Om Boreas kallar tillbaka gamla problem, då kanske förtydligar jag vad jag menade med "space-order"(SO) kontra skrivna ordet. Det finns fortfarande landskaper, som inte blivit plågade av monoteismen eller upprotning av stora städers befolkning. Då behåller man där topografiska folksagor som en del av fundamentala livsvetande. Och i detta fungerar fortfarande åsikten att människans liv och välstånd skulle baseras på goda kontakter med "landvättir". I Skandinavien denna tradition är särskillt levande på Island.
Men också på kontinenten lever den i förklädnad, speciellt i katolska och ortodoxa länder. Där nere, viktigare
landvättir blev transformerade t ex i legendariska lokala helgon. På sistone, katolska kyrkan började rensa ut dem men utan större samtycke från lantliga befolkningen. Vad intresserar mig personligen det är den topografiska komponenten i en sån kult. Detta vetande gäller ju bara den platsen där en helgonkapell står, ingen annan.
Vad blivit då med tebanska Sfinxen under kristendomens epok? Det finns inte några skrivna ord om detta. För att få veta det, steg jag av bussen 5 kms från Sfinx-berget utanför Thiva i Grekland och började agera bronsålders pilgrim. När jag närmade mig berget då blev det tyvärr klart att jag inte kan stiga på toppen i detta vilda karstområde. Då började jag avsöka omkretsen av Sfinx-berget. När jag tittade från Medeon på berget då blev det klart att originella nästet av Sfinx ligger i en oåtkomlig dal nedanför toppen.
Men jag tror att jag har funnit gamla sanningen om Sfinx i en kapell av Zoodochos Pigi (Livets Källan) vid foten av berget. Den var ägd av en by i närheten kallad efter Svarta Moder. Ikoner inuti berättade resten av vad man skulle veta om kvaliteter av just denna plats. Jo; skillnaden mellan lärdas skrivna ord (Oidipus saga) och folklig vetande om samma plats dateras från verkligt avlägsna tider. Annat exempel av skandalös antik lögn är propaganda av Apollos präster som blev uppbygd omkring Oraklet i Delphi. OK; det stämde att han skulle ärva Oraklet efter hans kvinnliga släktingar men bara en liten del. Gudinnorna finns fortfarande kvar på denna plats, just en bit nedanför Apollos tempel.
Och det mesta av Delphi-området hör egentligen fortfarande till kvinnliga "landvättir". ("Delphos" = "Livmoder") Man kan se ödeläggda nymphaions överallt i byn och i början av rutten mot Dionysos grotta på Parnassos-berget. Så samma gamla slutsats man kan dra också där. Skrivna ordet speglar bara särskilda intressen av gamla maktmänniskor. Vill du veta sanningen om en plats, då åka själv där och vandra omkring under användning av dina egna sinnen och intuition.