Författare Ämne: Argumentationsteknik?  (läst 9567 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #20 skrivet: oktober 29, 2013, 12:47 »
För att förtydliga: Det var bronstavlorna från Delos som enligt Platon kom från folket bortom nordanvinden och som inte är arkeologisk belagda. I så fall skulle de ha ett skriftspråk 1500-1200 f Kr. Handelskontakterna mellan Skandinavien och Medelhavet är ju belagda genom fynd långt tidigare.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #21 skrivet: oktober 29, 2013, 13:11 »
Kan hällristningar vara en form av hieroglyfer? 

Thomas

Visst. Hieroglyferna är ju pikto-grammer som bearbetats till ideo-grammer, som i sinom tur blivit 'logo-grammer'. Dom kinesiska och maya-indianska skriftssystemen är ju klara exdempel på mycket avancerade logo-gram.

Problemet med logo-grammerna är givetvis att man (fortfarande) får lära sej ett nytt täcken för varje objekt, handling eller sinnbild man vil kommunisera. (Dagens kinesiska har väl drygt 4 miljoner täcken. Fördelen med ljud-skriften framför bild- och symbol-skriften törs alltså vara uppenbar. Problemet är bara att hitta, identifiera och definiera alla dom grunnläggande ljud ("fonem") som behövs (och inte behövs) för att få ett sådant systemet fungera på ett fullvärdigt sätt.)

I detta samband är det alltså ett tankekors att det avancerade ljud-systemet man hittar i västra Eurasien använder skriftstyper baserad på staven och cirkelns geometri - och en där till hörande propotionslära. Misstanken är alltså att Vinca-symbolerna - imellan dom rena symbolerna - innehåller dom första spår av dessa ljud-täcken. 

Vinca-symbolerna verkar bygga på specifika symbol-bilder (täcken) - som handen, skäggyxan, lansett-dolken, hjulkorset och hakkorset. Så långt man vet representerade dom två senare symbolen 'solhjulet' och 'livshjulet'.

Betydelsen av symbolerna är givetvis hett diskuterade, men det törs framgå att dom har associerats till såväl kosmos som logos - där naturens större funktioner (principer) blivit bundna till kulturella titler och/eller traditioner.

Nu har man ju hittat dom fem nämda symboler också på nordiska hällristningar och hällmålningar - i hop med rena bild-ritningar. Några av dessa kan vara rena piktogrammer (vegledande täcken, 'skyltning'), men dom nämda gengångare anses ha mer princippiella (symbolska) betydelser.   

Bengt Hemtun har på sin hemsida gjort en rad jämförelser mellan Mesopotamiens, Medelhavets och Östersjöns symboluttryck under sten- och bronsålder. I hans perspektiv kan man ju anse hällristningarnas symboler som 'ideogram' - hvilket är hieroglyfernas och logogrammens förstadie.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #22 skrivet: oktober 29, 2013, 13:35 »
För att förtydliga: Det var bronstavlorna från Delos som enligt Platon kom från folket bortom nordanvinden och som inte är arkeologisk belagda. I så fall skulle de ha ett skriftspråk 1500-1200 f Kr. Handelskontakterna mellan Skandinavien och Medelhavet är ju belagda genom fynd långt tidigare.

Uppfattat.

Sen bekräftas ju Platons historie om hyperboreerna på Delos av andra. Samtidigt får man ju fråga sej om Platons kvaliteter som referent och historiograf bör betvivlas.

Slutligen kan man efterfråga om Platon kunde ha haft ett motiv till att dikta upp ett skriftsspråk som inte existerat - och ingen i hans lärda samtid kände till?!

I hop med Caesars annaler torde Platons beskrivnng av en gallisk/germansk skriftstyp vara sanolik. Handeln och kompetensutväxlingen mellan Östersjön och Svarta havet är ju numer avslöjad, beskriven och bevisad - som en 7-8.000 år gammal kulturbyggande tradition.

