Författare Ämne: Medeltiden världs auktioneras bort-vad gick snett?  (läst 4386 gånger)

Utloggad Karlfredrik

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 346
Medeltiden världs auktioneras bort-vad gick snett?
« skrivet: september 28, 2013, 15:53 »
http://www.gotene.se/kommunochpolitik/bolagochfastigheter/medeltidensvarldab.125.html
Som några av er redan noterat är "medeltidens värld" i Götene nerlagt och säljs på auktion. Götene kommun förlorar 100 miljoner. Vad gick snett?
Flumradikala politiker kommer att hänvisa till denna felinvestering för varje krona som används till ett museum om historia eller arkeologi. Hade konkursen kunnat undvikas utan mera kommunala pengar?

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Medeltiden världs auktioneras bort-vad gick snett?
« Svar #1 skrivet: september 28, 2013, 17:50 »
Jag vet ingenting specifikt om just "Medeltidens Värld", men spontant så känns det som att man satsade alldeles för hårt på ett övergående fenomen (Arn-böckerna), samtidigt som läget kanske inte var optimalt. Sen tror jag att man ofta är alldeles för optimistisk när man beräknar hur många besökare man ska dra till sig. Ta bara den planerade "Vikingaparken" utanför Uppsala. De kommer behöva besökarantal i nivå med Vasamuseet, Skandinaviens mest besökta museum, för att gå runt.

Utloggad Skoglar

  • Veteran
  • Antal inlägg: 945
  • Amatör utan skolning
SV: Medeltiden världs auktioneras bort-vad gick snett?
« Svar #2 skrivet: september 28, 2013, 20:27 »
100 miljoner fördelat på 13 114 invånare ger en kostnad om 7 625:- per person, eller drygt 30 000:- för ett hushåll om 4 personer. Man får hoppas att de hade riktigt roligt för pengarna...

Besöksindustrin är intressant på många sätt och den är viktig. Men det är också en väldigt osäker industri. Tänk vad en regnig sommar eller en snöfattig vinter kan innebära för hotell, campingplatser, liftägare eller restauranger.

När kommunanställda väljer att investera enorma summor i något där de vare sig har erfarenhet eller vettiga affärsplaner i botten, så kan man bara beklaga att lagstiftningen inte gör det möjligt att straffa de ansvariga.

Göteneborna borde själva få möjlighet att välja om de vill eller inte vill satsa sina egna pengar i högriskprojekt...





Utloggad Sven lagman

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 138
SV: Medeltiden världs auktioneras bort-vad gick snett?
« Svar #3 skrivet: september 29, 2013, 19:24 »
Från början var det inget högriskprojekt. Man planerade en mindre medeltidsanläggning i närheten av Forshems kyrka. Den hade kunna bli en mycket bra satsning, baserat på lokala initiativ. Sedan kom en viss Bert in i bilden, duperade politikerna och drog på. Politikerna hade dock redan tidigare visat sin oförmåga. Först gick man ut och betalade ett stort antal miljoner till filmbolaget så att dessa kunde bygga upp de två medeltidsbyarna. Sedan köpte man tillbaka samma hus - som man redan betalt -  för mer än 2 miljoner.

Utloggad Piankhy

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 463
SV: Medeltiden världs auktioneras bort-vad gick snett?
« Svar #4 skrivet: september 30, 2013, 18:22 »
Nu kan man läsa att E-Type har köpt 12 av husen från medeltidsbyn mer eller mindre av misstag.

 
Citera
– Jag är i chock, säger Erikson till Nöjesbladet. Jag har inte handlat på någon nätauktion förut, när objekten försvann från hemsidan trodde jag att jag hade förlorat budgivningen.

Men det var tvärtom.

Martin Erikson hade vunnit kampen om tolv av husen; däribland Pålsgården, ett hus som skall föreställa Cecilias hus, ett medeltidskafé, några hönshus och ett stall.

Enligt Nya Lidköpings-Tidningen fick Erikson betala 135 000 kronor för Aranäs, ett långhus med vasstak. Cecilias hus gick för 91 000 kronor, Pålsgården för 95 000 kronor och en kafébyggnad för 50 000 kronor.

Husen blir inte kvar i Götene, medeltidsbyn läggs ned.

De tolv husen flyttas till Eriksons mark vid Adelsö i närheten av historiska Birka.

Klubbat och klart: E-type köpte "Arn"-byn

Ju äldre desto bättre.