På Sanda-stenen fra Gotland kan man se de to mødrene i Asgård, der gamlemor Jord ('Gaia'/Gumman) sitter ved gamlefar Odins ('Uranus'/Gubbens) side - medens hans arvtager Balder (Kronos) presenterer gevær - og den nye svanen (Rhea/Nanna) for sine foreldre.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gotland_Runic_Inscription_181I den finske mytologi kalles de samme aktører Okko Väinömöinen og Akka Matar, Pukki Leminkainen og Joutsen Suometar. I dagens finsk betyder "joutsen" fortsatt svane.
I stenens ramme ser man så gamle Jords/Akkas symbol - andefuglen - medens Nannas/Joutsens svanehode står mitt i mot, kl. 15.00. Scenen der skildres på Sanda-stenen har altså at gjøre med det hellige bryllup - 'hieros gamos' - der den høyeste blant slektens familje, kongfamiljen, har truffet sitt endelige valg og brylluppet er klart. De tre brødre der er på vei til Valhall - sentralt i bildet - ledes derfor an av Balder med lansett-lansen, der eskorteres av to eldre brødre, sist eldstemann og forstander Tor (Jmfr. Forsete/Seppo/Zeus) - selv gitt symbolet for fullmånen og nymånen, samt kronen og klubben (køllen).
I den finske språkkrets kalles månen kuu (:ko). Som solens - dvs. fader Odens - eldste sønn får Tor representere solens første reflektion. Som eldst blant brødrene i herskerfamiljen får han således figurere som 'mån-gode' - medens hans yngre broder (Balder) får overta faderens re-produktive dont, som 'sol-gode'. Fra dette tidspunkt blir den gamle Balder opphøyet til 'himmelsgode'.
Regenten er dog den eldste sønn, hvorfor Tor/Seppo/Zeus får tittelen 'kuu-ning' - etter kuu=måne. Som eldste sønn i Asgård blir således tittelen "Kuun-ing-as" - også skrevet "Koningas/Koningaz". I andre norrøne regentfamiljer fikk man tilsvarende tittel i formen Kon-unge, Konung og Konge.