Till skillnad från 1900-talets arkeologi och historia har man numer fått klarhet i att nord-europernas generella kulturnivå inte låg synnerligt tillbaka för Medelhavskulturen. Indikationen från modern arkeologi är alltså att Platons uppgifter om hyperborernas skriftsspråk bygger på historiska sanningar - precis som sagan om det 'mytiska' Troja. Tentativt får vi alltså utgå från att hyperboreernas intelektuella nivå var fullt på höjd med dom samtida medelhavsseglarna.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #23 skrivet: oktober 29, 2013, 17:34 »
Nu finns det flera alfabeten från det gamla Rom. Får man fråga vilket av dom det är du syftar til?

Jag menar naturligtvis det alfabet som användes för att skriva latin runt år 100 e.Kr.

A B C D E F G H I K L M N O P Q R S T V X (Y Z)

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #24 skrivet: oktober 29, 2013, 18:50 »
Castor,

Varifrån fick romerna denna stavskrift?

Sen får man väl fråga varifrån täcknen för dom klara ljuden U, Ä, Ö och Å - jämte konsonaterna J och W - kommit?
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #25 skrivet: oktober 30, 2013, 09:04 »
Det som skiljer det romerska alfabetet från det grekiska är:

Bokstäverna zeta, theta, xi, fi, psi och omega saknas.
Två äldre bokstäver digamma (som blivit F) och koppa (som blivit Q), som saknas i det klassiska grekiska alfabetet, har bevarats.
Bokstaven gamma med uttalet /g/ har blivit C med uttalet /k/ och en ny bokstav G har tillkommit.
Den grekiska vokalen eta har blivit konsonanten H.
Bokstaven pi /p/ har fått utseendet P samtidigt som rho /r/ (skrivs ”P” på grekiska) har fått formen R.
Bokstaven ypsilon /y/ har blivit V med uttalet /u/.
Bokstaven chi med uttalet /ch/ har blivit X med uttalet /ks/.

Den fetmarkerade texten talar för att runorna bygger på latinsk skrivkonst och inte på grekisk. Det var också från den latintalande västra delen av Romarriket som det mest tongivande romerska kulturinflödet nådde germanerna under det första århundradet av vår tideräkning.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #26 skrivet: oktober 30, 2013, 09:32 »
Vad mig anbelangar var det romerska kulturinflödet på germanerna ungefär lika värdefullt som USA:s inflytande på Europa efter kriget, mest skit......... ;D
Hell thir regin donaraz!

Utloggad gangrade

  • Veteran
  • Antal inlägg: 594
  • Intresserad amatör
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #27 skrivet: oktober 30, 2013, 10:13 »
Vad mig anbelangar var det romerska kulturinflödet på germanerna ungefär lika värdefullt som USA:s inflytande på Europa efter kriget, mest skit......... ;D

Det låter påläst och bra.  ;D

"Den romerska rätten betraktas som en av de mest betydande insatserna i den mänskliga kulturens utveckling"
Qui tacet, consentit

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #28 skrivet: oktober 30, 2013, 11:18 »
Också en helt annan typ av överhetssamhälle, där byråkraten gör sitt inträde, något som aldrig tidigare behövts då rättskipningen föll på familjens, ättens eller hövdingadömets överhuvud. Jag håller med Tacitus när han menar att germanerna är moraliskt överlägsna romarna. Bara för att jag HAR läst betyder det inte att jag måste dra samma slutsatser som du beträffande detta. Argumentationsteknik.....
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #29 skrivet: oktober 30, 2013, 11:34 »

"Den romerska rätten betraktas som en av de mest betydande insatserna i den mänskliga kulturens utveckling"

"I dom blindas värld är den enögde konung".
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #30 skrivet: oktober 30, 2013, 11:39 »
.

Den fetmarkerade texten talar för att runorna bygger på latinsk skrivkonst och inte på grekisk. Det var också från den latintalande västra delen av Romarriket som det mest tongivande romerska kulturinflödet nådde germanerna under det första århundradet av vår tideräkning.

Tack för lektionen.

