Författare Ämne: Vikings  (läst 10460 gånger)

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
Vikings
« skrivet: september 30, 2013, 18:04 »
På torsdag kommer den amerikanska TV-serien Vikings på TV 4. Serien handlar om Ragnar Lodbrok och hans äventyr.

Citera
Amerikansk äventyrsserie från 2013. Säsong 1. Avsnitt 1. Rites of passage. Ragnar har planer på att erövra det outforskade väst och har i hemlighet jobbat på ett projekt som kommer vända upp och ner på vikingarnas värld. Men först måste han övertyga hövdingen Earl att överge sina planer på att skicka sin krigare till öst och vända blicken mot väst. Även 6/10 02:00.

I rollerna: Travis Fimmel, Gabriel Byrne, Gustaf Skarsgård, Katheryn Winnick.

Vikings
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
SV: Vikings
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2013, 21:24 »
Hur bra är serien? Vad tycker ni?

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikings
« Svar #2 skrivet: oktober 03, 2013, 22:04 »
Helt ok första avsnitt tycker jag nog. Solstenen var min behållning :)

Utloggad Carl Thomas

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 876
SV: Vikings
« Svar #3 skrivet: oktober 03, 2013, 22:30 »
Jag hade nog hoppats på något bättre... Då se hur serien utvecklar sig. Förstaavsnitt kan ju vara både si och så..

Thomas
Historia är färskvara.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
Vikings
« Svar #4 skrivet: oktober 03, 2013, 22:41 »
Jodå, ganska spännande.  Ska följa serien framöver.
Det är roligt att se en såpass påkostad serie med nordisk anknytning.

"Finn fem fel": Kattegatt är väl ett holländskt namn, inte känt i Norden före 1600-talet? Och Floke hade satt styråran på babordssidan.

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vikings
« Svar #5 skrivet: oktober 04, 2013, 00:39 »
Första avsnittet är absolut det segaste. I mitt tycke så blir den bara bättre och bättre med varje avsnitt. Spännande och förvånansvärt eftertänksam, med en skönt annorlunda bild av "vikingar".

Geografi är seriens stora svaghet. Karaktärerna bor i "Kattegatt", men det ser ut som ett fjordlandskap som i senare avsnitt bekräftas ligga i Norge. När man ska ta sig till en känd östskandinavisk kultplats vandrar man bara någon dag genom skogen, och platsen ifråga består av en stavkyrka (ett "tempel" i serien) vid en dramatisk klippavsats helt utan likhet med platsen verkliga topografi. England framställs som okänt av vikingatidens seglare.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vikings
« Svar #6 skrivet: oktober 04, 2013, 09:48 »
Den här ska jag definitivt följa. :)
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikings
« Svar #7 skrivet: oktober 12, 2013, 11:40 »
Senaste avsnittet av Vikings var ju våldsamt nog med anfallet på Lindisfarne och allt. Man kan dock undra om verklighetens vikingar verkligen helt slumpartat bara råkade hamna vid Lindisfarne efter att mer eller mindre på måfå ha seglat västerut. Troligen hade man väl informerat sig noga om platsen i förväg och visste vilken typ av byte man kunde hitta och vilka svagheter i försvarshänseende klostret hade. Och att man knapp alls skulle känt till brittiska öarna dessförinnan verkar ju också helt fel. I verkligheten hade ju kontakter mellan Norden och Britannien funnits under lång tid dessförinnan.

Men serien är ju fiction och man skall kanske inte ställa för höga krav på autenticitet. Samtidigt kan man ju tycka att när filmskaparna ändå lagt ner en massa pengar på att göra en sådan här serie så kunde de väl också kostat på sig ett ordentligt researcharbete.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vikings
« Svar #8 skrivet: oktober 12, 2013, 12:45 »
Med en så påkostad produktion är det erbarmligt att låta en idiot skriva manus, när man hade kunnat tagit vilken som helst av de isländska sagorna och gjort något mycket bättre och framför allt trovärdigare än detta. Vad jag i förstone vänder mig mot är att huvudpersonerna i bästa fall framställs som empatistörda skitstövlar som hugger ner folk först och frågar sen. Men om man vill ha förutsättningslöst våld och action kan man fortsätta titta. Som arkeolog och seriöst hitorieintresserad är jag dock besviken på hur serien verkar utveckla sig. :(
Hell thir regin donaraz!

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Vikings
« Svar #9 skrivet: oktober 12, 2013, 13:37 »
Som jag sa är geografi en av seriens stora svagheter. Att man framställer vikingatidens skandinaver som ovetandes om Brittiska öarna och västlig geografi är förstås irriterande, men logiskt utifrån ett dramaturgiskt perspektiv. Utan den delen skulle konflikten mellan Ragnar och Jarl Haraldsson inte existera.

