Författare Ämne: Ny bok om arkeologiska och historiska föremål av Dick Harrison  (läst 4276 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Dick Harrison och hans fru Katarina Harrison Lindbergh har gett ut en bok som heter 101 föremål ur Sveriges Historia. I boken berättar de om ett antal föremål både från förhistorisk och historisk tid. Bland föremålen finns ett senglacialt tuggummi från Sege å, en mjärde från Malmö, en påle som suttit genom Bockstensmannen, Erik XIV:s kröningskrona, Silverbibeln och en flaska Absolut vodka.

Någon som läst boken?

101 föremål ur Sveriges historia

Recension
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Ny bok om arkeologiska och historiska föremål av Dick Harrison
« Svar #1 skrivet: november 09, 2013, 14:27 »
Jag köpte boken för en dryg vecka sedan och det är kanske inget man läser från pärm till pärm eftersom föremålen inte hänger ihop mer än att de alla representerar en historisk tidslinje och kommer från hela nuvarande Sverige.

Har mest läst om de äldre föremålen eftersom den intresserar mig mest. Jag gav också tipset till Tågerupsskaftet som lyckligt nog kom med i boken.

Tycker att författarparet gjort ett bra jobb och det är en utmärkt bok att ge bort i julklapp eller present till historiskt intresserade. Uppåkra får bra utrymme i boken, vilket jag gillar.

Thomas I

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Ny bok om arkeologiska och historiska föremål av Dick Harrison
« Svar #2 skrivet: november 11, 2013, 17:17 »
Här presenterar författarna själva sin bok i TV:

TV. UR Samtiden - Bok och bibliotek 2013. 101 föremål ur Sveriges historia

Har själv boken hemma nu och den verkar ha många spännande föremål beskrivna på ett lättillgängligt sätt.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad netza

  • Novis
  • Antal inlägg: 5
SV: Ny bok om arkeologiska och historiska föremål av Dick Harrison
« Svar #3 skrivet: december 24, 2013, 10:25 »
Håller på och läser denna nu. Läser den inte heller pärm till pärm, men det är ett intressant och varierat urval och finns säkerligen någonting i den för alla. :)

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Ny bok om arkeologiska och historiska föremål av Dick Harrison
« Svar #4 skrivet: december 25, 2013, 09:27 »
Hurra, jag fick den i julklapp!
Hell thir regin donaraz!