1. Fanns här enbart två alternativa skriftspråk INNAN Gallerkriget?
2. Vad hade i så fall hänt med Vinca-skriften?

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #31 skrivet: oktober 30, 2013, 14:00 »
1. Gallerna använde antingen det grekiska, det etruskiska eller det latinska alfabetet när de gjorde sina inskrifter. De utvecklade aldrig något eget alfabet som exempelvis ibererna gjorde. Det iberiska alfabetet var förstås en vidareutveckling av det feniciska, precis som det grekiska, det etruskiska och det latinska alfabetet. Efter år 50 f.Kr., då Gallien blivit romersk provins, kan man anta att gallerna höll sig till det förhärskande latinska alfabetet, vilket också måste ha varit det alfabet som de närboende germanerna lättast kunde bekanta sig med.

2. Jag tror inte att Vinca-skriften är något annat än en isolerad kuriositet. En utdöd kulturyttring (osäkert om det rör sig om egentlig skrift) som saknar senare avläggare. Ett utdött språk från en utdöd kultur. Ungefär som den minoiska skriften (linear A) och skriften från Induskulturen.

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #32 skrivet: oktober 30, 2013, 19:14 »
1. Gallerna använde antingen det grekiska, det etruskiska eller det latinska alfabetet när de gjorde sina inskrifter.


En av dom - eller alla tre, om varann?

De utvecklade aldrig något eget alfabet som exempelvis ibererna gjorde.

Varför berättar Caesar då motsatsen?

Det iberiska alfabetet var förstås en vidareutveckling av det feniciska, precis som det grekiska, det etruskiska och det latinska alfabetet.


"Förståss"?! Vilken auktoritet talar nu?

Själv har jag svårt att se annat än att dom tidiga iberiska alfabet är en stavskrift - precis som runorna - utan bågar, som i BOK-stavarna:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alfabeto.jpg


Efter år 50 f.Kr., då Gallien blivit romersk provins, kan man anta att gallerna höll sig till det förhärskande latinska alfabetet, vilket också måste ha varit det alfabet som de närboende germanerna lättast kunde bekanta sig med.


Anta kan man ju, rent generellt. Men vart ligger indikationerna - och vilka är dom?

Är det den romerska sling-skriften från Vindolanda-skrifterna (ovan) du tänker dej att gallerna (oxå) använde?


2. Jag tror inte att Vinca-skriften är något annat än en isolerad kuriositet. En utdöd kulturyttring (osäkert om det rör sig om egentlig skrift) som saknar senare avläggare. Ett utdött språk från en utdöd kultur. Ungefär som den minoiska skriften (linear A) och skriften från Induskulturen.

Ungefär som med dom keltiska, germanska, nordiska, vendiska, ungerska och turkiska runorna?
Vad med Sumers kilskrift, Egyptens hieroglypher och Mayaindianernas logogrammer - dog inte också ut?

Du ändrar snabbt premisserna när du så behöver.

Utveckling av språk såväl som skriftsspråk sker hemst sällan - om någonsinn - i ett vakuum. Att ma (ännu) inte förstår sambandet mellan linear A och B betyder - givetvis - inte att här inte finns ett.

Tro knappt jag har läst någon seriös antropolog eller språkforskare som begrundat en sådan teori. Ej häller vad gäller symbolerna och logogrammerna från Indus-dalen. Att jounalistiska kommentarer från 50-talet kallat Moheno Daro, Indusdalen och det gamla Egypt för "utdödda civilisationer" är ju enbart ett uttryck för brist i den historiska kunnskapen. När man i dag kan lägga många och nya pusselbiltar till bilden av forntiden ser man ju att "allt henger ihop med allt" - speciellt vad gällar människan och hennes utveckling genom tiderna.

Ditt påstående reflekterar alltså inte en bredare analys, men en konstruerad synspunkt - till synes byggt på generella uppfattningar du adapterat okritiskt.

Nu kan endera Vinca-symbolerna hittas över stora delar av Eurasien, inte minst ikring Östersjön. Några av dom har även använts och behållits också på våra bräddgrader - genom medelålder och intill modern tid.