Jag håller inte med om att man endast framställer huvudpersonerna som "empatistörda skitstövlar". Jag tycker faktiskt att man lyckas fånga paradoxen som finns inbyggd i det faktum att dessa män både var familjefäder, bönder, bröder och grannar, samtidigt som de var kapabla till grovt våld för ekonomisk och social vinning.

Utloggad Adils

  • Veteran
  • Antal inlägg: 802
  • Arkeolog, konstvetare, poet, konstnär och musiker
SV: Vikings
« Svar #10 skrivet: oktober 14, 2013, 11:47 »
Kapabla till våld är väl alla under "rätt" omständigheter, men det finns ju ingen ära i att hugga ned en vapenlös och den som ska föreställa smartast i sällskapet, skeppsbyggaren, framställs som en homosexuell pyroman. Jag hade väntat mig att han i munkarnas skrivdon och pergament skulle sett en möjlighet att göra ritningar eller pränta ned vad som hände på derad expedition.
Hell thir regin donaraz!

Utloggad Vetgirig

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 470
  • Skåning, naturaliserad Norrlänning, orienterare
SV: Vikings
« Svar #11 skrivet: oktober 14, 2013, 18:13 »
Citera
Senaste avsnittet av Vikings var ju våldsamt nog med anfallet på Lindisfarne och allt. Man kan dock undra om verklighetens vikingar verkligen helt slumpartat bara råkade hamna vid Lindisfarne efter att mer eller mindre på måfå ha seglat västerut. Troligen hade man väl informerat sig noga om platsen i förväg och visste vilken typ av byte man kunde hitta och vilka svagheter i försvarshänseende klostret hade. Och att man knapp alls skulle känt till brittiska öarna dessförinnan verkar ju också helt fel. I verkligheten hade ju kontakter mellan Norden och Britannien funnits under lång tid dessförinnan.

Men serien är ju fiction och man skall kanske inte ställa för höga krav på autenticitet. Samtidigt kan man ju tycka att när filmskaparna ändå lagt ner en massa pengar på att göra en sådan här serie så kunde de väl också kostat på sig ett ordentligt researcharbete.
Vikingatiden började nog redan på 500-talet, men då skedde anfallen mot västra Medelhavets kuster, Norvästra Afrikas kuster Biskaya/Portugal etc. De omnämns i arabiska historieskrivningar inom regionerna.

Det som inleds med Lindisfarne är snarast ett led i en allmän motståndskamp mot det kombinerade hotet från kejsarriket och Romersk Katolska kyrkan. Den Romersk Katolska kyrkan använde kejsarens arméer för att expandera och tvärtom. Befolkningarna inom N Europa var väl medvetna om strategin och försökte hhitta motåtgärder. Massakrerna mot saxarna besvarades förstås med kustanfall av nordligare fränder. Plundringen är snarast ett sätt att "avlöna" soldaterna, som ju inte var ingående i någon stående armé. Den frankiska armén existerade eg enbart så länge den kunde kallas ut på krigsföretag där plundring ingick. Länsinnehavaren fick sin "ersättning" via länet för att dra i fält, men alla hans soldater fick inget per automatik.

Kristendomen fanns också redan inom de nordligare befolkningarna. Inte så att alla var kristna, men i varje fall en del var kristna på sina sätt. Det är svårt att visa eftersom Romersk Katolikerna genast efter att en region "antagit kristendomen" satte igång att ge den "erövrade" regionen en ny historia. På ett par generationer hade folk i allmänhet tappat mycket av sina gamla traditioner och historia. Sådant som befolkningarna vägrade släppa gjordes snabbt om till något "kristet". Den Brittiska kristendomen sedan romersk tid tappade hela tiden efter synoden 656 i anhängare p g a Romersk Katolikernas aggressivitét. Valet av Lindisfarne kan kanske ha berott på att Romersk Katolikerna kort innan lyckats manövrera till sig en egen abott för klostret, så att Brittiska Kyrkan tappat greppet om sin tidigare missionsbas mot Norden. Det upplevs som ett så hårt slag mot Romersk Katolska kyrkan och man reagerar alltså starkt med uppviglande propaganda.
Amatör! Skåning i Norrland!

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Vikings
« Svar #12 skrivet: november 25, 2013, 15:31 »
I senaste avsnittet fick man se seriemakarnas egen version av Uppsala, uppfluget på en klippa och med ett stort vattenfall nedanför. Dessutom beboddes templet av flintskalliga, sminkade präster a la Hollywoods bild av gamla egyptiska präster. Det hela gav ett minst sagt underligt intryck.
Ju äldre desto bättre.

Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Vikings
« Svar #13 skrivet: november 26, 2013, 19:01 »
I detta senaste avsnitt flippade serien ut. Den har varit rätt så OK tills nu men nu nådde den en bottennivå. Från Norge måste man göra en bergsklättring för att nå den bergstopp där Uppsala är beläget. Man möts av kyrkklockors mäktiga klang och märkliga präster som likt munkar svänger rökelsekar. Templet är en väldig träskapelse som märkligt nog har breda öppna springor i ytterväggarna. Det är en väldig uppsjö av sextörstande kvinnor och en vettig handling i vikingadramat saknas totalt - dvs undantaget att kung Hervar vill att Ragnar ska ner och lära Västgötarna veta hut.

Det jag inte förstår är hur man ska hinna med slutet på Ragnar Lodbrogs saga - det är ju bara ett avsnitt kvar. Ragnar har ju bara i nuläget en son och han ska ha tre. Dessa ska dessutom vara vuxna när de hämnas sin fars död efter det att Ragnar av kung Ella blivit kastad i ormgropen. Ormgropen är ju redan visad i avsnitt 2. Spänningen är således olidlig inför sista avsnittet.   

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Vikings
« Svar #14 skrivet: november 26, 2013, 19:16 »
I detta senaste avsnitt flippade serien ut. Den har varit rätt så OK tills nu men nu nådde den en bottennivå. Från Norge måste man göra en bergsklättring för att nå den bergstopp där Uppsala är beläget. Man möts av kyrkklockors mäktiga klang och märkliga präster som likt munkar svänger rökelsekar. Templet är en väldig träskapelse som märkligt nog har breda öppna springor i ytterväggarna. Det är en väldig uppsjö av sextörstande kvinnor och en vettig handling i vikingadramat saknas totalt - dvs undantaget att kung Hervar vill att Ragnar ska ner och lära Västgötarna veta hut.

Det jag inte förstår är hur man ska hinna med slutet på Ragnar Lodbrogs saga - det är ju bara ett avsnitt kvar. Ragnar har ju bara i nuläget en son och han ska ha tre. Dessa ska dessutom vara vuxna när de hämnas sin fars död efter det att Ragnar av kung Ella blivit kastad i ormgropen. Ormgropen är ju redan visad i avsnitt 2. Spänningen är således olidlig inför sista avsnittet.   

Jag tror det kommer en säsong 2 (?)

...annars gillar jag det ändå, man får ta att det spårar ur emellanåt. Det är inte producerat för oss utan för chipsköpare som vill se blod, sex och Odenmystik :)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Vikings
« Svar #15 skrivet: november 26, 2013, 23:39 »
Från Norge måste man göra en bergsklättring för att nå den bergstopp där Uppsala är beläget.


Det är ju givetvis inte Uppsala i svenska Uppland man beger sig till, utan till sitt eget lokala, vilka i mängd återfinns på kartan än idag!  ;D
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Vikings
« Svar #16 skrivet: november 27, 2013, 00:54 »
Kanske vi här har en case som kan användas för att diskutera metodik:

Hur gripa an och analysera när, hur, vart och varför detta Uppsala byggdes?  :lol:
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad Leif

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 814
  • http://lipoptena.blogspot.com/
    • Älgflugornas herre
SV: Vikings
« Svar #17 skrivet: mars 28, 2014, 13:31 »
Jag har inte sett serien förrän nu när jag hittade den på dvd för en spottstyver. Jag kan säga såhär, förväntningarna var mycket lågt ställda och utifrån dem är jag väldigt positivt överraskad. Visst finns det fantastiskt mycket konstigheter och fel, men samtidigt finns där en känsla av att de faktiskt läst Ibn Fadlan och ett gäng isländska sagor innan de skrev manus. Jag känner i alla fall igen en hel del. Och jag tycker att de har helt ok versioner av skapelseberättelsen, rangarök mm. Den som inte vet något alls om vikingatiden innan serien vet definitivt något efter att ha sett den.

Skeppsbegravningen av Jarl Haraldson visar tydligt att manusförfattaren läst Ibn Fadlan. Även om det hade varit roligare om de hade byggt en hög istället.

Sammanfattningsvis måste man ta det för vad det är. Det är en TV-serie avsedd att underhålla. Det är inte en dokumentär. Eller rättare sagt, det är en dokumentär som skildrar skandinavien anno 794 i ungefär samma utsträckning som CSI skildrar polisiärt arbete på 2000-talet i USA...

Slutomdöme: bättre än Valhalla Rising men sämre än Beowulf & Grendel (den isländska med Stellan Skarsgård)
Motsatsen till praktisk är inte teoretisk utan opraktisk.

Bloggar:
http://lipoptena.blogspot.com/
http://lammunge.blogspot.com/