Författare Ämne: Ny info om Homini:s historia utanför Afrika  (läst 2314 gånger)

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
Ny info om Homini:s historia utanför Afrika
« skrivet: oktober 19, 2013, 10:46 »
Jag har i ett antal trådar redogjort för en del märkligheter rörande människans äldsta utvecklingshistoria. Jag har hävdat att människan inte är flera "arter", som man vanligen velat uttrycka det, utan rätt och slätt människa där det kunnat finnas variationer ungefär som skillnaden mellan kaukasier, asiater resp Afrikaner (var och en med sina undervarianter). De har alltså kunnat para sig med varandra och har troligen inte vid möten samtida varianter emellan upplevt de andra särskilt avvikande. Vår kunskap har baserats på fynd med stora tidsluckor mellan, vilket förståss inneburit att människan utvecklats under tiden till nya utseenden resp tekniker, så äldre tiders vetenskapsmän har låtit lura sig själv till olämpliga slutsatser.

Nu har alltså en bekräftelse på d o publicerats, även om sista ordet säkert inte har sagts ännu i ämnet. 
* Perfectly preserved 1.8 million-year-old skull_could re-write history of human evolution
* Skallen kan skriva om människans historia_Georgien_Dmansi

Jag påminner om att i Georgien och angränsande länder har även fynd gjorts, som pekar på att "Out of Africa" är mer komplicerad och Homo Sapien Sapiens kanske expanderat ut tidigare än man hittills trott. Alternativt utvecklats utanför Afrika först. Dateringar finns för Neanderthal upp till 800000 och Sapiens 200-400000. Tekniska dateringar var inte klara när jag noterade det och dateringar ovan bygger på lagrens ålder. Fynden finns i EN grotta och omfattar vad gäller människa lämningar efter Erectus, Neanderthal resp Sapiens och deras verktyg etc, så de är alltså inte att anse som bekräftade. Ännu!

F n gräver man i ett antal grottor för att nå lagernivåer där ev liknande fynd kan göras. Det tar dock några år att nå ned förutsatt att arkeologerna får fortsatt med pengar.

Spännande?!
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ny info om Homini:s historia utanför Afrika
« Svar #1 skrivet: oktober 27, 2013, 20:42 »
Visst är det väl spännande - og rätt väl behanlad på tråden som fastslått att Homo erectus var såväl stora som intelligenta nog at vara den gemensamma förfäder för dom människotyper som numer befolkar jorden. Där har du redan några poster om Dmansi - också...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Ny info om Homini:s historia utanför Afrika
« Svar #2 skrivet: oktober 27, 2013, 21:15 »
Annars har man tidigare påpekat likheter mellan stenverktygen från Dmansi og Vargrottan:
http://www.arkeologiforum.se/forum/index.php/topic,4388.msg39014.html#msg39014
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”