Att försöka decimera Vinca-kulturens samtida inflytande på sin samtid och eftertid är tyvärr inte möjligt. Dom miljöer som utformade stenålderns symbolska billdspråk, bronsålderns logogrammer och järnålderns fonetiska alfabet har alla lånat mening och innebörd, jämte former och fasoner, från Vinca-kulturens dagar.
« Senast ändrad: oktober 30, 2013, 19:48 av Boreas »
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”


Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #34 skrivet: november 01, 2013, 09:14 »
En av dom - eller alla tre, om varann?

De tidigaste galliska inskrifterna är från norra Italien (Gallia Cisalpina) och de är skrivna med etruskiska bokstäver. Sedan finns inskrifter som kommer från området närmast Marsielle (den grekiska kolonin Massalia) och där har man använt det grekiska alfabetet. Senare inskrifter (från 50 f.Kr. och framåt) är skrivna med romerska bokstäver.

Varför berättar Caesar då motsatsen?

Var gör han det? Vad exakt säger han?

Själv har jag svårt att se annat än att dom tidiga iberiska alfabet är en stavskrift - precis som runorna - utan bågar, som i BOK-stavarna:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Alfabeto.jpg

Är det den romerska sling-skriften från Vindolanda-skrifterna (ovan) du tänker dej att gallerna (oxå) använde?

Jag har aldrig någonsin hört talas om uttrycket "sling-skrift". På vad sätt skulle den skilja sig från "stav-skrift" menar du?

Gallerna använde romersk kursiv skrift, ja.

Se t.ex. http://www.asnc.cam.ac.uk/spokenword/g_larzac.php


Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #35 skrivet: november 01, 2013, 12:25 »
Utveckling av språk såväl som skriftsspråk sker hemst sällan - om någonsinn - i ett vakuum. Att ma (ännu) inte  förstår sambandet mellan linear A och B betyder - givetvis - inte att här inte finns ett.

Samband finns kanske, men linear A var ju de icke-indoeuropeiska minoernas skrift medan linear B användes av de nyanlända indoeuropeiska grekerna. Denna skrift övergavs snart och ersattes av den grekiska vidareutvecklingen av den feniciska skriften. Det är värt att notera att ingen av alla de indoeuropeiska folk som anlände till medelhavsområdet och Västeuropa hittade på något helt eget skriftspråk, så kanske kan linear B helt enkelt vara en kraftigt modifierad variant av linear A.

Nu kan endera Vinca-symbolerna hittas över stora delar av Eurasien, inte minst ikring Östersjön. Några av dom har även använts och behållits också på våra bräddgrader - genom medelålder och intill modern tid.

Att försöka decimera Vinca-kulturens samtida inflytande på sin samtid och eftertid är tyvärr inte möjligt. Dom miljöer som utformade stenålderns symbolska billdspråk, bronsålderns logogrammer och järnålderns fonetiska alfabet har alla lånat mening och innebörd, jämte former och fasoner, från Vinca-kulturens dagar.

Vinca-kulturen var ju en för-indoeuropeisk kultur som existerade i Fornjugoslavien och Rumänien. Den försvann i och med att indoeuropéerna vandrade in. Vad är det för specifika Vinca-symboler har hittats ända borta vid Östersjön?

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #36 skrivet: november 01, 2013, 16:42 »
De tidigaste galliska inskrifterna är från norra Italien (Gallia Cisalpina) och de är skrivna med etruskiska bokstäver. Sedan finns inskrifter som kommer från området närmast Marsielle (den grekiska kolonin Massalia) och där har man använt det grekiska alfabetet. Senare inskrifter (från 50 f.Kr. och framåt) är skrivna med romerska bokstäver.

"Galliska inskrifter" gjord med "etrusksika bokstavar" - från Cisalpina?!

Jaha. Hur skal man tolka det - om inte som en ren tolkning? Har han en referens?

Citera

Var gör han det? Vad exakt säger han?


