Författare Ämne: Tribond?  (läst 4123 gånger)

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
Tribond?
« skrivet: september 28, 2013, 03:01 »

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tribond?
« Svar #1 skrivet: september 28, 2013, 10:28 »
Jag förstår inte riktigt kopplingen du gör mellan granaterna på Norra platån och rapporten om fornborgen. Kan du utveckla dit resonemang lite mer?

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Tribond?
« Svar #2 skrivet: september 29, 2013, 22:46 »
Jag förstår inte riktigt kopplingen du gör mellan granaterna på Norra platån och rapporten om fornborgen. Kan du utveckla dit resonemang lite mer?
Från abstract i mitt första inlägg:
Vitrification occurs along the inner face, forming a 100–150 cm wide, 40–70 cm deep layer consisting of amphibolite melt, penetrating and cementing blocks of gneissic granite. Amphibolite has been selectively enriched only in the vitrified parts.

http://www.sandatlas.org/2012/09/amphibolite/
Garnet (almandine) is a frequent constituent of amphibolite.

http://www.mineralszone.com/minerals/garnet.html
In modern practice, broken garnet pieces are preheated to a temperature varying from 700° to 1000°C before crushing to various grain sizes. It is reported that the toughness, fracture and colour of the garnet is improved on heating and quenching. The degree of heat treatment is judged by the change in colour of the garnet. Heat treatment imparts to garnet the colour of ruby red at low temperature to silvery dark ruby clour at high temperature.

Jag funderar på om upphettningen i det här fallet även skulle kunnat ha varit en del av utvinningsproceduren genom att ev göra den innefattande stenen sprödare. (Jag är inte geolog...).

Min teori är alltså att fornborgen använts vid lokal utvinning av granater.
//anders


Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tribond?
« Svar #3 skrivet: september 29, 2013, 23:06 »
I sådana fall borde man väl hittat ansenliga mängder granater i fornborgen? Och varför skulle denna produktion följa borgens mur?

Jag är ingen geolog, och kan inte bedöma rapportens kvalité. Jag har dock inte hört att inhemska granater skulle ha utvunnits med hjälp av uppvärmning. Är dock osäker på hur mycket man vet om processen. Hittills har vad jag vet bara produktionsplatser med granatsplitter påträffats.

Utloggad anber

  • Medlem
  • Antal inlägg: 48
SV: Tribond?
« Svar #4 skrivet: september 30, 2013, 00:37 »
I sådana fall borde man väl hittat ansenliga mängder granater i fornborgen?
Inte nödvändigtvis, om de ansågs tillräckligt värdefulla tog man väl vara på dem?

Och varför skulle denna produktion följa borgens mur?
Varför förlägger man en som det låter, om inte "industriell" så iaf en verksamhet som verkar ha pågått under en ganska utdragen tid och som borde krävt ganska omfattande transporter, till en plats som har till sin funktion att vara "otillgänglig"?
Det borde kunna innebära ett par möjligheter. Det man hanterade var så värdefullt att man måste skydda det från utomstående. De som hanterade det, "kunskapsbärarna", var så värdefulla att man höll dem instängda, eller kanske en kombination av detta...?
Att den följer muren tycker jag låter praktiskt när man hettar upp saker till över 1000 grader. Dessutom gjorde kanske just vitrifikationen det olämligt att upprepa "vad man nu gjorde" på samma plats?

Jag ville mest "testa" en möjlig förklaring till detta hittills oförklarade fenomen, därav min avslutande fråga i det ursprungliga inlägget.
//anders

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tribond?
« Svar #5 skrivet: september 30, 2013, 00:56 »
Inte nödvändigtvis, om de ansågs tillräckligt värdefulla tog man väl vara på dem?

Granathantering producerar massor av avfall. Endast en liten, liten del av granaterna går att använda i smycken. Även vid platser med själva smyckestillerkningen, där endast de bästa råämnena lär ha hanterats, hittar man ansenliga mängder granatsplitter. Som sagt, tex över 550 fragment på endast 3 m2 på Norra Platån. På en plats där själva råämnena produceras borde mängden avfall vara mycket stor.


Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tribond?
« Svar #6 skrivet: september 30, 2013, 15:03 »
Mycket intressant, anber. En längre tids vitrifiering vid temperaturer över +1132 grader ställer ju endera substantiella frågor.

For det första vittnar det om en (mycket) avancerad pyroteknik.
För det andra ger dessa fynd ett sällsynt insikt i frågan om fornborgarnas (generella) syften.   

Därmed har vi större, megalitiska anläggningar (fornborgar) som använts över ett antal generationer - till verksamhet av 'industriell karaktär'.  Det förutsätter ett såväl 'centralstyrd' som socialt stabilt och fridsamt samhälle - för att utveckla en sådan kompetens- och kunskapskultur.

Vi kan mao. anse det som sannolikt att dessa samhällen var sammanbundna i regionala och inter-regionala nätverk. Gemensam byggnadsform och teknik tyder dessutom på att här funnits en gemensam kulturform i såväl Skandinavien som i andra, berg-rika delar av Nord-Europa.           

Temperaturer på drygt +1100 C stämmer ju väl med framställning av högvärdigt järn - och vissa legeringar. Slagg från 'renodling' av rå-järn eroderar ju relativt fort - vilket kan förklara tomheten av rester från den produktion som försiggått.

Citat från: andreas
I sådana fall borde man väl hittat ansenliga mängder granater i fornborgen?

Håller i princip med - men 'borde' är ett begrepp man skal hantera med försiktighet.

Frågan är om det går utesluta att rester efter den 'industriella' produktionen av granater - innan dom kapas, slipas och poleras - konsekvent omhändertagits? Kan man utesluta att dom försvunnit av naturliga orsaker - som det mesta annat - sen detta civila produktionsliv i fornborgarna avslutades? Detta lär väl redan vara mer än 1000 år sen...  :-\   

Annars kan man ju enbart tacka och gratulera med dom geofysiska analyser man här gjorts. Ännu ett riktigt scoop för den vetenskapsbaserade historieskrivning.   

 8)
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad AndreasE

  • Gode
  • Antal inlägg: 2 947
SV: Tribond?
« Svar #7 skrivet: september 30, 2013, 19:45 »
Kom på ett till problem med teorin: fornborgarna hade i stort sett slutat användas när inhemska granater dyker upp i det arkeologiska materialet under vendeltid. Det förefaller därmed osannolikt att granater skulle ha tillverkats i denna fornborg.