Författare Ämne: En värld som försvann... (200-500)  (läst 130920 gånger)

Utloggad Yngwe

• Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: En värld som försvann... (200-500)
« Svar #100 skrivet: november 06, 2013, 09:14 »
Den här diskussionen blir alltmer underlig.

För det första verkar de järnålderstida temperaturvariationerna inte vara våldsamt stora.
Det verkar vara upp/ner en celsiusgrad eller mindre.
Som jämförelse kan man se på skillnaderna på årsmedeltemperaturer mellan några större städer idag: Malmö (8,2-8,4), Göteborg (7,6), Stockholm (6,0), Sundsvall (3,4) och Kiruna (-1,6). Siffrorna från SMHI (1961-90).
Hur säker är egentligen vetenskapen på att temperaturfall utlöste folkvandringarna? Det kan absolut inte ha varit fråga om överbefolkning? eller hunner?

För det andra, hur säker är man på att kyla medför blöta? Kyla tenderar att binda vatten till is, vilket bygger på polerna och sålunda minskar mängden vatten tillgängligt för nederbörd. Flertalet prognoser jag sett som rör vår tids växthuseffekt talar om varmare och blötare klimat. Sambandet temperatur/nederbörd idag anses alltså vara det motsatta mot hur det funkade på järnåldern, om jag förstått debatten korrekt...

För det tredje. Om fukt driver bort bosättningarna från leran, varför flyttade de inte tillbaka till åkerjorden under den varmare (och om jag förstår forumet rätt) torrare vikingatiden?

Jag undrar över hur begåvat det är, oavsett väder, att bo på bördig jord (En diskussion som f ö borde föras med större engagemeng i SV Skåne idag). Kanske kom man fram till att en flytt av bostäderna upp på pedimenten frigjorde nyttig åkerjord. Kanske ville man bygga en typ av större hus som krävde hårdare fundament än åkern kunde ge. Kanske kom influenser söderifrån där man gärna lade husen på höjder.

Sedan är ju MD intressant ur ett visst perspektiv. På få ställen i norra Europa tillkom väl ny åkerjord i samma omfattning som just där, i och med landhöjningen, ett flackt landskap och lersjöbotten. Eller?

Men det är helt riktigt att man inte kan dra några självklara slutsatser om hur en klimatförändring yttrar sig lokalt. Det har heller inte påståtts. Det vi resonerar om är sambandet mellan klimatförändring och flytt från lerslätten. Jag menar att OM klimatförändringen ledde till ett blötare klimat, så kommer det att innebära att lerslätten blir mindre lämplig att bebo. I vilken grad är givetvis beroende av en hel del faktorer.

När det gäller temperatursänkning så tror jag nog du vet att en regnig sommar är kallare än en solig, man får alltså fråga sig vad som är hönan och vad som är ägget!

" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
« Svar #101 skrivet: november 06, 2013, 10:42 »
Jag menar att OM klimatförändringen ledde till ett blötare klimat, så kommer det att innebära att lerslätten blir mindre lämplig att bebo.

Jaha? Om åkern blir blötare så blir man mer blöt om fötterna när man bor på den? Har någon ifrågasatt det?

När det gäller temperatursänkning så tror jag nog du vet att en regnig sommar är kallare än en solig, man får alltså fråga sig vad som är hönan och vad som är ägget!

Ett exempel som är ganska irrelevant för att förstå klimatets inverkan. Det finns en gammal Snobbenstrip från sjuttiotalet där skolläraren frågar Karl varför det regnar så mycket i Oregon. Karl svarar: "Därför att det finns så mycket moln där..."

Soliga vinterdagar är ofta kallare än snöiga. Molniga nätter är generellt varmare än stjärnklara. Och som sagt. Dagens prognoser för det 21:a århundradet talar om högre temperaturer och mer nederbörd i Norden.

Utloggad AndreasE

• Gode
  • Antal inlägg: 2 947
« Svar #102 skrivet: november 06, 2013, 11:15 »
Jag påstår inte heller att Myrby träsk bevisar att det blivit blötare. Däremot påstår jag att det faktum att Myrby träsk är en sjö under perioden antyder att klimatförändringen inte inneburit ovanlig torka.