I berättelsen om Galliska kriget, bok 6 verserna 13 og 14 - där det berättas om gallernas antika akademier - med 20 års sammanhängade studietid, precis som i det gamla Grekland. Visste han inte om det?

Läs och lär!  :D

Citera

Chapter 13:

But of these two orders, one is that of the Druids, the other that of the knights. The former are engaged in things sacred, conduct the public and the private sacrifices, and interpret all matters of religion. To these a large number of the young men resort for the purpose of instruction, and they [the Druids] are in great honor among them. For they determine respecting almost all controversies, public and private; and if any crime has been perpetrated, if murder has been committed, if there be any dispute about an inheritance, if any about boundaries, these same persons decide it; they decree rewards and punishments; if any one, either in a private or public capacity, has not submitted to their decision, they interdict him from the sacrifices. This among them is the most heavy punishment.

...

These [the Druids] assemble at a fixed period of the year in a consecrated place in the territories of the Carnutes, which is reckoned the central region of the whole of Gaul. Hither all, who have disputes, assemble from every part, and submit to their decrees and determinations. This institution is supposed to have been devised in Britain, and to have been brought over from it into Gaul; and now those who desire to gain a more accurate knowledge of that system generally proceed thither for the purpose of studying it.

...

Chapter 14:

The Druids do not go to war, nor pay tribute together with the rest; they have an exemption from military service and a dispensation in all matters. Induced by such great advantages, many embrace this profession of their own accord, and [many] are sent to it by their parents and relations.

They are said there to learn by heart a great number of verses; accordingly some remain in the course of training twenty years. Nor do they regard it lawful to commit these to writing, though in almost all other matters, in their public and private transactions, they use Greek characters.

That practice they seem to me to have adopted for two reasons; because they neither desire their doctrines to be divulged among the mass of the people, nor those who learn, to devote themselves the less to the efforts of memory, relying on writing; since it generally occurs to most men, that, in their dependence on writing, they relax their diligence in learning thoroughly, and their employment of the memory.


http://classics.mit.edu/Caesar/gallic.6.6.html

“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #37 skrivet: november 01, 2013, 16:47 »
Citera

Jag har aldrig någonsin hört talas om uttrycket "sling-skrift". På vad sätt skulle den skilja sig från "stav-skrift" menar du?


Man skiljer gärna på två olika handstilar - typ stavskrift resp. slingande skrift - där bokstavarna i varje ord binds ihop av slingor. Gotiska handstilen är ett gammalt exempel på sådan skriftstyp.

Dom galliska skriftstyper som exsisterade i England och Irland - innan och under romertid - ledde til medelålderns keltiska bokstavar - som numer kan skådas i endera irska praktböcker. Sen kan man ju jämföra med Silverbibelns stavskrift - som mer liknar dom "grekiska bokstavar" Caesar beskriver som "Kelternas skriftsspråk".   

Citera

På denne tiden blomstret kelternes kultur i Irland. Det var få steder at de avskrifter av evangeliene som ble produsert ble dekorert så vakkert som i Nord-England og i Irland. Her utviklet man den så kalte insulære stilen. Bysantisk, italiensk og sachsisk kunst influerte på den insulære stilen, men den mest inflytelsesrike påvirkningen hadde kelterne med seg da de kom til Irland fra Europa og England i før-kristen tid

http://www.ntnu.no/ub/formidl/utgivelser/til_opplysning/to_nr8.php#kap3


I dagens Sverige definierar man skriftstyperna som i Tyskland - inte efter deras strukturella egenart men efter deras "bruksområde".

Den grafiska terminologin blir därmed någort oklar - eftersom 'skriftstyper' kallas 'hand-stil',   stav-skrift kallas "text-stil" och den sammanhängande slingande sling-skriften får heta "skriv-stil".

Sen kan båda typer utformas som versaller, minuskler och kursiv - betäcknande stora, små och skråsatta täcken.

När stavarna snos ihop med bågar eller 'slingor' kan man alltså tala om båg-skrift eller sling-skrift. I Norge kallas skriftstypen "løkke-skrift" - där "løkke" betyder just "slinga".

