av Ravlunda by på Österlen. Trots denna uppgift har man aldrig eftersökt platsen, vilken måste ligga vid kusten, med moderna hjälpmedel. Det torde dock i Ravlunda röra sig om mängder av guldgubbar.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #7 skrivet: november 15, 2013, 14:26 »
Ingen havsvik, m a o.
Det verkar gå ett vattendrag eller i alla fall ett dike i N/S riktning. Kan det stämma? Dalgången kanske var ännu en blekingsk vattenled i gamla dagar?


Som du förstår har jag givetvis börjat titta på detta!  ;D   hittills ser det inte ut så....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #8 skrivet: november 15, 2013, 16:35 »

Som du förstår har jag givetvis börjat titta på detta!  ;D   hittills ser det inte ut så....

Hade vi haft samma lagverk kring metalldetektering som i Danmark; så hade vi snabbt kunnat göra ett projekt kring detta utan kostnader eller fördröjning. Nu får Ravlundas tempel ligga kvar medans guldgubbarna och andra fynd sakta mals ner till stoft..

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #9 skrivet: november 15, 2013, 18:49 »
Kul att denna rika järnåldersplats har hittats i Blekinge. Jag är inte förvånad. De små bronsbysterna, som syns i svt-reportaget är också intressanta.

Grattis Blekinge!

Ravlunda är ett tråkigt exempel på passivitet när det finns så starka tecken på ännu en rik järnåldersplats. Tror dock att det grävts lite här med några få professionella arkeologer och amatörer för ett par år sedan. Pltasen har inte fått det intresse som den förtjänar.

Thomas I


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #10 skrivet: november 15, 2013, 19:14 »
Ett jätteroligt fynd. Fick lite insiderinformation för några månader sedan, verkligen en jättespännande plats med otroligt häftig arkeologi. Detta tillsammans med de fantastiska fornlämningskomplexen som undersöktes i Blekinge inför det stora vägbygget 2011 visar vilken spännande potential som finns i landskapet.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #11 skrivet: november 15, 2013, 19:23 »
Tänker på Skredsvik i Bohuslän där man hittat 1 gubbe. Längst in i Gullmarsfjorden, en grym logistikpunkt mellan Ranerike och Ävsyssel och med storhögskomplex mm i faggorna..

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #12 skrivet: november 15, 2013, 20:27 »
Spännande med tanke på närheten till Vä, Fjälkinge, Degerberga och Ravlunda på Skånes östsida utan att jag tänker på hierarkier av järnåldersplatser.

Thomas I


Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Tempel även i Blekinge??
« Svar #13 skrivet: november 15, 2013, 21:57 »
Det har varit en del olika uppfattningar om "vad" Blekinge var. En sydlig del av Värend, del av Sveaväldet, eller kanske en självständig enhet? Eller ngt annat?

Det vore roligt om man kunde göra fynd som gav oss lite ledtrådar om Blekinges status!

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #14 skrivet: november 15, 2013, 23:00 »
Du kommer nog inte få så många svar Skoglar. Guldgubbar är helt klart en sydskandinavisk indikation där Bornholm har flest och för Sverige så är exempelvis Slöinge i Halland en plats med många fynd. En av gubbarna från Blekinge är tydligen identisk med ett fynd från Öland. Så vi får nog vara så tråkiga att vi placerar in platsen i ett Öland/Bornholm/Skåne/sydskandinavien-sammanhang så här långt. Spännande är väl att centrala VG och MD i princip saknar guldgubbar?

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #15 skrivet: november 15, 2013, 23:04 »
Det har varit en del olika uppfattningar om "vad" Blekinge var. En sydlig del av Värend, del av Sveaväldet, eller kanske en självständig enhet? Eller ngt annat?

Det vore roligt om man kunde göra fynd som gav oss lite ledtrådar om Blekinges status!


Idag ses Blekinge som lite bortglömt av många vilket nog påverkar viljan att införliva Blekinge i något annat. Blekinges läge under järnålder bör ha varit mycket gynnsamt. Läget för kommunikationer är utmärkt och dessutom bör man ha haft ett mycket rikt fiske.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Tempel även i Blekinge??
« Svar #16 skrivet: november 15, 2013, 23:29 »
Det är väl rimligt att anta en koppling mellan Värend och Blekinge, med flera leder i N-S riktning.
Men vi vet inte så mycket om hur den kopplingen kan ha sett ut.

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #17 skrivet: november 15, 2013, 23:52 »
Blekinge-Skåne Öland/Tjust, rätt naturligt egentligen..

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #18 skrivet: november 16, 2013, 00:53 »
Det är väl rimligt att anta en koppling mellan Värend och Blekinge, med flera leder i N-S riktning.
Men vi vet inte så mycket om hur den kopplingen kan ha sett ut.


Det finns ett mycket tydligt bebyggelseavbrott mellan Blekinge och Värend.  Det är nog troligt att de haft mycket täta kontakter, men tanken att Blekinge skulle ha tillhört Värend är nog snarast ett uttryck för Värendsk lokalpatriotism och saknar egentligen något som helst stöd i fakta.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Marty

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 469
SV: Tempel även i Blekinge??
« Svar #19 skrivet: november 16, 2013, 13:46 »
Inga guldgubbar i Uppsala??  Att de saknas tyder nog på att man ännu inte hittat "kultbyggnaden".