Vilket jag inte heller har påstått att det var. Jag säger bara att Myrby träsk varit en öppen vattenspegel sedan länge vid det laget. Människor har alltså levt på lerslätterna i 1000 år samtidigt som Myrby träsk hade en öppen vattenspegel. Alltså är det svårt att binda den öppna vattenspegeln under 300-400-tal till omorganiseringen av bebyggelsen.

Sen vill jag påpeka att man faktiskt bodde på lerslätterna i Mälardalen även under yngre bronsålder, då vattnet gick betydligt längre upp i landskapet. Många bronsåldersboplatser ligger bara några meter från den tidens strandängar, och bör alltså ha varit betydligt "blötare" än lerslätter flera km in från kusten på 300-talet. Uppenbarligen hade man strategier för att hantera eventuellt fuktiga jordar.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #103 skrivet: november 06, 2013, 11:16 »
Nej, men då borde ingen heller ifrågasätta att detta är en tänkbar förklaring till en flytt från lerslätterna då en klimatförändring faktiskt är påvisad.

Din prognos till trots så är det samtidigt påvisat i nämnda rapporter att det faktiskt blev blötare i nordvästra Europa, trots att det också blev kallare, under berörd period. Så man kanske ska anta att väder är mer komplicerat än att man rakt av kan överföra dagens klimatdebatt på alla klimatskeenden.
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #104 skrivet: november 06, 2013, 23:52 »
Nej, men då borde ingen heller ifrågasätta att detta är en tänkbar förklaring till en flytt från lerslätterna då en klimatförändring faktiskt är påvisad.

Ingen har ifrågasatt att det är en möjlig förklaring. I alla fall jag säger bara att jag inte vågar spekulera i hur sannolik den är, då vi har får dålig förståelse av både själva omorganisationen av bebyggelsen, och det lokala klimatet.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #105 skrivet: november 07, 2013, 10:34 »

Det är ju viktigt att inse att det inte är närheten till vatten i form av hav, sjöar eller vattendrag som är direkt avgörande utan hur bebyggelsen är anpassad efter rådande förhållanden. Det funkar ju alldeles utmärkt att bo nära vatten även på en lerslätt om bebyggelsen är anpassad efter något slags normaltillstånd, inkluderande normal nederbörd och normala vattenstånd.  Men om det sen inträffar en förändring som innebär ökad nederbörd så är en relativt flack lerslätt mycket dålig på att buffra vatten då genomsläppligheten i lerjord är ganska dålig. Vatten samlas alltså på ytan och blir stående. Om sen boplatsen dessutom ligger nära sjö eller vattendrag vars vattennivå höjs gör det ju saken än värre men även boplatser som inte ligger i strandkanten får problem.Att man bodde på lerslätten på bronsåldern och på medeltiden är alltså inte relevant så länge man inte kan påvisa att förhållandena var de samma!

Jag menar inte att någon ska tala om hur sannolik förklaringen är, men jag menar att när man spekulerar om skeenden så måste man sätta det i samband med kända faktorer. Och här har vi nu ett skeende som relativt väl stämmer in tidsmässigt med en relativt väl belagd klimatförändring. Det borde därför rimligen vara betydligt mer relevant att diskutera utifrån detta än att framföra helt ostyrkta spekulationer om plötsliga förändringar i samhällets struktur. Om vi som exempel spekulerar om att det skulle bero på en ökad stratifiering i samhället, så går det knappast att frigöra sig från tanken att härledningen är omvänd, dvs att man utgår från det faktum att samhället skiktas, och ser det som en förklaring för hela skeendet. Kanske borde man se det helt tvärt om, att skeendet är det som leder fram till den ökade stratifieringen.  I vilket fall borde det vara klokast att först spekulera och tolka utifrån kända faktorer istället för att ignorera dessa och istället utgå från helt ostyrkta spekulationer.

Utloggad gangrade

• Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
« Svar #106 skrivet: november 07, 2013, 12:26 »
Pollendiagram visar ofta en ökning i andelen spannmål under denna period. Det är dock endast en teori, ingen vet säkert.

