Författare Ämne: Tore Janssons bok om Germaner  (läst 8430 gånger)

Utloggad Anganatyr

  • Gode
  • Antal inlägg: 1 268
Tore Janssons bok om Germaner
« skrivet: september 21, 2013, 19:47 »
Är det någon som har hunnit läsa Tore Janssons bok om germaner och kan svara på om den är bra eller dålig?
http://www.bokus.com/bok/9789113032863/germanerna-myten-historien-spraken/

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #1 skrivet: september 21, 2013, 20:50 »
Jag hörde honom på radio då han talade om boken. Jag tyckte mig ana en lukt av gammal skåpmat och tappade genast aptiten...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Boreas

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 477
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #2 skrivet: september 21, 2013, 23:13 »
Är det någon som har hunnit läsa Tore Janssons bok om germaner och kan svara på om den är bra eller dålig?
http://www.bokus.com/bok/9789113032863/germanerna-myten-historien-spraken/

Tack för tipset. Intressant läsning.

Man lägger igen märke till den något egenartade rädslan för ämnet - och en dito paranoia - som svenskarna numer tycks vara ensamma om...   

Citera

Finns det germaner nu, eller fanns de förr? Ser germaner ut på något särskilt sätt? Är svenskar germaner? Konstigt nog är det svårt att hitta klara svar på så enkla frågor.

Deras historia och deras relationer till romarna har mycket att göra med oss i Norden och formade hela Europas utveckling ända fram till nutiden. Deras språk gav upphov till bland annat svenska, engelska och tyska. Vi i Sverige, liksom de flesta människor i norra Europa, använder ett språk som bygger på det germanerna talade i antiken.

http://www.bokus.com/bok/9789113032863/germanerna-myten-historien-spraken/

Boken lär behandla tre huvudfrågor - väl värda en diskussion:

1. Är definitionen av 'germanerna' och 'deras' historia grundläggande  grundläggande för vår uppfattning av Skandinavien och Nord-Europa under antiken?

2. Var det inte just denna civilisation, språk- och kunskapskultur som genom medeltiden blev till dagens Skandinavia - och dagens 'inhemska' skandinaver? 

3. I så fall - behöver vi inte veta något om det?

Slutligen kan man följa utgivarens fråga till dagens svenska akademiker: Är det inte nyttigt - med däremot onödigt och även farligt - att forska i historiska ämnen?

Enligt ovanstående reaktion är frågan tydligen berättigad. Förhoppningsvis kan frågorna leda till reflektioner från medlemmar som hunnit sätta sej in i ämnet - och läst boken...
“It's easier to fool people than to convince them that they have been fooled.”

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #3 skrivet: september 22, 2013, 09:10 »
Tackar för tips, beställd.

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #4 skrivet: oktober 03, 2013, 15:36 »
Börjat läsa och är inte nöjd än så länge, första delen har ägnats åt att berätta att:
Nazismen var dum.
Germaner inte var en ras.
Nationalism har präglat vår historia.
Sverige har mätt skallar.

Antar att författaren ber om ursäkt för något han skriver längre fram. Eller så är han bara ännu en i raden av meningslösa forskare som inte kan tycka och tro någonting utan att först försäkra sina läsare om att han minsann är en moraliskt högtstående och väldigt duktig person.


...ger boken en kväll till.

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #5 skrivet: oktober 03, 2013, 15:52 »
Börjat läsa och är inte nöjd än så länge, första delen har ägnats åt att berätta att:
Nazismen var dum.
Germaner inte var en ras.
Nationalism har präglat vår historia.
Sverige har mätt skallar.

Antar att författaren ber om ursäkt för något han skriver längre fram. Eller så är han bara ännu en i raden av meningslösa forskare som inte kan tycka och tro någonting utan att först försäkra sina läsare om att han minsann är en moraliskt högtstående och väldigt duktig person.


...ger boken en kväll till.


Det var ju det jag sa...
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #6 skrivet: oktober 03, 2013, 16:46 »

Det var ju det jag sa...