Kan vi så återgå till frågan om romernas kursiverade sling-skrift kan anses vara mall för den stavskrift man hittar - som fornetiska alfabeten - efter Augustus' tid?

Hur förklarar han att gallerna lärt sej den grekiska stavskriftens former - genom romertidens romerska kråkfötter - typ Vindolanda?

Citera
Gallerna använde romersk kursiv skrift, ja.

Gäller det innan eller under romertid?

Likt Vindolanda-breven är exemplet från Larzac i syd-östra Frankrike iofs. intressant. Dom ger båda exempel på den språk- och kultur-påverknad som ramade Frankrike och England under romertid. Men det förklarar inte - på något sett - hur, när och vart dom galliska, germanska och gotiska alfabeten uppstått.

Då Frankrike och England blev romerska kolonier skedde givetvis stora ändringar i såväl demografi som språk- och kultur-traditioner. Riktningen på utvecklingen gick från gallo-germansk till franco-romansk - vartefter medeltidens 'lingua franca' ("soldat-latin") såg dagens ljus.

Brevet från Larzac är mao. ett tidigt vittnesmål om denna transformation - under romertid. Men den berättar tyvärr ingenting i frågan om gallernas äldre skrivstil och druidernas alfabeten. I så hänseende ligger Book of Kells och Silverbibeln betydligt närmare till...

http://www.ntnu.no/ub/formidl/utgivelser/til_opplysning/to_nr8.php#kap3
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #38 skrivet: november 01, 2013, 17:03 »
Samband finns kanske, men linear A var ju de icke-indoeuropeiska minoernas skrift medan linear B användes av de nyanlända indoeuropeiska grekerna.

Vad var sen minoerna - annat än proto-grekiska, alltså proto-IE? Bevis?

Citera

 Denna skrift övergavs snart och ersattes av den grekiska vidareutvecklingen av den feniciska skriften. Det är värt att notera att ingen av alla de indoeuropeiska folk som anlände till medelhavsområdet och Västeuropa hittade på något helt eget skriftspråk, så kanske kan linear B helt enkelt vara en kraftigt modifierad variant av linear A.


Senaste satsen verkar vettig - och innebär att den feniciernas skriftliga utveckling - från bildspråk och logogrammer till ett definierat alfabete av fonetiska täcken - händer efter att dom anländt till Levanten ock slagit sej fram till SV Anatolien och SÖ Grekland.

Citera
Vinca-kulturen var ju en för-indoeuropeisk kultur som existerade i Fornjugoslavien och Rumänien. Den försvann i och med att indoeuropéerna vandrade in.

Mer svada om "döda språk" och "försvunna kulturer". Sen en ytterst tvecksam teori om IE som resultat av massiva migrationer. Utan fnugg av bevis...

Citat från: castor
Vad är det för specifika Vinca-symboler har hittats ända borta vid Östersjön?

Om du inte förmår upptäcka en handfull exempel på paralleller i forn-nordiska medaljoner, bildstenar och hällristningar - så får du kolla Vinca-symbolerna en gång till. Länkarna är redan serverat.
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Castor

  • Veteran
  • Antal inlägg: 864
SV: Argumentationsteknik?
« Svar #39 skrivet: november 01, 2013, 19:52 »
Om du inte förmår upptäcka en handfull exempel på paralleller i forn-nordiska medaljoner, bildstenar och hällristningar - så får du kolla Vinca-symbolerna en gång till. Länkarna är redan serverat.

Här är ännu en länk:

http://www.prehistory.it/ftp/winn.htm

Icke-kulturspecifika tecken och symboler som "korset", "hakkorset", "solen", "pilbågen", "kammen", "fågelfoten" eller "gaffeln"... kan förstås hittas över hela världen, i såväl yngre som äldre kulturer. Men de riktigt originella Vinca-symbolerna däremot, dem har man aldrig sett maken till, varken före eller efter Vinca-epoken och knappast utanför denna begränsade kulturs utbredningsområde.