Och här har vi nu ett skeende som relativt väl stämmer in tidsmässigt med en relativt väl belagd klimatförändring.

Så bra, här har vi två olika förslag till varför "världen försvann"
Hur bra passar de ihop? Betyder ett blötare klimat att det är lättare att odla spannmål? Eller var man tvungen att odla mer trots att det blev blötare? Kan det vara så att det (som vanligt) finns flera samverkande faktorer som gör att man flyttar från slätterna?

Qui tacet, consentit

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #107 skrivet: november 07, 2013, 14:22 »
Så bra, här har vi två olika förslag till varför "världen försvann"
Hur bra passar de ihop? Betyder ett blötare klimat att det är lättare att odla spannmål? Eller var man tvungen att odla mer trots att det blev blötare? Kan det vara så att det (som vanligt) finns flera samverkande faktorer som gör att man flyttar från slätterna?

Givetvis en bra tråd att dra i då. Men vi ska då kanske jämföra lite olika fakta då. Enligt Hellqvist så ser man i pollen och sedimentanalys inte bara en periodisk nedgång i pollen från säd utan också en ändring i mönstret som antyder att tidigare uppodlade marker börjar användas som boplatser. Han anger inte någon exakt tidpunkt för detta men refererar till lager som är daterade ungefär till aktuell tidpunkt.  Vore därför bra med lite närmare underlag från de pollenanalyser AndreasE nämnde.

Utloggad Carl Thomas

• Gode
  • Antal inlägg: 2 876
« Svar #108 skrivet: november 07, 2013, 16:29 »
Är det inte så att någonting triggar igång en händelseutveckling eller förändring. När triggandet har hänt startar processer som dels kan vara helt nya, men som kanske oftare är gamla och som legat och väntat på droppen som fick glaset att rinna över.

Ser vi på utveckling som skett så är våra världskrig någonting som tvingade fram en enorm utveckling på i princip allt. Kriser är också saker som triggar igång förändringar. T.ex. Klimatförändrinhar.

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad AndreasE

• Gode
« Svar #109 skrivet: november 07, 2013, 18:42 »

Givetvis en bra tråd att dra i då. Men vi ska då kanske jämföra lite olika fakta då. Enligt Hellqvist så ser man i pollen och sedimentanalys inte bara en periodisk nedgång i pollen från säd utan också en ändring i mönstret som antyder att tidigare uppodlade marker börjar användas som boplatser. Han anger inte någon exakt tidpunkt för detta men refererar till lager som är daterade ungefär till aktuell tidpunkt.  Vore därför bra med lite närmare underlag från de pollenanalyser AndreasE nämnde.

Du kan inte ta pollenanalysen från Myrby träsk som representativ för hela Mälardalen/Östra Mellansverige när det gäller pollen. Varje borrkärna är lokal, ofta mycket så. Just Myrby träsk är dessutom extra dålig så referens, då det ligger i direkt anslutning till en ytterst icke-representativ bebyggelse. Som sagt, nedgången i pollen från säd tros bero i just detta fall på att bebyggelsen i träskets omedelbara närhet expanderar.

För att se generella trender så måste man titta på många pollendiagram från flera olika platser. Mitt intryck ur minnet är att pollen från åkerbruk ofta ökar runt 400 e.Kr (eller någonting sånt), men det är ett minnesintryck från olika rapporter jag läst genom åren. Det finns säkert någon som gått igenom dem mer systematiskt.