Borde ha lyssnat, om nu inte avslutningen av boken är exceptionellt bra :)

Utloggad Yngwe

  • Gode
  • Antal inlägg: 5 702
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #7 skrivet: oktober 03, 2013, 18:16 »
Borde ha lyssnat, om nu inte avslutningen av boken är exceptionellt bra :)


Känns som oddsen för personlighetsförändring mitt i skrivandet är liten eftersom intervjun jag hörde är gjord efter bokens tillkomst....
" Det finns mitt i skogen en oväntad glänta, som bara kan hittas av den som gått vilse"

Utloggad Herulen

  • Veteran
  • Antal inlägg: 624
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #8 skrivet: oktober 05, 2013, 21:07 »
Kan på rak arm tycka att de flesta normkritiska eller andra verk som problematiserar historien är usla. Mest för att det handlar om att vara kritisk och sedan är det just inget mer. Man kritiserar stereotyper bara för att själv bilda egna sådana. Vad nytta har vi av detta? Bara en sådan sak om normer: de flesta lagar som försöker upprätthålla en standard för utsatta grupper bygger på att dessa grupper ska kunna leva som andra, vilket inkluderar normer. Har någon arkeolog idag ställt sig frågan varför utvecklingsstörda Bosse och Eva vill vara som alla andra så kallade svenska män och kvinnor idag? Jag har träffat åtskilliga som Bosse och Eva: de, och inte heller sådana som Mohammed eller satosh förstår inte varför svenska forskare är så nervösa i sitt förhållande till sin historia. Ibland kan jag tycka att arkeologer mer bör studera t.ex. socialtjänstlagen eller lagen om personlig assistans än studier i arkeologi som allt mer har politik i fokus. Föreläser själv om hur resta stenar, provencalsk trubadurlyrik och dagens KBT har nästan allt gemensamt. Frågor på det? En av mina mentorer var jude och han talade ofta om att just fixeringen vid rasism, ytterst nazism, handlade om ett perverst intresse för ämnet. Ska sägas att han själv satt fånge i ett koncentrationsläger.

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #9 skrivet: november 18, 2013, 19:31 »
En recension av den svenska boken boken som behandlar den 'farligaste boken av alla', Tacitus Germania.

http://www.bt.se/kulturnoje/bocker/den-farligaste-boken-av-alla(4030528).gm

Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #10 skrivet: november 18, 2013, 19:44 »
En recension av den svenska boken boken som behandlar den 'farligaste boken av alla', Tacitus Germania.

http://www.bt.se/kulturnoje/bocker/den-farligaste-boken-av-alla(4030528).gm

Thomas I

Sammanfattning: vår historia finns egentligen inte, och om den mot förmodan ändå envisas med att existera så var den verkligen inget att hänga i julgranen. Enbart barbari, som Fredrik sa.

Oikofobi - den postmoderna supermänniskans religion. (Kommer att bli ohyggligt intressant för framtida forskare att sätta tänderna i.)

Utloggad Frågvis Amatör

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 832
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #11 skrivet: november 18, 2013, 21:26 »
Supergeten

Citera
Sammanfattning: vår historia finns egentligen inte, och om den mot förmodan ändå envisas med att existera så var den verkligen inget att hänga i julgranen. Enbart barbari, som Fredrik sa.

Det finns olika bilder av historia. Du har din bild och jag har min bild. Ditt misstag är att kalla din bild för vår bild. Så är det inte i verkligheten. Din bild är din bild. Inget annat.

Thomas I

Utloggad supergeten

  • Avslutat konto
  • Gode
  • Antal inlägg: 1 397
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #12 skrivet: november 18, 2013, 21:40 »
Supergeten

Det finns olika bilder av historia. Du har din bild och jag har min bild. Ditt misstag är att kalla din bild för vår bild. Så är det inte i verkligheten. Din bild är din bild. Inget annat.

Thomas I

Absolut. Jag åsyftar de som säger att det inte finns någon bild.

Utloggad Gorm

  • Administratör
  • Gode
  • Antal inlägg: 2 926
    • Arkeologiforum
SV: Tore Janssons bok om Germaner
« Svar #13 skrivet: november 19, 2013, 20:09 »
Jag har rensat några OT-inlägg i detta ämne.


/Johan - Admin
: iarþ : sal : rifna : uk : ubhimin :