Utloggad Ättelägg

• Gode
  • Antal inlägg: 1 188
« Svar #110 skrivet: november 07, 2013, 19:53 »
Tittar vi på trenden under första årtusendet ökar temperaturen sakta för att öka markant runt år tusen, gäller såväl olika klimatkurvor som de omtalade och omsusade iskärnorna från Grönland (som fö lär vara underlag till förstnämnda kurvor). Det finns hypotetiska toppar och dalar under dessa 900 år. Temperaturfallet enligt iskärnorna var som störst runt år noll. Vi ser att folk flyttar upp på impediment under vendeltid och framöver, som nämnt inga plötsliga rusningar, run for the hills, utan en omstrukturering som sträcker sig under lång tid och gäller för flera delar av Sverige än Mälardalen. Varför? Tja, några här menar att lermarkerna blev för blöta vilket tvingade folk upp på torrare mark. Andra pekar på att det är svårt att dra slutsatser utifrån det vi har. Tidigare har just detta att draga slutsatser från rundimära källor lyfts fram som mkt olämpligt, vi kan inget säkert säga. Plötsligt har vi klimatologer här som "vet" och har konstaterat sanningen utifrån fritt valda källor från internet. Varför blir min lilla undring utifrån min expertis, varför denna kovändning gällande tillförlitligheten från vetenskap och strigens/försiktighet i tolkning av den lilla fakta vi har att tillgå. Själv får jag den misstanken att det hela rör sig av en omtolkning av den tidigare, stolliga, uppfattningen att hela GU låg under vatten gällande vendeltid utifrån landhöjning. Detta håller inte längre, men om hela området var vattensjukt med "öar" som stack upp i sumpmarken, höggravfältet i GU, bosättningar, ja då var själva grund iden inte helt fel. Atlantiderna som slog sig ner i VG må besitta en urgammal sanning som vi andra inte har och jordpulserna må ha gett information som vi andra inte förstår men själv får jag det mkt svårt att se uppland som vattensjukt eftersom vi ser en expandering i monumentala anläggningar i GU, en förtätning av elitmiljöerna osv. Detta går inte ihop med ett träsk, där naturligtvis inget stort kan uppstå och jag antar att det är slutmålet.
Erik

Utloggad Skoglar

• Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
« Svar #111 skrivet: november 07, 2013, 20:34 »
Av allt det som skrivits har jag förstått att det finns belägg för en kallare period under järnåldern. Men exakt hur ser beläggen ut för att det även var fråga om en blötare period?
Eller är tankarna på en period med mer nederbörd bara ännu en ostyrkt spekulation?

I Täby, där jag bor, grävdes en hel del då man drog en ny motorväg från E4/Häggvik i Sollentuna upp mot E18 och Åkersberga. Om jag förstått rätt vad som berättades i samband med dessa grävningar, så var det ungefär följande:

I området S Vallentunasjön ska den äldsta överlevande bosättningen vara Valla (nära stadsdelen Vallatorp).

Med Valla som centrum och utgångspunkt skall under järnåldern nya bosättningar ha avsöndrats: Hagby, Karby, Broby. Dessa utgör ännu idag gårdsmiljöer, var och en med eget gravfält.

Efter vad mitt otränade öga ser, förefaller det som om Valla ligger ganska lågt, i direkt i anslutning till åkermarken. De yngre by-namnen ligger på höjder, på mark som inte är lämplig åkermark.

Om detta område är en illustration av den nya byggtrenden runt 500 e Kr, kan inte det vara tecken på en befolkningsökning, med vilken det kom behov av att öka tillgänglig åkerareal?

Eller var bosättarna på de nya platser vilka överlevt in i våra dagar helt enkelt ättlingar till de som hade flyttat runt i vandrande byar förr? Finns det några underbyggda tankar om den saken och kan detta Täbyavsnitt vara representativt för Mälardalen i stort?

Utloggad Anders i Uppsala

• Stammis
  • Antal inlägg: 165
« Svar #112 skrivet: november 07, 2013, 21:01 »
Jag tror att det är viktigt att inte överdriva förändringar kopplade till klimatförändring. De senaste halvseklet har genomsnittstemperaturen i Uppsala ökat med ungefär 2 grader (alltså mycket mer än världsgenomsnittet, och sannolikt större än förändringarna under folkvandringstiden). Har detta inneburit att naturen ändrat utseende? Att vi har helt andra arter? Att bebyggelse måste flyttas? Nej, jag tror att det är farligt att överdriva följderna av en klimatförändring.

Självklart kan klimatet ha spelat en viss roll, men jag tror att förändringarna främst hade att göra med nya jordbruksmetoder (i och för sig möjligen orsakade av klimatförändring) och/eller en förändrad maktstruktur.

Själv får jag den misstanken att det hela rör sig av en omtolkning av den tidigare, stolliga, uppfattningen att hela GU låg under vatten gällande vendeltid utifrån landhöjning. Detta håller inte längre, men om hela området var vattensjukt med "öar" som stack upp i sumpmarken, höggravfältet i GU, bosättningar, ja då var själva grund iden inte helt fel. Atlantiderna som slog sig ner i VG må besitta en urgammal sanning som vi andra inte har och jordpulserna må ha gett information som vi andra inte förstår men själv får jag det mkt svårt att se uppland som vattensjukt eftersom vi ser en expandering i monumentala anläggningar i GU, en förtätning av elitmiljöerna osv. Detta går inte ihop med ett träsk, där naturligtvis inget stort kan uppstå och jag antar att det är slutmålet.

Tänk på att det fotfarande för ett par hundra år sedan var blötare än idag. Dagens relativt torra åker- och skogslandskap är ett resultat av mänsklig påverkan (dikning) under 1700-, 1800- och 1900-talet.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #113 skrivet: november 07, 2013, 21:19 »
Du kan inte ta pollenanalysen från Myrby träsk som representativ för hela Mälardalen/Östra Mellansverige när det gäller pollen. Varje borrkärna är lokal, ofta mycket så. Just Myrby träsk är dessutom extra dålig så referens, då det ligger i direkt anslutning till en ytterst icke-representativ bebyggelse. Som sagt, nedgången i pollen från säd tros bero i just detta fall på att bebyggelsen i träskets omedelbara närhet expanderar.

För att se generella trender så måste man titta på många pollendiagram från flera olika platser. Mitt intryck ur minnet är att pollen från åkerbruk ofta ökar runt 400 e.Kr (eller någonting sånt), men det är ett minnesintryck från olika rapporter jag läst genom åren. Det finns säkert någon som gått igenom dem mer systematiskt.

Helt riktigt återspeglar Myrby på sin höjd den lokala utvecklingen precis som i stort sett alla sådana prover sett enskilt. Därför är det ju av intresse att se på fler.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #114 skrivet: november 07, 2013, 21:22 »
Jag tror att det är viktigt att inte överdriva förändringar kopplade till klimatförändring. De senaste halvseklet har genomsnittstemperaturen i Uppsala ökat med ungefär 2 grader (alltså mycket mer än världsgenomsnittet, och sannolikt större än förändringarna under folkvandringstiden). Har detta inneburit att naturen ändrat utseende? Att vi har helt andra arter? Att bebyggelse måste flyttas? Nej, jag tror att det är farligt att överdriva följderna av en klimatförändring.

Självklart kan klimatet ha spelat en viss roll, men jag tror att förändringarna främst hade att göra med nya jordbruksmetoder (i och för sig möjligen orsakade av klimatförändring) och/eller en förändrad maktstruktur.

Tänk på att det fotfarande för ett par hundra år sedan var blötare än idag. Dagens relativt torra åker- och skogslandskap är ett resultat av mänsklig påverkan (dikning) under 1700-, 1800- och 1900-talet.

Det är väl knappast relevant att jämföra den tidens effekter av klimat med dagens. Vem av oss kan peka ut nån som helst synbar effekt av det senaste dåliga skördeåret?

• Stammis
« Svar #115 skrivet: november 07, 2013, 21:34 »
Det är väl knappast relevant att jämföra den tidens effekter av klimat med dagens. Vem av oss kan peka ut nån som helst synbar effekt av det senaste dåliga skördeåret?

Visst har du en poäng när det gäller detta, men det är ändå viktigt att tänka på att inte överdriva fysiska förändringar baserat på klimatförändringar. Det är lika varmt i Uppsala idag som det var i norra Tyskland i mitten av 1900-talet. Vad jag förstår är klimatförändringarna under folkvandringstiden av en annan (mindre) storleksordning (har fått intrycket att det handlar om några tiondels grader upp och ner), men jag kan ha fel. Jag har därför svårt att tänka mig att folkvandringstidens klimatförändringar enskilt haft så stor påverkan.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #116 skrivet: november 07, 2013, 22:11 »
Visst har du en poäng när det gäller detta, men det är ändå viktigt att tänka på att inte överdriva fysiska förändringar baserat på klimatförändringar. Det är lika varmt i Uppsala idag som det var i norra Tyskland i mitten av 1900-talet. Vad jag förstår är klimatförändringarna under folkvandringstiden av en annan (mindre) storleksordning (har fått intrycket att det handlar om några tiondels grader upp och ner), men jag kan ha fel. Jag har därför svårt att tänka mig att folkvandringstidens klimatförändringar enskilt haft så stor påverkan.

Nja, mätningarna visar klara skillnader, kolla in värdena här, mätningarna utförda på träd från Norra Finland. Jämför man med Pollenanalysen från Myrby så stämmer det ganska bra såväl med nämnda nedgång samt tolkningen om uppgång runt år 800

http://www.pasthorizonspr.com/index.php/archives/07/2012/climate-in-northern-europe-reconstructed-for-the-past-2000-years

• Stammis
« Svar #117 skrivet: november 07, 2013, 22:26 »
Det är lite svårt att utifrån grafen utläsa storleken på klimatförändringen under folkvandringstiden. Men den bör i alla fall inte ha varit större (nedåt i medeltemperatur) än det senaste halvseklets har varit (uppåt i medeltemperatur). Visst kan klimatförändringen under folkvandringstiden ha haft betydelse, men jag har svårt att en trots allt måttligt förändring av temperaturen haft en så stor betydelse.

Den "gamla världen försvann" inom loppet av flera sekel och klimatet bör ha ändrat sig lite fram och tillbaka under den tiden. Jag ställer mig frågande om långsamma måttliga klimatförändringar har haft en så enorm betydelse, när inte de bevisligen mycket kalla åren 535-536 (http://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_weather_events_of_535%E2%80%93536) inte verkar ha medfört något direkt katastrof. Det var ju i efterdyningarna av just detta extrema väder som kungshögarna i Gamla Uppsala började uppföras under andra halvan av 500-talet.

Utloggad Yngwe

• Gode
« Svar #118 skrivet: november 07, 2013, 22:37 »
Det är lite svårt att utifrån grafen utläsa storleken på klimatförändringen under folkvandringstiden. Men den bör i alla fall inte ha varit större (nedåt i medeltemperatur) än det senaste halvseklets har varit (uppåt i medeltemperatur). Visst kan klimatförändringen under folkvandringstiden ha haft betydelse, men jag har svårt att en trots allt måttligt förändring av temperaturen haft en så stor betydelse.

Den "gamla världen försvann" inom loppet av flera sekel och klimatet bör ha ändrat sig lite fram och tillbaka under den tiden. Jag ställer mig frågande om långsamma måttliga klimatförändringar har haft en så enorm betydelse, när inte de bevisligen mycket kalla åren 535-536 (http://en.wikipedia.org/wiki/Extreme_weather_events_of_535%E2%80%93536) inte verkar ha medfört något direkt katastrof. Det var ju i efterdyningarna av just detta extrema väder som kungshögarna i Gamla Uppsala började uppföras under andra halvan av 500-talet.

Nu säger iallafall alla som jag nu läst att 536 års klimathändelse troligen orsakade omfattande svält. Men det här är ingen klimatförändring utan en klimathändelse och är alltså begränsad i tid. Troligen för kort för att orsaka betydande samhällsändringar.

• Stammis
« Svar #119 skrivet: november 07, 2013, 22:49 »
Nu säger iallafall alla som jag nu läst att 536 års klimathändelse troligen orsakade omfattande svält. Men det här är ingen klimatförändring utan en klimathändelse och är alltså begränsad i tid. Troligen för kort för att orsaka betydande samhällsändringar.

Jo, självklart är det extrema vädret 535-536 en annan sak än långsam klimatförändring över tiden, men det är ändå intressant att se att vädret 535-536 inte verkar ha lett till någon jättestor katastrof, även om det säkerligen ledde till svält på sina håll.

Jag tror också att klimatförändringar under folkvandringstiden kan ha spelat en roll, men jag tror att andra faktorer varit minst lika viktiga.